Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #1 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg så i avisa at det er meget gunstig rente i statens pensjonskasse på boliglån, gikk inn på nettsidene og prøvde kalkulatoren. Siden jeg er singel, kan jeg låne max kr 1,5 mill. Men det forutsetter en brutto årsinntekt på kr. 540 000 i følge kalkulatoren. Jeg tjener 490 000 i året, så da gjenstår 50 000... Imidlertid har jeg dobbel barnetrygd for et barn (ca 24000 kr/år) + egenkapital ca 400 000, og skatteklasse 2... Og studiegjeld under 300 000. Er det noen her som har lån i statens pensjonskasse? Søkte dere bare på nett? Jeg klarer virkelig ikke å finne en leilighet til mindre enn 1,5 mill... Må ha plass til barnet mitt også, trenger 2 soverom. Da må jeg vel bare fortsette å spare, og satse på at boligprisene ikke begynner å stige igjen? Har sett på en "fin" leilighet til 2,3 mill (må nok pusses litt opp etterhvert), men det er vel foreløpig uaktuelt. Jeg har spart i 5 år. Kanskje vi skulle startet en oppmuntringsklubb for oss single, sultne, voksne ulver på boligmarkedet i Norges store/dyre byer..? Føler meg så alene. Alle kollegene mine er etablert i ekteskap med eneboliger med hage, balkong og utsikt, mens jeg sitter og gnikker i en liten sokkelleilighet til 10 000 kr/mnd. Finnes det noen gode nettsider med "alt du trenger å vite" om boliglån, banker, renter og personlig økonomi? Jeg har også vurdert å bytte jobb for å tjene bedre, men trives så godt med faget at jeg har egentlig ikke lyst til å slutte. Kanskje jeg bare trenger å re-orientere meg i livet? Egen bolig er vel ikke det viktigste? Hvorfor er egentlig det å eie egen bolig blitt målet i livet for oss alle? Går det an å være voksen, med ansvar for barn, og være fornøyd med å leie? Jeg er liksom indoktrinert med at det er helt idiotisk å kaste pengene ut av vinduet ved å leie år ut og år inn. Skal man bo hos mamma og pappa til man er 40, og spare hele innntekten, i påvente av at det dukker opp noe man har råd til å kjøpe? Sikkert noen som gjør det slik...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 16. januar 2009 #2 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Du har jo bra med egenkapital, og burde ha god mulighet til å ta et annet lån i tillegg til lån i Staten P. Du kommer jo likevel under 80% av takst på mange boliger som kan være aktuelle for deg. Hva med å sjekke mulighetene i husbanken? Forresten, Statens P krever heller ikke 1. pri. Dvs du vil lettere få et tilleggslån i annen bank. synes du bare skal søke og se hva du får. Du søker på nett, det er enkelt og greit. Endret 16. januar 2009 av Illiya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #3 Del Skrevet 16. januar 2009 Du har jo bra med egenkapital, og burde ha god mulighet til å ta et annet lån i tillegg til lån i Staten P. Du kommer jo likevel under 80% av takst på mange boliger som kan være aktuelle for deg. Hva med å sjekke mulighetene i husbanken? Forresten, Statens P krever heller ikke 1. pri. Dvs du vil lettere få et tilleggslån i annen bank. TS Takk for svar:) Tenker at det er fordyrende å ha lån i to ulike banker, økonomieksperter pleier jo å råde til å samle lånene sine i en bank... Så på nyhetene i går at husbanken har høyere boliglånsrente enn mange av storbankene nå, så de følger ikke helt med i utviklingen. Må ta en ringerunde til bankene på mandag. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 16. januar 2009 #4 Del Skrevet 16. januar 2009 TS Takk for svar:) Tenker at det er fordyrende å ha lån i to ulike banker, økonomieksperter pleier jo å råde til å samle lånene sine i en bank... Så på nyhetene i går at husbanken har høyere boliglånsrente enn mange av storbankene nå, så de følger ikke helt med i utviklingen. Må ta en ringerunde til bankene på mandag. TS Ja, du har rett i at det kan være fordyrende å ha lån i to banker. En må se om det lønner seg. Det er også en mulighet å ha avdragsfrihet i den billigste, og betale hardere ned på lånet i den dyreste. Og husk at lån i Statens P ikke er noe alle har mulighet til. Det er nok også derfor ekspertene råder til å ha alt samlet i en bank. Statens P har alltid lavere rente enn i andre banker, og når det i tillegg kan være 2 pri, har du gode muligheter for lav rente på lånet du må ha i annen bank. Husbanken kommer nok etter. De pleier ikke å ligge over de andre bankene i rentenivå, heller under. Som enslig forsørger vil du ha god mulighet til et gunstig lån der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 17. januar 2009 #5 Del Skrevet 17. januar 2009 Det gjelder både for Statens pensjonskasse og for Husbanken (og Lånekassen) at deres flytende renter beregnes på litt andre måter enn i vanlige banker. De tar ikke med de stadig skiftende interbank-rentene i beregningen, men baserer seg på litt mer langsiktige statsobligasjoner -- beregnet litt på etterskudd, så de reagerer forsinket på endringer i styringsrenta. Akkurat nå har både styringsrenta (som ligger i bunnen for både banklån og statsobligasjoner) gått kraftig ned, samt at interbank-rentene har stupt. Det er akkurat i slike situasjoner at SPK og Husbanken midlertidig kan ha høyere renter enn vanlige banker; det varer bare noen måneder. (Når styringsrenta går opp igjen tar det også akkurat like lang tid før disse lånene blir dyrere, mens de vanlige bankene jekker opp renta med en gang). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå