DDuck Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Hei Er det noen her som har noen tips eller oppskrifter på glasur til kaker som kan spises av en diabetiker? Melis er jo egentlig altfor søtt... Tar gjerne imot oppskrifter på smørkrem for diabetikere også
Kvist Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Sjokoladeglasur er jo ikke særlig søtt. Velg en mørk, god sjokolade og knekk den opp i biter. Varm noen ss fløte til kokepunktet i en kjele, ta kjele til side og tilsett sjokoladen. La den smelte ned i fløten. Jeg bruker aldri ekstra sukker i den. La den avkjøle litt, men ikke begynne å stivne før du brer den utover avkjølt kake. Jo mer fløte du bruker jo tynnere blir glasuren.
DDuck Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2009 Tror du man kan bruke sann sukkerfri sjokolade til det? :klø:
Kvist Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Tror du man kan bruke sann sukkerfri sjokolade til det? :klø: Aner ikke, det har jeg ikke prøvd. Men hvis den oppfører seg som vanlig sjokolade når den blir oppvarmet så kan du sikkert det. Har ikke diabetes selv, er bare ikke så glad i veldig søte ting. Men jeg syns den blir absolutt best med 70% sjokolade, ikke vanlig kokesjokolade. Er noe med konsistensen på finere sjokolade som gir en mykere og smidigere glasur. Regner med det er kakaofettet som er bedre enn den billige soyaerstatningen.
DDuck Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2009 Ja akkurat Jeg får prøve Det kan ikke skade med pittelitt glasur selv omsjokoladen ikke er sukkerfri Takk for tipset
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Og har du raspet sitronskall/appelsinskall (bør være økologisk p.g.a. sprøytemidler) på toppen av sjokoladeglasuren, så har du en fantastisk kombinasjon! Man kan også droppe glasuren og ha sitrusskallet rett på kaken, som glasur/pynt/ekstra smak
DDuck Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2009 Er det ikke veldig stram smak på skallet da? :klø: jeg vet at nåt jeg biter i skallet til en appelsin så liker jeg det ikke...
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Er det ikke veldig stram smak på skallet da? :klø: jeg vet at nåt jeg biter i skallet til en appelsin så liker jeg det ikke... Det er det hvite som er bittert - ikke rasp det. Kun det fargede skallet. Sammen med sjokolade er det NAM!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå