Gjest Gjest_Hissigproppen_* Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Vi er en liten familie på fire (to barn på 3 og 1/2 år) som sliten litt, spesielt om morgenen. Rettere sagt; jeg og pappa'n sliter om morgenen. Jeg er for tiden i permisjon. Pappa pleier å levere guttungen på 3 år i barnehagen. Om morgenen er vi ikke spesielt i godt humør noen av oss, jeg får kanskje ta på meg mest et dårlig humør på den tiden av døgnet... Saken er den, at det er flere ting han gjør, som jeg er uenig i. Blant annet dette; -han gir honning på brødskiva til frokost til 3 åringen vår hver eneste dag. Det er "det eneste" han vil ha. Men jeg mener at det er for dårlig pålegg. Dessuten er det skadelig for tenna. Jeg kan også komme med kommentarer på tøy (for lite, som regel), vask (honning i hele ansiktet og på hendene). Jeg klarer ikke å dy meg for å blande meg inn. Syns vel enegtlig at jeg må få lov til å si meningen min. Men det er ganske upassende å ta det opp om morgenen, så jeg har prøvd på kvelden også, når ungene har lagt seg. Men det blir sjelden fulgt opp. Han tar det mer som en registrering av hva jeg mener, men gjør likevel ingen forandringer. Det har ført til at jeg overtar; jeg går og lager frokosten (for å slippe honning på brødskiva), jeg tar tannpussen, vasker han i ansiktet og på hender (guttungen vår). Det ender med dårlig stemning. Jeg blir hissig/amper over aldri å bli hørt. Pappa'n blir frustrert over at alt skal gjøres "på din måte", og at jeg bestemmer og overprøver han. Vi starter altså dagene dårlig, når vi starter de sammen. Jeg har prøvd varianten å vente med å stå opp til de har gått, i 8-tiden, for rett og slett å omgå problemene. Men da kjører han sitt solo-opplegg, og det frusterer meg enormt. Føler at sønnen vår lider for det, med dårlig frokost, etc. etc. Men de har langt bedre stemning når jeg holder meg unna med "pekefingeren" min. Sambo er en stabukk og jeg også. Hva gjør vi/jeg? Skal jeg se kampen som tapt og heller gå for husfred? Eller skal jeg holde fast ved mine prinsipper og få bukt med honningen og prøve å få sambo til å kjøre samme linje? Hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 SLutt å ha honning i skapet,og ellers hold deg unna på morgenen. Om guttungen er vasket eller ikke er ikke verdens undergang, og hvis han har for lite klær så må pappan ta ansvar for dette, når det viser seg at guttungen fryser. (og det kan jo hende at det er nok, men at du er alt for overbeskyttende)
Mamma1 Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg syns det er greit med honningen også jeg, det er jo ikke bare skadelig. Når det gjelder den vaskinga, så sett frem en eske med våtservietter på kjøkkenbordet:)
Jade Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Ta en prat med samboeren din, og ikke gi dere før dere er enige om mengde klær, vask vs. skitten unge, og pålegg på skiva. Jeg kan ikke tenke meg at samboeren din har noen lure argumenter for at ungen skal gå i barnehagen med honning over hele ansiktet.
Gjest cr Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Jeg mener det viktigste er at ungen din har det trivelig - også på morgenen. Om man ikke kan få det trivelig uten honning på skiva, så tror jeg at det er bedre å la det være. Kosthold til barnet ditt er noe dere bør være enige om. Men kan dere ikke bli enige, så må nesten den som har ansvaret få velge. Da kan du heller fokusere på å gi ham den kosten du ønsker til andre måltider
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 kan dere ikke bare bli enige om at det er greit med honning så lenge tennene blir pusset om morgenen før han drar, mange gode stoffer i honning, jeg gir honning med melk til mitt barn om morgene fordi det er godt og for å redusere på luftveisinnfeksjoner :-)
Gjest *Mim* Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Slutt å kjøpe honning, og ta en prat med mannendin der du ikke bare forteller hva du mener (det vet han jo), men hør hva han mener er ok. Kanskje søtt pålegg kan begrenses til helgene? Jeg hadde holdt meg unna. Det er bra for både pappa og sønn at de kan ha det fint og klare seg uten å ha deg over skuldra.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 Jeg skjønner frustrasjonen, både din og din manns. Jeg mener du bør holde deg unna om morgenen. Det gjør jo ikke noe om gutten er klissete i ansiktet. Det er bedre med litt kliss enn at morgenen blir en sur stund for alle. Det kan jo også hende at han har på seg nok klær, at det er du som tar feil av klesmengden. Om han klager på at han fryser, så skjønner vel faren at mer klær må til. Og om han ikke har frosset, så har jo far hatt rett i klesmengden. Det er heller ikke verdens undergang med honning til frokost. Men dere kan jo prøve å komme til en forståelse med mindre honning. Kanskje en halv skive honning, og andre halvdelen med noe annet, eller bare honning et par dager i uken eller noe sånt. Og om dere skal ta gutten til tannlegen, så spør gjerne tannlegen om honning og tenner mens far er tilstede, så får far høre fra en tannlege hva som er best for tennene (men IKKE spør som "mannen min gir ham så mye honning og jeg mener det ikke er bra, si til han at han tar feil.. )
amyrlinn Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 bare ett par forslag her -hvis du absolutt ikke liker honning på skiven hver da, så kan jo dere slutte å ha det i skapet som flere over meg sier. går også an å prøve å få din sønn til å spise en skive med noe annet på, før han får honning. litt sånn avvenning av honningen i stedet for at den bare plutselig er vekke. kanskje la han prøve nye ting. det er jo ofte spennende knekkebrød, polarbrød etc -hva med å ligge frem klærene du vil din sønn skal ha på seg, så vet far at han har kledd på han nok. hvis ikke tar dere med varmeklær til barnehage. der har de jo ofte skap ol til å ha skift og vinterklær. barnehagepersonellet passer på hvis han er kald/varm, og hva han må ha på seg ut ol har gjort det samme selv, da faren til min sønn er utrolig dårlig å beregne hva vår sønn må ha på seg. hehe. -ellers kan du jo bare nyte en ekstra time i sengen og prøve å ikke komme frem med pekefingen;) er lettere sagt enn gjort, men da får muligens far litt mindre press hvis du skjønner. masse lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Han tåler å muligens være litt kald på vei til barnehagen, hvis det ikke er en 40 minutters frysetur sittende rolig bakpå sykkel eller noe slikt. Du har ikke monopol på å kle barnet, bare sørg for at det er godt utvalg i varmt tøy som barnehagen kan kle på ham ved behov. Du kan neppe ha monopol på å bestemme hva deres felles barn skal spise på skivene. Ulikt de over her, innser jeg at kvinnen i forholdet ikke har monopol på å bestemme hva som skal kjøpes inn av pålegg heller, og såvidt jeg vet tillates menn i supermarkedene... ;-) Men jeg hadde spurt ham hvorfor han ville at barnet vårt skal ha så mye sukker daglig, i tillegg til det han får i seg resten av tiden, og vist ham forskningsresultatene på sukker i forhold til helse og atferd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå