waco Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Det er noe jeg har lurt på i lang tid... hvorfor er det ingen jenter som forlanger at Martha Louise skal bli dronning...?? Man forandret loven etter hennes fødsel... slik at Haakon magnus blir konge... Jeg lurer på hvordan det hadde vært dersom det hadde vært omvendt.... Jeg hadde ihvertfall argumentert for at dette er jo helt utrolig teit.... Trenger man egentlig finne beviser for kvinners "tiltakslyst" når den er så begredelig? Grunnen til at de færreste av dere vil at martha loise skal bli dronning er vel at det bare er sånn....? Eller, kom igjen, gi Waco noen gode argumenter for hvorfor dere ikke kjemper for deres rett...!!!
Gjest Embla s Skrevet 25. juni 2003 #2 Skrevet 25. juni 2003 For det første er jeg republikaner og ønsker ingen av dem som dronning/konge. For det tredje.. Hva blir Ari da? :o
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2003 Han blir uansett prinsgemal.... Likestilt my ass... jeg sier som deg Embla, la oss hugge hodene av dem...
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Kongehuset har utspilt sin rolle for lenge siden i Norge. Uavhengigheten og krigen og alt det der...blablabla.... Nå er de stort sett mat for sladderpressen og kjendiskåte Oslo-turister. Bare den eldre garde som har nasjonalitetsfølelsen når de kongelige opptrer. Kongebarna er mennesker av kjøtt og blod som du og jeg. Og det tillates at de er seg selv - i hvert fall i langt større grad enn før. Nei, hvorfor i all verden skulle vi diskutere hvem som burde arve tronen av Haakon og Märtha? Det blir like meningsløst som å krangle med seg selv om hva man skal ha på brødskia av ost og leverpostei...
Væren Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Du får jammen sagt det, Bertha! Jeg er sååååå enig! Jeg var nok ihuga monarkist helt til Kong Olav døde, men kongehuset har aldri blitt det samme for meg etter at han la på røret. Nå er det utenlandsstudier, høy partyfaktor, jet-set liv og shopping som forbindes med de kongelige. For meg kan vi visst avvikle hele monarkiet; men det hadde jeg ikke trodd jeg skulle høre meg selv si for bare noen få år siden... Litt vemodig, egentlig.
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2003 Berta, hvorfor det er et problem at en som er født i 71 ikke blir dronning fordi at han som ble født i 73 skal bli konge???????? Ser du logikken så får du si ifra...
Væren Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 ...Fordi han er mann, kanskje? Er ikke det mest riktig, da?
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 Er du sikker på at det virkelig er et problem, Waco?
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2003 Selvsagt er det et problem, man har bevist at dere ikke er likestilte. Hadde dere vært så likestilte som dere påstår dere er, så kan dere lett forlange at førstefødte skal arve tronen.... Mange menn vil lett kunne lage revulusjoner og byttet ut regjering og monarki.... forlangt rett! Kvinner klarer ikke slikt... det er det jeg mener med at dere er begrenset.... såsså, man trenger ikke å være noe mindre værdt eller overflødige selv hver mann kan befrukte titusen kvinner, og gjør kvinner like lite i forhold til mannen, som det en er i forhold til en av titusen.
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Nix, jeg nekter å anse dette som et problem. Hva mine medsøstre synes derimot, det får de komme med innspill om selv. Jeg synes dessuten uttrykk som "revolusjon", "forlange sin rett" og "befrukte titusen kvinner" hører mer hjemme i Frankrike under stormen på Bastillen i 1789 enn i Norge 2003.
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2003 Ok, eksempler som Branderburger Tor, og Himmelske fredsplass.... Kvinneideer eller mannens tanker som kom til overflaten der..? Hvem var i gatene? Menn? Kvinner? Kvinner holdt seg hjemme som de alltid gjør....
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #12 Skrevet 25. juni 2003 Noen skal alltid ha det siste ordet. Og ja, du kan banne på at det er en mann!
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #13 Skrevet 25. juni 2003 Du mener at menn alltid får viljen sin....?
Silfen Skrevet 25. juni 2003 #14 Skrevet 25. juni 2003 Du wacko. Er det ikke omvendt da, slik at loven ble forandret etter begge var født, slik at tronarving nå er den førstefødte? Noe som ikke gjelder for dem, siden de kom til verden FØR forandringen?
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #15 Skrevet 25. juni 2003 Sier du at jeg mener menn alltid får viljen sin??? :o
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #16 Skrevet 25. juni 2003 Jeg tror det var kong Olav som presset på der. For meg spiller det liten rolle i dag. Ser ikke opp til kongehuset lengre. Hadde det ikke blitt endet, så hadde ikke Martha og Ari vert ektefolk i dag.
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #17 Skrevet 25. juni 2003 Poenget er at det beviser kvinners tiltaksløshet.... man kan jo også samtidig lage en lov om at kvinner kan bli dronninger...det er snakk om 3-5 åringer... forstår du? Når lille marius kan bli dronningbarn i en alder av tre, så kunne vel martha louise bli kommende kronprinssesse av alder av fem??? Hun er jo tross alt vokst opp i familien... Waco
waco Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #18 Skrevet 25. juni 2003 Bertha, å si at menn tar siste ordet er det samme som å si at avgjørelsen blir lagt til menn... ja jeg vet at det er sånn, men det undret meg over at dere var klar over det ( ? ) Waco
Gjest Embla s Skrevet 25. juni 2003 #19 Skrevet 25. juni 2003 På prinsippielt grunnlag: Selvfølgelig burde märtha vært først i tronarverekkefølgen!! (men jeg er litt glad hun ikke er det - uprinsippielt.. )
Bertha Skrevet 25. juni 2003 #20 Skrevet 25. juni 2003 Kanskje menn generelt sett er mer snakkesalige. Det er jo forskjell på å snakke og å handle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå