Gjest Lilleulv Skrevet 16. januar 2009 #1 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg ligger våken og ser i taket i timesvis. Så sovner jeg alltid i grålysningen, og når lillegutt våkner kl 8 er jeg helt ødelagt. What to do? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffie Skrevet 16. januar 2009 #2 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg sliter med lite soevn i perioder. Det som hjelper er aa 'slite' meg ut ved aa vaere veldig aktiv. Naa vet ikke jeg noe om ditt aktivititetsnivaa, men mitt er til vanlig ganske stillesittende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanel.No5 Skrevet 16. januar 2009 #3 Del Skrevet 16. januar 2009 Har du forsøkt å lese litt på sengen? Ikke se for mye på tv o.l. før du legger deg, prøv å tøm hjernen helt. Drikk kamillete, peppermynte-te, varm melk elelr evt. spis en banan eller noe annet beroligende for kroppen. Har du mye å tenke på og bekrymrer deg endel så kan dette virke inn også. I innlegget over nevnes trening og det enser jeg også som ett godt poeng. Slit deg litt ut på dagen, få i deg mat og drikke, nok dagslys og prøv å legg deg til samme tid en periode fremover. Litt tidligere enn vanlig så bruker du ikke natten til å sovne inn på, men kvelden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kaffedama Skrevet 16. januar 2009 #4 Del Skrevet 16. januar 2009 Akupunktur eller annen alternativ behandling kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Leyla_* Skrevet 16. januar 2009 #5 Del Skrevet 16. januar 2009 Har nesten samme problem som deg jeg. Jobber dobbelt noen dager, står opp 6:30, jobber fra 7:30 - 22 på kvelden, Får ABSOLUTT ikke sover til elleve tiden. sliter selv med det der fra før, i tilligg blir j stressa . vet heller ikke hva j skal gjøre. vil i hvert fall ikke begynne på sove tabletter. men prøver å legge det bak meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shayne Skrevet 17. januar 2009 #6 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av varmeteppe. Det er utrolig deilig å legge seg i en oppvarmet seng, jeg har i alle fall slappet av og sovet mye bedre etter at jeg begynte med det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 17. januar 2009 #7 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av varmeteppe. Det er utrolig deilig å legge seg i en oppvarmet seng, jeg har i alle fall slappet av og sovet mye bedre etter at jeg begynte med det... Det har jeg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #8 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg regner med du har fulgt alle gode råd om søvnhygiene siden du spør om tips her. Hvis det er så ille at du ikke får sove i lengre perioder så kan det være en løsning med sovepiller. Det er ikke sånn at du må ta de hver dag og bli avhengig. Ofte er det slik at vi stresser oss opp fordi vi ikke får sove og dette blir en ond sirkel. Og bare få sove ordentlig ei natt kan hjelpe på og også det at muligheten er der for å få sove. Søvnproblemer har ofte en psykisk årsak. Kanskje stresser du mye? Har mye å tenke på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lege Skrevet 17. januar 2009 #9 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg ligger våken og ser i taket i timesvis. Så sovner jeg alltid i grålysningen, og når lillegutt våkner kl 8 er jeg helt ødelagt. What to do? Søvnløshet er et meget vanlig problem blant befolkningen, og det er faktisk en del man kan gjøre selv før man må gå til det drastiske skritt å begynne med sovemedisin. Det er såklart viktig å finne årsaken til problemet (dersom det finnes en) men generelt er det mange brukbare tiltak for å sove bedre, blant annet gjennom å forbedre søvnhygienen: 1)Regelmessighet er alfa omega: Prøv å legge deg til ca. samme tidspunkt hver kveld og stå opp ved samme tid om morgenen. 2) En god utluftning av rommet hver kveld samt regelmessig støvsuging og bytte av laken er viktig. 3) Unngå inntak av søtsaker og koffeinholdige drikker rett før leggetid. 4) Der finnes et uttrykk som heter paradox intervensjon: Når du ligger i sengen kan du tenke at du ikke får lov til å sovne i stedet for å tenke at nå MÅ du sovne. 5) Dersom du ligger våken lenge grunnet en del tankekjør: Prøv å fokusere på gode tanker og hendelser slik at du sovner med avslappende tankegang. 6) Det finnes pusteteknikker (les på internett) som skal virke søvninduserende, i tillegg også muskelavslapningsteknikker. LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 18. januar 2009 #10 Del Skrevet 18. januar 2009 Har jo fått noen gode råd her nå Jeg hadde ikke problemer med dette før. Men etter å ha ammet flere ganger pr natt har jeg plutselig fortsatt å våkne, og også fått problemer med å sove igjen. Babyen har også våkna perioder på natta når han ligger og prater for seg selv i senga, og da blir jeg også liggende våken. Håpløst :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #11 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg slet veldig med at jeg våknet hver halvtime av alt av lyder. Valgte å prøve hypnose, noe som ga svært god uttelling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 18. januar 2009 #12 Del Skrevet 18. januar 2009 Drikker du kaffe? Te? Jeg sliter i perioder med å få sove, da pleier jeg å telle. Foreksempel murstein på et mentalt hus, møblere en hybel eller tings om får tankene mine over på noe helt annet en unger og hverdagsmas. Pleier hjelpe, men man må vøre streng og passe på at tankene ikke flyter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. januar 2009 #13 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg kom på en ting til! Hver gang jeg hører på lydbøker blir jeg ufattelig trøtt og sovner hver bidige gang. Særlig når Kim Haugen er leser, mulig han har en søvndyssende stemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå