Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant nettopp ut at kjæresten min har vært sæddonor, og at han til og med fikk så mange barn at han måtte slutte med det. Jeg elsker ham jo, men må innrømme at jeg ble litt lei meg av å høre dette. Vi har jo ikke en gang barn sammen, men han har altså mange fra før av... :(

Hvordan ville du reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kjæresten min har valgt å gjøre noe som kommer til å berike livet til noen på en måte jeg ikke kommer til å forstå før jeg får barn selv. For en fin fyr."

Det hadde jeg tenkt.

Skrevet

Jeg tror nok jeg hadde syntes at det var litt rart å tenke på om ikke annet. Men, jeg tror ikke jeg hadde reagert så voldsomt på det, for egentlig synes jeg at det er bra at noen ønsker å være donor, og at han har hjulpet mange med å få oppfylt drømmene sine om å få barn :)

Skrevet
Jeg fant nettopp ut at kjæresten min har vært sæddonor, og at han til og med fikk så mange barn at han måtte slutte med det. Jeg elsker ham jo, men må innrømme at jeg ble litt lei meg av å høre dette. Vi har jo ikke en gang barn sammen, men han har altså mange fra før av... :(

Hvordan ville du reagert?

Han ønsker å hjelpe de som ikke kan få barn ved å donere sunn, frisk sperm? Hvordan kan man reagere, bortsett fra positivt? Enten man donerer sperm, egg, blod eller nyrer så gjør man noe godt for å hjelpe andre. Han har ikke en haug med barn, noen andre har barn som de kunne få takket være hjelpen hans. Jeg ser ingenting galt med dette, og hadde aldri i mitt liv tenkt at noen reagert negativt på noe sånt.

Gjest donordora
Skrevet

HAN har ingen barn i det hele tatt!

HAN har bare gitt bort litt gugge. HAN er IKKE pappa!

Skrevet

Min første tanke er at det er kjempesnilt av han. Har venner som ikke hadde hatt barn om det ikke var for sæd-donasjon.

Det er begrenset hvor mange barn det kan bli pr sæd-donor.

Men - det er vel ikke akuratt slik at han har mange barn fra før..for han har da ikke kontakt med disse barna..?

Disse barna har en egen mor og far, og din kjæreste har hjulpet dem med å få et etterlengtet barn eller flere.

Klarer du å se situasjonen på denne måten?

Gav han sæd før eller etter ordningen med donor skulle være kjent? Om det var før vil dere aldri se noe til disse barna,

men om det var etter så kan det hende det dukker opp noen som vil hilse på biologiske far etterhvert (om 18 år..?)

Skrevet

Det er jo en kjempefin ting å gjøre!

Hadde du ønsket å få barn, men hadde en mann med dårlig sædkvalitet - så hadde vel du også ønsket at noen donerte sæden sin.

Den ur gamle barnehage regelen gjelder fortsatt: hver mot andre slik at du ønsker at andre skal være mot deg :)

hadde min kjære hatt donert sæd som ble til barn - ville jeg bare vært utrolig stolt :)

Gjest Lille-Trille
Skrevet (endret)

Jeg hadde vært delt.

På en side hadde jeg vært glad for at han hadde donert sæd, fordi andre da hadde fått hjelp til å få barn.

Jeg vet jo at jeg hadde vært glad for å ha den muligheten hvis vi hadde slitt, så jeg hadde forstått at andre var glade for hans "bidrag".

Men på den annen side hadde det vært vanskelig for meg å akseptere.

Jeg hadde slitt med tanken på at våre barn hadde halvsøsken som de ikke ble kjent med, og at de kanskje kunne møtes ved et senere tidspunkt.

Norge er ikke så stort, og mennesker flytter på seg...

Jeg kjenner til en jente som presenterte sin nye kjæreste for sin far, og der faren freaket helt ut da han fikk vite guttens mors navn, og hvor gammel gutten var.

Det viste seg at han hadde vært utro for mange år siden, og at datterens nye kjæreste var resultatet av hans utroskap... de var halvsøsken.

Dette kan i mine øyne sammenlignes med det å donere sæd...

Sannsynligheten for at noe slikt skal skje er liten, spesielt fordi de bodde 120 mil fra hverandre da de møttes, men dess flere barn han hadde deltatt i produksjonen av, dess større er sjansen for denne typen "komplikasjoner".

Jeg tror ikke jeg hadde gjort det slutt av den grunn, men jeg hadde nok vært litt ekstra på vakt dersom vi hadde fått barn selv...

Endret av Lille-Trille
Skrevet
Norge er ikke så stort, og mennesker flytter på seg...

Jeg kjenner til en jente som presenterte sin nye kjæreste for sin far, og der faren freaket helt ut da han fikk vite guttens mors navn, og hvor gammel gutten var.

Det viste seg at han hadde vært utro for mange år siden, og at datterens nye kjæreste var resultatet av hans utroskap... de var halvsøsken.

Dette kan i mine øyne sammenlignes med det å donere sæd...

Men den store unntaket at utroskap skjer langt oftere.

Gjest Utlogget
Skrevet

Du skal være stolt av kjæresten din og gi han en stor :klemmer: fra meg.

Jeg er selv mor til to barn som ikke hadde kommet til verden uten en donor og jeg vet hvor mange motforestillinger som finnes om både det å være donor og det å ta imot hjelp fra donor. Det er også strenge regler med hvor mange barn det kan bli fra hver enkelt donor, tror det er 3 eller 5 barn, i allefall det vi fikk beskjed om, og da er det meningen at disse barna helst skal være innforbi en el to familier så ikke det er særlig fare for at to "søsken" skal møtes som voksne.

Gjest Lille-Trille
Skrevet
Men den store unntaket at utroskap skjer langt oftere.

Det er klart, men det er vel sjelden at utroskap resulterer i ukjente barn, og i alle fall ikke 3 eller 5 ukjente barn, som jeg ser er grensen for en sæddonor?

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Er vel strengt tatt ikke du, men "resultatet" av denne gugga som avgjør i hvor stor grad han er pappa..

At han har vært donor ser jeg på som noe positivt, han har nok bidratt til mye glede rundt omkring.

Endret av nobilian
Gjest Lille-Trille
Skrevet

Han er kanskje ikke pappa, men han er likevel biologisk far.

Skrevet

Jeg hadde IKKE likt det. Hadde hatet tanken på at det fantes barn der ute som hadde min kjæreste som biologisk far. Og de kan til og med komme på dørstokken deres på 18-årsdagen, når de kan få opplyst om hvem som var donor.

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg ville tenkt, for en flott mann!

Med hilsen fra Jon Are

Skrevet

Hvor mye får man egentlig betalt for å være sæddonor? Er det akkord pr. ml? Høres jo egentlig ut som en sabla grei deltidsjobb.

Skrevet
Hvor mye får man egentlig betalt for å være sæddonor? Er det akkord pr. ml? Høres jo egentlig ut som en sabla grei deltidsjobb.

Det er nok betalt per omgang, slik at enhver vellykket ejakulasjon gir betaling. Prisene jeg fikk opp etter et kjapt søk:

"Yes, you will probably get paid. How much? Well, it depends. One center advertises rates of $1 to $45, depending on the quality of sample. Another center promises up to $200 a week for weekly donations for 6 months"

Skrevet
Han er kanskje ikke pappa, men han er likevel biologisk far.

Biologisk OPPHAV. Han er ikke far. Far er den som vil ha barn(a), oppdrar dem, elsker dem, bryr seg om dem.

Skrevet (endret)

Jeg ville ha syntes det var en flott gjerning å gi bort sæd for å hjelpe andre som sterkt ønsker seg barn, men ikke kan få pga dårlig sædkvalitet. Og hvis om det skulle dukke opp ett barn etter 18 år? Hva er så galt med det, da vil jo deres barn bli beriket med ett søsken mer eller kanskje 2 og familien vil vokse :). Men, selvsagt kan det jo være en ide og gi fremtidig barn når de er gamle nok informasjon om at far har vært sæddonor og at det kan dukke opp etterkommere.

Ville ikke ha bekymret meg så mye, men tenkt at det var en flott gest fra min fremtidige mann. Viser at han har gode verdier såfremt det ikke var pengene som dro ham til å gjøre det da ;)

Endret av Heritære
Skrevet

Prøv å se bort i fra det at det er vanskelig at han har mange barn fra før av og at dere ikke har barn, og tenk heller på at han har gitt mennesker som ellers ikke kunne fått barn, den muligheten! Bare tenk så lykkelige de er! I mine øyne er det ikke hans barn engang, bare hans sæd. Han har jo ikke deltatt i oppveksten til disse barna, og de kaller ikke han for sin far heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...