Gjest Gjest_synne_* Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Jeg og sambo har hele tiden vært vant med å ha litt penger mellom henda, men nå går det bare akkurat rundt om dagene grunnet diverse omstendigheter. Noen som har noen gode sparetips til oss? Blir glad for ALLE forslag!! og en ting til, vi har brukt å vært ute på byen med venner og slikt ganske ofte og det frykter jeg at han vil fortsette med selv om vi ikke egentlig har penger til det...hvorda skal jeg få han til å forstå?:S
^^Belle^^ Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Et tips som hjalp oss utrolig mye er å handle en gang i uka. Vi pleier å gjøre det på fredagen slik at vi kan kjøpe litt snop og digg til helgen. Ellers er det jo viktig å kutte ned på restaurantbesøk, take-away, ut på fylla hver eneste helg osv. Har egentlig ikke noen tips til å få ham til å forstå det, det er jo egentlig ganske logisk. Vi skaffet oss Telenor frifamilie, og tjente kjempemye på det. Ellers kan dere jo kutte ned på ''luksusvarer'' som parabol, dyrt internett, hjemmetelefon og slikt dersom dere har det. Og selvfølgelig ikke handle klær og lignende hver uke. Dette er jo egentlig ting som er utrolig innlysende, så det var vel ikke så mange tips jeg kunne gi deg egentlig. Lykke til med sparingen!
Gjest pasta Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Lag budsjett, og bestem hvor mye penger dere skal bruke på forskjellige ting. Trekk regninger automatisk fra kontoen, og ha et felleskort som dere kjøper mat for, f.eks 4000 i mnd. Da vet dere at dere alltid har penger til mat. Har dere penger igjen etter det kan dere få "lommepenger" og da vet jo samboeren din hvor mye han har å bruke på byen. Har dere ikke råd til lommepenger, så har dere ikke det. Slik gjør vi det, og det fungerer superbra!! Bruker mye mindre penger fordi vi har så god oversikt.
Gjest Wind Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Støtter også forslaget om å handle bare en gang i uka. Prøv også å kutte ned på dyre ting som ikke egentlig er nødvendig, som å kjøpe litt billigere skinke, litt billigere dopapir, etc. Og prøv å finne en billig(ere) butikk, hvis den dere handler på ikke er billig fra før. Det kan også lønne seg å sammenligne priser på diverse varer som kjøpes ganske ofte, som ost osv. Min mor sparer en god del på å være selektiv på hvor hun handler forskjellige ting. Det er for eksempel tretten-fjorten kroner forskjell på melpakkene på de to lokale butikkene hennes. Ellers: Sett opp budsjett, skru av lys i rom dere ikke bruker (som bad, soverom, osv.), og andre typiske tips for å spare strøm, prøv å få en ekstrajobb hvis det er mulig (er mange stillinger utlyst der man jobber en eller to helger i måneden, f.eks.), og ellers kan dere tenke som min mor (igjen), nemlig at "en krone her og en krone der....", mao at små ting også hjelper på, selv om det er noe så enkelt som å ha litt mindre ost på brødskiva, vente litt lengre før man skrur på lyset om kvelden, skru ned hjemmetemperaturen litt, ikke bruke ti kroner på en sjokolade her, og ti kroner på en sjokolade der, og så videre, og så videre.. Ellers har pasta-gjesten over her et godt tips ang samboer. Men del lommepengene jevnt, slik at ikke bare han kan dra ut på byen og svi av alt dere har til overs, men at også du kan få det. Ellers får dere ha lykke til! Endret 16. januar 2009 av Wind
L@dy Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Har kanskje ikke de store forslagene, men vi fant ut at vi kastet mye brød, så vi er begynt å dele brødet i to, og ta frem 1/2 brød om gangen og da har vi til frokost og niste. Blir kanskje ingen formue, men litt her og litt der, så blir det mye penger av det. Sa til samboer at jeg nå når jeg får lønn, så skal jeg la pengene stå på en annen konto, og så skal jeg legge inn at en viss del penger skal overføres en gang i uken. Dvs, beløpet som skal gå til ukens matbudsjett blir overført, en dag i uken. Jeg har ikke forsøkt det enda, men håper det gjør at det ikke blir brukt for mye på en engang, og at vi har "geitt" med penger like før lønn også. Å handle kun en gang i uken har vi forsøkt, men jeg fikk ikke helt tak på det. Men forsøker allikevel å gå på butikken sjeldnere, setter opp middags menyer for en uke om gangen og fylle frysen med mesteparten av det, samt litt brød osv, så kanskje en klarer å unngå impulshandlingen. Det blir allikevel for meg, mer enn en mat handling i uken.
Gjest Aloha Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 - Bake brød/rundstykker istedenfor å kjøpe, og som en tipser over her; fryse ned halve brødet istedenfor å kaste resten.. - Handle billigprodukter som First Price, Euroshopper etc. - Ta vare på alle rester og ha restemiddag en/to ganger pr uke. - Drikke vann/saft istedenfor øl/brus. - Skru av lys i rom som ikke brukes, tven når den ikke ses på etc. - Dusje annenhver dag, eller kort tid av gangen. - Bytte mobilabonnement/strømleverandør, sjekk www.dinside.no og www.telepriser.no. - Sende mail istedenfor sms. - Invitere venner på besøk istedenfor å gå ut. Spillkveld, fest el.l. - Alltid fylle opp vaskemaskin/oppvaskmaskin før bruk. Etc etc. Det er uendelig med ting man kan gjøre for å få ned forbruket.
kiri Skrevet 17. januar 2009 #7 Skrevet 17. januar 2009 Om dere har dyre vaner på fritiden så fyll opp tiden med "gratisting". Be med venner på båltur i skogsen/fjæra/en fjelltopp/et vann, sjekk med turistforeningen om fine natursteder i ditt nærmiljø og utforsk disse, vær "turist i egen by", telttur, kanotur, sykkeltur, se solnedgangen/stormen/tordenværet fra byens utsiktspunkt (anbefales!), vær mye ute og fyll opp behovet for opplevelser (og det sosiale behovet) med gratisting i steden for restaurant, kino, pub, osv. Be venner på spillkveld, playstationturnering, "få satt bilder i album-kveld" (anbefales også!), filmkveld osv. Gå på besøk slik man gjorde før. Jo mer tid man bruker på denne type ting, jo mindre penger bruker man på byen, shoppingtur osv, uten at livet blir kjedelig "har-dårlig-råd-periode". Poenget er: ikke bare kutt ut på det som koster, men finn på noe annet for å få dekt det opprinnelige behovet. Vet om en som tok med kompisen sin på terrengsykling lørdag på dagen. De hadde syklet ned unnarennet i Holmenkollen og da kvelden kom hadde ikke kompisen behov for å dope seg og ha det gøy/action på byen. Litt på siden, men kan brukes med økonomi også. Smør matpakke og ha med drikke. Kjøp kun bensin på bensinstasjon. Kjøp alt av mat og drikke på matbutikk, ikke en bolle fra 7-eleven, men fra matbutikken lengre borti gata. Reis til byen/kjøpesentre for å handle bestemte ting, unngå "å bare gå å kikke" for da finner man alltid noe man MÅ ha (selv om man ikke visste det på forhånd). Lær deg noen billige og gode middagsretter. Be venner på hverdagsmiddag en torsdag etter jobb. Da er forventningene til servering lave (server minesteronesuppe), man får dekt sitt sosiale behov og møtes da kanskje ikke ute over en eller fem øl på fredag. Lei en film i steden for kino. Kjøp filmgodteriet i matbutikken. Gå, sykl, ta bussen eller få noen til å hente deg i steden for å ta taxi. Vurder hvor mye det koster å kjøre bil til sentrum opp mot buss. Regn med parkering, bompenger, bensin osv. Kjør mindre bil og juster ned forsikringen. Dra på hyttetur, lei av turistforeningen om man ikke har tilgang på hytte og få fyllt opp behovet for å reise vekk eller en miljøforandring. Spis hjemmepoppet popkorn som snacks i steden for potetgull/smågodt/el Gå gjennom forsikringer og hør om tilbud fra andre selskap. Vi sparte flere tusen bare på den gamle bilens forsikring. Kutt ut blader, abonnementer og/eller vær nøye med avbestillingsfristene eller stopp treningsabbonementet i perioder du ikke trener uansett (desember, juli?). Tenk som en student: Kjøp te på kafe og ikke te+kake. For meg hjelper det masse å late som om jeg er student igjen.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Ta ut de pengene du har til rådighet pr uke - og ha de i kontanter. Du/dere vet at dere ikke kan bruke mer enn dette. Er pengene slutt så er de slutt! Ellers handle en gang pr uke, ikke spise ute, trekke minimum en tusenlapp hver mnd til sparing (slik at dere har litt i bakhånd til uforutsette utgifter) - fra konto rett etter lønn. Dersom denne situasjonen er midlertidig ville jeg ha vurdert dette: avdragsfrihet en periode, forlenge nedbetalingstiden etc.. Lykke til !
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Noen tips: First price (som er i egen spalte her) strømforbruk Bil er jo en stor utgift, noen må ha den. Men når en skal fylle bensin kan en bruke www.fylltanken.no for å få oversikt over den billigste bensinprisen. Siden blir stadig oppdatert og har også en sms tjeneste. Her kan en faktisk spare en god del. Jeg er student og prøver så godt jeg kan å huske å spørre etter studentrabatt, der det er naturlig selvfølgelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå