Gjest Snart singel Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hei. Idag ble det omsider slutt. Så nå lurer jeg på hvem av oss må flytte. Vi leier en leilighet og begges navn står på kontrakten. Jeg flyttet fra et annet fylke en stund etter at vi traff hverandre, sa opp jobben og leiligheta jeg hadde der og satset for fullt på dette forholdet. Har ei datter og hun trives og har slått seg til ro. Jeg vil nødig flytte på henne igjen og i hvertfall ikke før til sommerferien. Hvem avgjør hvem som skal flytte? Samboeren min? Husverten? Kan husverten si opp meg og la han bo her? Håper så indelig på svar fra dere. Jeg kommer med flere spm etterhvert men akkurat nå er det viktig å få svar på dette. På forhånd takk. Endret 17. januar 2009 av Trampe
Rosalie Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Det er noe dere må finne ut av i fellesskap. Blir dere ikke enige, så trekk lodd.
lulle Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Av det du beskriver synes jeg det er tungtveiende at du har en datter, og derfor bør bli boende. Har han noen tungtveiende grunner?
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Hei. Står frem med nick og greier for så distré som jeg er akkurat nå kommer jeg mest sannsynlig til å glemme å logge av hver gang jeg legger inn svar. Om han har tungtveiende grunner? Hmm, skal vi se... Nei, det har han ikke som jeg kan se. Skjønt, han mener at han er mer på "godfot" med husverten enn jeg så derfor har han i hans øyne et kjempefortrinn. Han har også barn men de bor hos mor en halv times kjøretur unna og de går på skole der. Prøvde å ringe til Jusshjelpa men de har dessverre stengt på fredager. Det er så mye jeg skulle hatt svar på..
Gjest dfgdfg Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Det er dere som må bli enige, ja. Ingen andre kan avgjøre dette for dere. Dersom han leide denne leiligheten før du kom, eller dere f.eks. har fått leiligheten pga en av dere sine kontakter, så synes jeg vedkommende må få beholde leiligheten. Ellers synes jeg din datter er et godt argument for at du skal få bli boende.
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Det er noe dere må finne ut av i fellesskap. Blir dere ikke enige, så trekk lodd. Vi blir neppe enige og jeg kan ikke la noe så tilfeldig som en loddtrekning avgjøre om min datter og jeg må forlate stedet.
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Personlig så synes jeg det at man har en datter som går på skole der veier mer enn om man har god kjemi med husverten..
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 Prøvde å ringe til Jusshjelpa men de har dessverre stengt på fredager. Det er så mye jeg skulle hatt svar på.. den i midt-norge mener jeg har åpent fredager, og juss-buss i oslo kan også treffes på tlf
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Må bare spørre om en ting..hva sier din eks til det hele? Han må vel skjønne det at du ikke er så særlig lysten på å flytte rundt når du har et barn?
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Det er dere som må bli enige, ja. Ingen andre kan avgjøre dette for dere. Dersom han leide denne leiligheten før du kom, eller dere f.eks. har fått leiligheten pga en av dere sine kontakter, så synes jeg vedkommende må få beholde leiligheten. Ellers synes jeg din datter er et godt argument for at du skal få bli boende. Ja, jeg flyttet jo til hans hjembygd så det var selvsagt gjennom en sambygding han fikk tak i denne leiligheta. Han har som sagt familie og noen venner som han muligens kunne tydd til en stund. Hvis jeg må flytte blir det jo ut av fylket for jeg er ikke herfra, det kommer til å slå meg konkurs hvis så skjer. I en så liten bygd som dette står det nok av tomme hus men ingen vil leie det ut fordi det brukes som sommerhus.
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 I en så liten bygd som dette står det nok av tomme hus men ingen vil leie det ut fordi det brukes som sommerhus. Er dette lovlig? Mener å huske at det ikke er lov men det var kanskje snakk om salg og ikke utleie..mulig jeg tar totalt feil...
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 den i midt-norge mener jeg har åpent fredager, og juss-buss i oslo kan også treffes på tlf Ok, skal prøve. Det har vel ikke noe å si at jeg ikke er derfra... Må bare spørre om en ting..hva sier din eks til det hele? Han må vel skjønne det at du ikke er så særlig lysten på å flytte rundt når du har et barn? Han mener jeg ska, sitat:"til helvete pakke deg ut herfra og aldri vise det stygge trynet ditt her igjen"..sitat slutt..
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Er dette lovlig? Mener å huske at det ikke er lov men det var kanskje snakk om salg og ikke utleie..mulig jeg tar totalt feil... Dette aner jeg ikke noe om. Men akkurat nå står de tomme husene og hånflirer til meg...*paranoid*
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Han mener jeg ska, sitat:"til helvete pakke deg ut herfra og aldri vise det stygge trynet ditt her igjen"..sitat slutt.. Ja det var jo en konstruktiv kommentar til det hele må jeg si... Kan fort bli litt hett rundt ørene under et brudd men man trenger ikke å være idiot av den grunn.. Uansett,det beste for dere hadde jo vært om dere får til å føre en diskusjon over dette uten at slike kommentarer ovenfor blir sagt.. Hva med om du kommer med det forslaget om å få leie leiligheten frem til sommeren og at du da finner deg en annen plass å bo? At det er hans hjembygd og via hans bekjente at dere fikk leiligheten får være så..begge deres navn står jo i kontrakten og du har som sagt ei datter på skole,er ikke bare å rive opp barn ifra trygge omgivelser heller.
Gjest78 Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Er dette lovlig? Mener å huske at det ikke er lov men det var kanskje snakk om salg og ikke utleie..mulig jeg tar totalt feil... Dette er det veldig varierende regler på alt ettersom hvor man befinner seg. Men det er selvfølgelig mange som har sommerhus i en bygd uten at det skal være noe som helst ulovlig med det. Der jeg kommer fra er det boplikt i sentrum, dvs noen kan ikke kjøpe et hus for å bruke det til sommerhus. Men dersom dette huset har vært i familien i årevis kan det være andre regler. Noen steder har også noen år boplikt, deretter kan det brukes som man vil. Jeg har f.eks en venninne som har odel på en gård (uten drift), hun må bo der i fem år om hun vil ta over denne eiendommen. TS, som andre sier, kontakt jushjelp for å høre hva du sier. Men jeg tror egentlig det er fint lite du kan gjøre, har aldri hørt at slike saker blir bestemt av hvem som har barn på stedet eller ikke. Loddtrekning er kanskje din beste sjanse. Så kan du jo sette inn en annonse i lokalavisen f.eks for evt. å finne et annet sted å bo. Endret 16. januar 2009 av Lady Lovelace
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Dette aner jeg ikke noe om. Men akkurat nå står de tomme husene og hånflirer til meg...*paranoid* Jeg skal ikke "love" for mye men jeg husker en sak fra hjembygda mi hvor tomme hus ble brukt til å leie ut til spesielt tyske turister imens en småbarnsfamilie ikke fikk kjøpt seg fast boplass og måtte flytte x antall ganger..Og skal man holde på å leie ut mesteparten av tomme hus på bygda til turister så blir det ikke mange boplassene igjen til folk som vil bo fast på bygda.
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #17 Skrevet 16. januar 2009 Ja, ikke sant? Han kastet en kopp med varm kaffe etter meg og traff bakhodet og ryggen min. I februar er det 1 år siden vi flyttet hit og det er én av grunnene til at jeg ikke vil flytte igjen. Dessuten spiller jo økonomien en viktig rolle i dette. Det er ingen vits for meg å kanskje flyttet noen mil til en plass der hverken min datter eller jeg kjenner noen og å flytte til feks min hjemplass blir en alt for økonomisk tung byrde for meg.
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #18 Skrevet 16. januar 2009 (..det er vel snakk om boplikt når jeg tenker over det..)
Nutri Lett Skrevet 16. januar 2009 #19 Skrevet 16. januar 2009 (..det er vel snakk om boplikt når jeg tenker over det..) Kanskje... Dette er i såfall hus som er arvet og som oftest er arvingene uenige om hva de skal gjøre med huset og dermed står de til forfall. Synd men sant.
Gjest Kråkaa Skrevet 16. januar 2009 #20 Skrevet 16. januar 2009 Ja, ikke sant? Han kastet en kopp med varm kaffe etter meg og traff bakhodet og ryggen min. I februar er det 1 år siden vi flyttet hit og det er én av grunnene til at jeg ikke vil flytte igjen. Dessuten spiller jo økonomien en viktig rolle i dette. Det er ingen vits for meg å kanskje flyttet noen mil til en plass der hverken min datter eller jeg kjenner noen og å flytte til feks min hjemplass blir en alt for økonomisk tung byrde for meg. Såpass!! Herlighet... Uansett,kanskje du i tillegg kan høre med husbanken om økonomisk støtte? Tror mange har krav på økonomisk støtte uten at de vet om det. Kan bli en lang og kronglete vei men man må bare stå på og ikke miste motet. Huff,føler virkelig med deg. Man vet liksom ikke helt hvor man skal starte.. Har egentlig ikke andre råd. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå