Gjest Jon Are Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Her en søndag spente jeg på meg skiene og så fram til en rolig søndastur i marka. Været var strålende, og jeg koste meg . Jeg vil si jeg holdt en normalt tempo. En skal jo ikke haste avsted heller da. Alt var vakkert og skjønt, helt til en mann med en vilter fuglehund kommer i et forferdelig tempo bak meg. Han er ikke lite frekk heller den mannen. Han roper løype til meg, slik at jeg må gå ut av sporet og slippe denne mannen og hunden forbi. På noen sekunder var de borte. Jeg ble bare stående på siden av sporet for å gå igjennom det som nettopp skjedde. Hadde han noen rett til å nærmest jage meg ut av sporet? Var det nødvendig å rope sånn på en fredelig søndag? Jeg kjente at hele gleden ved turen var borte. Jeg hadde kokt kakao og bakt boller som jeg skulle ha på denne turen, men hele gleden var nå borte. Jeg snudde bare og dro hjem igjen. Hva mener dere? Er det utidig at noen roper slikt til en når en går i normalt tempo? Burde han ikke stoppet og forklart seg? Jeg bare undrer jeg? Er en slik oppførsel normalt akseptert blandt skiløpere? Med hilsen fra Jon Are
Zzyzx Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Ja, det er akseptert. Det er du som er unormal.
FoxyFish Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg hadde nok ikke reagert på det. I alle fall ikke om jeg hadde boller og kakao i sekken!
Gjest Deception Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Ja, det er akseptert. Det er du som er unormal. Her må jeg nok få underskrive. Hvorfor i all verden er det du som skal legge føringer for hva som er "normalt" tempo? Hvis du er så følsom at du ikke tåler sånt, burde du vurdere å legge skituren til et område hvor du er garantert å slippe å møte andre mennesker.
nanya Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Der jeg går på ski er det den som skal forbi som må ut av sporet for å runde den andre. Tror ikke jeg hadde latt det ødelegge søndagen min, men jeg er enig med deg i at den som kommer bakfra skal ta hensyn.
Donpedro Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Her jeg bor roper man "løype" når man kjører nedover, slik at de som går oppover kan gå tilside. Kommer man bakfra roper man ikke, da man selv får gå rundt. Om man går med barn ville man jo ellers ikke fått gjort annet enn å gå tilside. At et ødela turen får du ta på egen kappe.
Gjest BBB Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Hvis det var jeg som kom i hastig fart bak noen som gikk saktere eller i "normal fart", ville jeg aldri funnet på å rope løype for å komme meg forbi. Jeg ville gått utenom og forbi. Med dét sagt, ville jeg ikke latt det ødelegge turen min dersom det hadde vært meg som hadde blitt ropt på, selv om jeg hadde syntes det var litt brautete oppførsel av den andre.
Hinata Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 Syns faktisk det var litt frekt ja, nå vet jo jeg ikke om det sporet du gikk i var det eneste, men dersom det var dobbeltspor og mulighet for han å bytte spor (eller et hardt parti vedsiden av) så syns jeg at det er han som burde innrette seg sånn at han kommer forbi.. Kan til en viss grad forstå det dersom han ikke har kontroll på bikkja, men det syns jeg nesten at man skal ha når man ferdes blant folk.. Tenk hvis det hadde vært en familie med små barn da, er ikke like lett for dem å flytte seg så fort heller..
LukaFrost Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Når man er til hinder for andre går man til side. Det er helt vanlig at den som kommer bakfra i raskere tempo roper løype så den forran kan gå til siden. Stoppe og forklart seg? Nei, nå får du gi det. Nå er du nærtagende uten grunn. Går jeg på ski, hvilket jeg sjelden gjør, synes jeg det er helt greit å gå til side for de som har et høyere tempo og muligens har en seriøs treningsøkt i sporet.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Når man er til hinder for andre går man til side. Det er helt vanlig at den som kommer bakfra i raskere tempo roper løype så den forran kan gå til siden. Stoppe og forklart seg? Nei, nå får du gi det. Nå er du nærtagende uten grunn. Går jeg på ski, hvilket jeg sjelden gjør, synes jeg det er helt greit å gå til side for de som har et høyere tempo og muligens har en seriøs treningsøkt i sporet. Hallo! Det er selvfølgelig den som kommer bakfra som har vikeplikt...og bør gå ut til siden når man skal passere. Det er samme prinsippet som ved bilkjøring...den som skal forbi legger seg ut til venstre.
Møffi Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 Nei, syns du overreagerte der gitt! Var det virkelig så slitsomt og nedverdigende og gå ut av sporet for å la mannen og hunden hans komme forbi? Særlig i nedoverbakke er det helt normalt for de med større fart og rope løype, men du må jo også ta hensyn til at noen er ute i løypene for å få en treningsøkt, ikke for å drikke kakao.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Vær glad han sa i fra du og ikke kjørte deg ned. Det finnes nemlig sånne også, det har jeg fått smertelig erfare
Gjest Elfrida Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Her jeg bor roper man "løype" når man kjører nedover, slik at de som går oppover kan gå tilside. Kommer man bakfra roper man ikke, da man selv får gå rundt.Det er dette jeg er vant til også. Særlig i nedoverbakke er det helt normalt for de med større fart og rope løype, men du må jo også ta hensyn til at noen er ute i løypene for å få en treningsøkt,I nedoverbakker roper man løype for at folk skal vite at man kommer, spesielt de som er på vei oppover. Har man tilfeldigvis saktere fart nedover selv er det ikke akkurat bare å stoppe og gå til siden midt i bakken heller.
Fat Sally Lee Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Hvis man går og rusler i en løype som er øremerket skitrening, for eksempel i nærheten av en skistadion som tilhører et idrettslag, må man regne med at andre som trener seriøst roper løype. Går man søndagstur i marka på typiske familieturløyper synes jeg det er vel freidig å forlange at andre flytter seg.
Gjest Yihaa Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 Han burde gå rundt deg. Men du overreagerer noe utrolig! Synes jeg ser deg der du fornærmet, snurt og såret snur å drar hjem igjen med kako og boller fordi noen ropte "Løype!" til deg.
Gjest Yihaa Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Jon Are kommenterer jo aldri egne tråder, så når jeg tenker meg om skjønner jeg egentlig ikke at jeg gadd svare.
Gjest Infralove Skrevet 16. januar 2009 #17 Skrevet 16. januar 2009 Man kva elles skulle joggaren ha sagt? Uansett når folk roper, så høyrest det vel frekt ut. Eg syns det å rope "løype" høyrest ganske rart ut i seg sjølv, så eg ville nok berre smilt av det. Eg tvilar på at joggaren meinte noko personleg med kommentaren. Hadde han vore sint, så hadde han nok brukt verre ord. Trur ikkje han tenkte"oi, der er ein som går skikkelig treigt! For ein idiot! Han skal eg rope "løype" til, slik at han lærer folkskikk ein gang for alle!!!!" Så eg trur du er litt for følsom, Jon Are. Jeg kjente at hele gleden ved turen var borte. Jeg hadde kokt kakao og bakt boller som jeg skulle ha på denne turen, men hele gleden var nå borte. Jeg snudde bare og dro hjem igjen. Hehe, dette meina du ikkje (?)
Sheherasade Skrevet 16. januar 2009 #18 Skrevet 16. januar 2009 Her en søndag spente jeg på meg skiene og så fram til en rolig søndastur i marka. Været var strålende, og jeg koste meg . Jeg vil si jeg holdt en normalt tempo. En skal jo ikke haste avsted heller da. Alt var vakkert og skjønt, helt til en mann med en vilter fuglehund kommer i et forferdelig tempo bak meg. Han er ikke lite frekk heller den mannen. Han roper løype til meg, slik at jeg må gå ut av sporet og slippe denne mannen og hunden forbi. På noen sekunder var de borte. Jeg ble bare stående på siden av sporet for å gå igjennom det som nettopp skjedde. Hadde han noen rett til å nærmest jage meg ut av sporet? Var det nødvendig å rope sånn på en fredelig søndag? Jeg kjente at hele gleden ved turen var borte. Jeg hadde kokt kakao og bakt boller som jeg skulle ha på denne turen, men hele gleden var nå borte. Jeg snudde bare og dro hjem igjen. Hva mener dere? Er det utidig at noen roper slikt til en når en går i normalt tempo? Burde han ikke stoppet og forklart seg? Jeg bare undrer jeg? Er en slik oppførsel normalt akseptert blandt skiløpere? Med hilsen fra Jon Are Stakkars liten! Kos deg med boller og kakao, du!
trultetrulte Skrevet 16. januar 2009 #19 Skrevet 16. januar 2009 Jeg kjører samme prinsipp i skiløypa som når jeg kjører bil. Kommer jeg bakfra så går jeg over i "andre feltet" og setter opp tempo litt ekstra for å komme forbi. Men om noen skriker løype bak meg, så er det greit nok det.. har de så hastverk, så kan jeg godt flytte meg. Men skrik i det minste i god tid i forveien, så jeg ikke må nærmest kaste meg ut i skråningen. Chill, mannen sa jo ingenting galt..synes du skal nyte bollene dine selv om noen er litt krasse av seg i skiløypa
Vera Vinge Skrevet 16. januar 2009 #20 Skrevet 16. januar 2009 Jeg syns det er normal folkeskikk at de som vil forbi går ut av sporet. Men at du ble så satt ut at du snudde og gikk hjem, syns jeg nå var litt merkelig. Og det slår meg at det må bli slitsomt å farte rundt i verden hvis det fremmede sier skal så til de grader gå inn på en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå