Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Jeg husker da jeg lå på det lokale sykehuset i bygda der barnefaren bodde. Og her kommer en liten histotrie om det. For det første måtte jeg ha blodoverføring etter fødselen og var vel ikke helt pigg etter fødslen... Men var det noen som tenkte på det? Nei da. Barnefaren gjorde overhodet ingenting, hjalp ikke til da jeg var syk engang, jeg måtte gjøre alt av barnestell og omsorg. Han sa jeg var en dårlig mor Kan legge til at han hadde fri fra jobb 2-3 uker i strekk. Det var heller ikke noe særlig hjelp å få på fødeavdelingen, det var kun ei pleierske som sa hun kunne hjelpe meg siden jeg lå der alene! Resten ventet på bygdekjerringene som jo kunne komme..... Jeg husker også den isende følelse jeg fikk da jeg ikke hadde mitt barn hos meg, og det var neppe fordi de var så snille med mitt barn. Sure kjerringene! (bortsett fra hun ene!) I ettertid tok barnehagen med seg barna på demonstrasjoner for å demonstrere for fødeavdelingen uten å informere foreldrene (ihvertfall meg) og heller ikke be om samtykke.. Hvorfor må man støtte de eller la ens barn støtte de?? Og jada, jeg ble også meldt til barnevernet av både eks og barnehage. Av eks for å hindre flytting fra han og for å overlate omsorgen til han. Av barnehagen fordi jeg stilte for mange spørsmål. Og barnevernet støttet de begge to. Hadde jeg fortsatt bodd i bygda hadde jeg mistet omsorgen. Jaja, slik var min erfaring med å føde vaginalt.......og jeg ble faktisk betegnet en dårlig mor!
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Hvor lå sammenhengen i det du skriver?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Oisann, dette forsto jeg ikke noe av. Hadde alt vært annerledes hvis du hadde fått baby ved keisersnitt?
Gjest *Mim* Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Dette er en gjest som har vært her i mange år, og som har dårlige erfaringer med barnefar, barnevern og bygda. Håper du har kommet deg videre i livet, ts, og ikke lar bitterhet fra ting som skjedde for flere år siden ødelegge hverdagen for deg og barnet ditt.
Jade Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Å være (eller ikke være) en dårlig mor, har ingenting å gjøre med om man fødte vaginalt eller med keisersnitt. Keisersnitt vs. vaginal fødsel har heller ikke noe med om faren er en dårlig far, eller om jordmødrene, barnehagepersonellet, bygda og barnevernet er sure/dumme/el.l. Det kan godt hende at du gjorde alt riktig, og at du ble urettferdig behandlet. Men uansett så virker det som det mangler en masse vesentlig informasjon her for at vi skal få lagt oss opp en mening om det. Uansett så er det hvordan du tar deg av barnet, ikke hvordan du føder det, som avgjør om du er en god mor eller ikke.
Gjest Yihaa Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Skjønte ingenting... Ville du hatt en mer sympatisk mann hvis du hadde tatt keisersnitt? Og ville ikke barnehagen da demonstrert? Og jeg må få spørre om hva "å stille for mange spørsmål til barnehagen" betyr, siden det resulterte i en anmeldelse. Du er litt sånn: "Alle andre er dumme, det er bare jeg som er fornuftig". Og en slik innstilling sier jo en del. Du sier: "Resten ventet på bygdekjerringene som jo kunne komme....." menere du at helsepersonellet forskjellsbehandlet folk i forhold til hvilken område de bodde? Og mener du virkelig at et helt personale på en fødeavdeling delte en slik meningsløs oppfatning (bortsett fra hun ene)?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har også lest innleggene dine flere ganger, ts, og hvis dine fremlegninger overfor etater og dagomsorg for barnet ligner de du leverer her, kan jeg skjønne at noen kan stille spørsmålstegn ved deg.
Gjest Miley Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Samme opp og opp igjen, men denne varianten med vaginal fødsel var jo nesten litt festlig.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Å være (eller ikke være) en dårlig mor, har ingenting å gjøre med om man fødte vaginalt eller med keisersnitt. Keisersnitt vs. vaginal fødsel har heller ikke noe med om faren er en dårlig far, eller om jordmødrene, barnehagepersonellet, bygda og barnevernet er sure/dumme/el.l. Det kan godt hende at du gjorde alt riktig, og at du ble urettferdig behandlet. Men uansett så virker det som det mangler en masse vesentlig informasjon her for at vi skal få lagt oss opp en mening om det. Uansett så er det hvordan du tar deg av barnet, ikke hvordan du føder det, som avgjør om du er en god mor eller ikke. Klart at en fødsel kan påvirke videre liv. Hadde jeg hatt en normal fødsel (uten blodoverføring i etterkant) og kommet hjem tidlig, og hadde jeg hat ten far til barnet og samboer som stilte opp for meg og barn så hadde hele livet mitt blitt annerledes! Ting kunne også vært annerledes om jeg hadde følt at jeg ble ivaretatt på sykehuset også. Istedet for ble jeg den store stygge ulven blandt både min samboer, hans famile og resten av bygda og for lokalsykehuset. Er mødre (og barn) nødt til å støtte opp om fødeavdelingen der de har født?? Poenget mitt? At det ikke bare er de som har tatt ks som blir betegnet "dårlige mødre"....og at alt i livet har en årsak. (Men det tror jeg ikke så mange skjønner her inne da jeg antar enkelte her inne er temmelig unge) Er det en ting jeg har lært av å få barn så er det at alle skal bry seg, alle skal mene noe om deg, og ingen tror deg!
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Er du den samme dama som fikk barnevernet etter seg fordi du studerte juss?
Jade Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hadde du hatt en normal fødsel, så hadde det ikke forandret en ting. Uansett hva du har gått igjennom, så kan du ikke legge skylden på en helt uvesentlig ting. Jeg tok forøvrig haste-KS. Og jeg har aldri hørt noe annet enn at jeg er en god mor. Endret 16. januar 2009 av Jade
DitaVonTeese Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Er det en ting jeg har lært av å få barn så er det at alle skal bry seg, alle skal mene noe om deg, og ingen tror deg!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #17 Skrevet 17. januar 2009 Hadde du hatt en normal fødsel, så hadde det ikke forandret en ting. Uansett hva du har gått igjennom, så kan du ikke legge skylden på en helt uvesentlig ting. Jeg tok forøvrig haste-KS. Og jeg har aldri hørt noe annet enn at jeg er en god mor. Det er vel klart at livet etter en fødsel ville vært enklere om jeg ikke hadde hatt så lav blodprosent. Jeg hadde også sluppet å ligge på sykehuset i flere dager uten en samboer som ikke gadd å besøke meg (han bodde og jobbet 5 min. unna) og jeg hadde sluppet å se de sure, lite imøtekommende pleieerskene på fødeavdelingen! Og nettopp, du sier det selv. Du har aldri hørt du er en dårlig mor - med ks. Jeg fikk høre det, og samtidig forventet man at mitt barn skulle demonstrere for fødeavdelingen uten min viten eller samtykke! Og til slutt ble jeg altså meldt til barnevernet og risikerte å miste omsorgen. (Hva skulle grunnen ellers være??) Av en barnehage som tok med barna på demonstrasjoner uten å informere foreldrene. (Fordi jeg stilte for mange spørsmål og var "frekke" mot de) Og jeg er lei av å høre at det er så "normalt" å føde og at alle kvinner har gjort det opp gjennom tusener av år..og jeg synes faktisk alle kvinner bør prate om sine fødsler. Ps.jeg fikk også høre at jeg skule få tilbakemelding fra jordmor i etterkant, men hun var jo innleid vikar fra Sverige og fløy avgårde..så hvorfor i all verden skal man ha disse lokale fødeavdelingene. Bare fordi lokalbefolkningen foretrekker kvanitet fremfor kvalitet. (Og slik at de ansatte (lokalbefolkningen)kan følge med på hvem som er innlagt, hvem som skal føde (min eks hadde jo ei skolevennnine der!),så de har noe mer å slarve om til kaffen..)
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #18 Skrevet 17. januar 2009 Og jeg kan legge til at det det så ut til at både min eks og pleierskene på fødeavdelingen var av den oppfatning at jeg instinktivt skulle vite alt om barnestell og babyer. Det var ikke noe hjelp få fra noen av dem.... Og ammingen - ja det SKULLE man gjøre, da kom de og presset seg på! Har aldri følt meg så usikker eller liten i hele mitt liv. Men jeg er jo ikke en fødemaskin fra bygda.
MarianneE Skrevet 17. januar 2009 #19 Skrevet 17. januar 2009 Og til slutt ble jeg altså meldt til barnevernet og risikerte å miste omsorgen. (Hva skulle grunnen ellers være??) Av en barnehage som tok med barna på demonstrasjoner uten å informere foreldrene. (Fordi jeg stilte for mange spørsmål og var "frekke" mot de) Beklager, men den tror jeg lite på. At ansatte i barnehagen troppet opp på sykehuset(?) med barna i barnehagen for å demonstrere mot deg? Nope.... Den må du dra lengere av gårde med for min del...
Brunhilde Skrevet 17. januar 2009 #20 Skrevet 17. januar 2009 Dette er en gjest som har vært her i mange år, og som har dårlige erfaringer med barnefar, barnevern og bygda. Håper du har kommet deg videre i livet, ts, og ikke lar bitterhet fra ting som skjedde for flere år siden ødelegge hverdagen for deg og barnet ditt. Samme opp og opp igjen, men denne varianten med vaginal fødsel var jo nesten litt festlig. Enig med dere to. Få hjelp, ts, og gå videre med livet ditt!
Anbefalte innlegg