Gå til innhold

Verre for pene å bli gamle

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Veronica_*
Skrevet

Er der verre for de som er pene/vakre å bli gamle enn for de som har et mer alminnelig utseende, eller de som er direkte stygge?

Jeg har alltid vært veldig pen og har jobbet som modell og nå merker jeg at rynkene kommer og at jeg må jobbe ekstra for å holde figuren.

Jeg har aldri måttet tenke på sånne ting før. Utseende har alltid vært noe jeg har vært fornøyd med.

Det kan da ikke være så ille å bli eldre når man i utgangspunktet ikke har noe utseende å miste…?

Videoannonse
Annonse
Gjest normalt pen
Skrevet

Nå har jeg ikke jobbet som modell, og er nok ikke så pen som deg, selv om jeg er å betrakte som "normalt pen", men jeg har likevel gjort meg opp noen tanker rundt det å bli eldre. :)

En venninne bruker å si: "det er mye bedre å bli gammel, enn alternativet" (som selvsagt er å ikke bli gammel)

Når det gjelder innlegget ditt, synes jeg du fokuserer alt for mye på hva du mister, i stedet for de positive sidene som følger med det å bli eldre.

Kanskje du kan tenke på alternativet, og tenke på hva du får med alderen, i stedet for å fokusere så mye på hva du mister?

Men for å svare på innlegget ditt: ja, jeg tror det er verre for pene jenter å bli eldre, dersom et pent utseende er det eneste de har å leve for, og bidra med.

Har de noe annet å bidra med enn et pent utseende, så tror jeg ikke det er verre for pene mennesker å bli eldre, enn det er for alle andre.

Hilsen en snart 40-åring som ser fram til det å bli eldre, fordi det er så mye bedre enn alternativet. :)

Skrevet

Kan godt være du er inne på noe der.... Spesielt hvis en har blitt beundret og er vandt med å få mye bekreftelse. Dette er jo ting som vil forsvinne etterhvert som man blir eldre. Vil anta at dette er en større overgang og dermed blir lagt mer merke til enn de som ikke er vant med å ha mye fokus på seg som person.

Veldig bra at gode personlige egenskaper ikke svekkes på samme måte:-)

Skrevet

Om du tror at å få rynker er det folk frykter mest ved å bli gammel, så bruker du litt for mye tid på å glo i speilet framfor å se på verden rundt deg.

Har du hørt om alderdomssykdommer? Gikt, demens, benskjørhet? Nedsatt syn og hørsel, dårligere balanse? Ensomhet, fordi du ikke kommer deg ut av huset på egen hånd, og vennene dine er også for dårlige til å komme og besøke deg? Eller de er rett og slett døde, eller så demente at de ikke vet hvem de selv er engang? Depresjoner, fordi en føler at en bare er en byrde for samfunnet? En blir svakere i hendene, og får gjerne problemer med selv de enkleste ting, som å åpne melkekartonger og syltetøyglass, skjære brød og ost, åpne påleggspakker. En må ha hjelp til så mye.. og har gjerne så få til å hjelpe seg.

Men dette er jo klart småtterier mot ting som *hutre* rynker, eller gudforby, grått hår!

Pene folk blir ikke mer rammet av dette enn oss som er normalt eller mindre pene. Det er akkurat like ille for oss som ikke er pene.

Skrevet

Dorthe Skappel påstår nå iallefall det i noen intervjuer jeg av en eller annen merkelig grunn har lest med henne :ler:

Jeg tror ikke de som er mindre pene driter i utseende fordi de "ikke har noe å miste", men jeg tror kanskje mange som er pene er et hakk mer forfengelige enn mange som er mindre pene. Særlig hvis man har jobbet som modell, som jo er en grunnleggende overfladisk bransje. Utseende vårt har vært i fokus blant andre hele livet, og da blir man vel kanskje litt mer opptatt av det og ergo litt mer besatt av rynkene som kommer snikende. I kjendisverdenen virker det som mange av dem som har vært slående vakre som unge er de som ikke klarer å eldes med verdighet, de bruker fremdeles samme sminke som de gjorde når de var 21 og har tatt for mange operasjoner.

Og om man er vant til å få mye oppmerksomhet pga utseende, så er det kanskje litt uvant når dette begynner å avta?

Jeg tror ikke jeg blir direkte stygg med noen rynker akkurat, når jeg er 40 så ser jeg vel ut som en pen dame på 40 og håper jeg vil være attraktiv for det motsatte kjønn på min alder. Men småting som å bli sluppet fremst i køen på uteplasser eller å blafre litt med øyenvippene for å bli oppgradert til business class på flyturen kommer kanskje til å bli et minne fra fortiden.

Man har jo og den gode gamle teorien om at vi som er pene ikke har en bra personlighet, ergo kommer vi til å dø ensomme fordi vi ikke har noe å by på når utseende falmer.. den stemmer nok heldigvis ikke!

Skrevet
Er der verre for de som er pene/vakre å bli gamle enn for de som har et mer alminnelig utseende, eller de som er direkte stygge?

Jeg har alltid vært veldig pen og har jobbet som modell og nå merker jeg at rynkene kommer og at jeg må jobbe ekstra for å holde figuren.

Jeg har aldri måttet tenke på sånne ting før. Utseende har alltid vært noe jeg har vært fornøyd med.

Det kan da ikke være så ille å bli eldre når man i utgangspunktet ikke har noe utseende å miste…?

Om du er veldig selvopptatt, så er det nok det. trist og lese at noen skriver at de alltid har vert veldig pen, og kan finne på å si at andre kan være mindre pene eller stygge.

Det der komer an på øyet som ser.

Hva hjelper det å være pen, når lyset er slukt?

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Tja, hvis en er stygg i utgangspunktet maa det jo vaere kjipt aa bli enda styggere?

Og dersom en er overvektig som ung, medfoerer det jo en helserisiko dersom en legger paa seg enda mer naar en blir eldre.

Skrevet

Mener du alvor? Du får henge i å fikse på deg selv da. Det finnes jo utallige muligheter og behandlinger som kan hjelpe deg å holde på ditt vakre ytre så lenge som mulig. Lykke til da.

Skrevet

Eldre... Rynker... Ikke pene.. Stygge...

Hva er det forresten som er STYGT med rynker...??

Er det kun fordi de viser et tegn på at man blir eldre??

Eller ER det faktisk stygt?

Jeg synes faktisk at mange eldre mennekser er utrolig pene - nettopp grunnet rynker/linjer (kall det hva du vil) og fordi det setter et særpreg på dem..

De kan få "blidere" øyne grunnet smilerynker.. Et mer markert smil - grunnet rynker...

Og noe som tiltaler meg med eldre mennesker er faktisk det at de har endel livserfaring og er spennende å snakke med.

Men det som teller mest er jo faktisk hva de utstråler - ikke hvor mange rynker de har... Og det er jo DET som faktisk spiller inn på om et menneske er pent eller ikke...

Så dersom man går rundt og har ANGST for hver minste lille ting som endrer seg med årene, så er det vel nettopp "misfornøyd" man utstråler... Og det er jo ikke såååå tiltrekkende....

Dersom man da ikke bryr seg så fælt om det kommer en ekstra rynke, så vil man jo også utstråle noe mer "avslappet" - noe som gjør en mer tiltrekkende...

Om man er "stygg" eller "pen" i utgangspunktet tror jeg faktisk ikke spiller så stor rolle for de som SER at man blir eldre...

Men jeg tror det vil ha en innvirkning på oppførsel og utstråling for de som virkelig blir misfornøyd med seg selv ettersom de blir eldre...

Kanskje det er DET de merker selv? At folk endrer holdning til dem nettopp grunnet at deres egen utstråling endrer seg....??

Skrevet

Nei.

Det eneste som har noe med saken å gjøre er om man er overflatisk eller ikke. Er man veldig overflatisk så er det helt forferdelig å bli eldre, hvis ikke så gjennomgår alle en normal aldringsprosess.

Skrevet
Men småting som å bli sluppet fremst i køen på uteplasser eller å blafre litt med øyenvippene for å bli oppgradert til business class på flyturen kommer kanskje til å bli et minne fra fortiden.

Man har jo og den gode gamle teorien om at vi som er pene ikke har en bra personlighet, ergo kommer vi til å dø ensomme fordi vi ikke har noe å by på når utseende falmer.. den stemmer nok heldigvis ikke!

Det blir ikke helt troverdig å påstå at en har en flott personlighet samtidig som en skryter av at en fortjener å komme forbi ordinært utseende personer i køen :roll:

Skrevet

Jeg ville vel heller tro at hvis man er pen som ung, vil man som regel også være pen som gammel? Dessuten er det ingen naturlov som sier at eldre kvinner ikke kan være pene - jeg så en utrolig vakker dame på T-banen idag, hun var neppe under 50, men hun var så pen at blikket mitt omtrent ble dratt mot henne. Skjønnhet er ikke noe som de 20 år gamle modellene på forsiden av Vogue har monopol på.

Skrevet

Dersom du foeler du mister saa mye pga endringer i utseendet faar du vel bare finne noe annet som gjoer at du foeler deg verdifull?

En sjarmerende personlighet er ofte mer verdt enn kun utseende.

Skrevet
Jeg ville vel heller tro at hvis man er pen som ung, vil man som regel også være pen som gammel? Dessuten er det ingen naturlov som sier at eldre kvinner ikke kan være pene - jeg så en utrolig vakker dame på T-banen idag, hun var neppe under 50, men hun var så pen at blikket mitt omtrent ble dratt mot henne. Skjønnhet er ikke noe som de 20 år gamle modellene på forsiden av Vogue har monopol på.

Enig, en av de vakreste damene jeg noengang har sett var ei som pleide aa ta samme buss som meg for noen aar tilbake, hun var antageligvis i slutten av 60-aarene.

Skrevet

:murvegg:

Skrevet

Hvis du ikke er flink til noe annet enn å være pen, er det klart det er ekstra kjipt å se at utseendet forfaller. Men du vil uansett sannsynligvis være penere enn dine jevnaldrende hvis det er en trøst.

Skrevet
Jeg ville vel heller tro at hvis man er pen som ung, vil man som regel også være pen som gammel?

Det varierer litt, synes jeg. Noen kler alder bedre enn andre også. Selv har jeg aldri vært spesielt pen, og har hatt ett litt barnslig utseende, men har blitt penere nå når de første tegnene på aldring har vist seg, og jeg begynner å se ut som en voksen. Så for meg gjør det ingenting å bli eldre, med tanke på utseende. Hadde jeg vært veldig pen fra jeg var liten hadde jeg kanskje ikke syntes det var like greit.

Gjest LanaLane
Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden, men jeg bare lurer på hvordan man kan finne ut hva "normalt pen" er, eller "øvre del av skalaen". Hvordan ser man sånt?

Jeg tenker på Helen Mirren....hun blir bare penere og penere... Samme med George Clooney og Hugh Jackman, synes ikke de var så hotte i sine yngre dager.

Skrevet (endret)

Det er mange modeller som ikke er pene i mine øyne, så derfor klarer jeg ikke å ta ditt innlegg så veldig seriøst.

Hvem bestemmer hva som er pent? Er det modellene, som tydeligvis anser seg selv som pene?

Og for å svare på om det er verre for noen å bli gammel enn andre, så blir svaret mitt ja. Men jeg vil ikke si at det er verre for de pene å bli gamle, eller kanskje det er det i deres øyne. Men da er det opp til hver og en å bestemme om de anser seg som pen eller ikke.

Er nok ikke mange som liker å få rynker, men det er nå en del av det å bli gammel, noe vi alle skal bli.

Endret av Piper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...