lille katt Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Er det veldig vondt? Må gjøre det hos hudlege, fordi fastlegen min kunne bare fryse bort mindre fotvorter enn det beistet jeg har.... Det høres bare så utrolig vondt ut. Den ligger selvfølgelig midt på tåballene, altså nedenfor tærne, akkurat der hvor man tråkker ned. Kan man gå på foten etterpå? Kjøre bil? (sikkert snåle spørsmål, men....)
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Er det veldig vondt? Må gjøre det hos hudlege, fordi fastlegen min kunne bare fryse bort mindre fotvorter enn det beistet jeg har.... Det høres bare så utrolig vondt ut. Den ligger selvfølgelig midt på tåballene, altså nedenfor tærne, akkurat der hvor man tråkker ned. Kan man gå på foten etterpå? Kjøre bil? (sikkert snåle spørsmål, men....) Jeg har frosset bort fortvorte og det var ikke vondt. Jeg hadde den på omtrent samme sted som deg. Behandlingen gikk over flere ganger, tror det tok 4-5 ganger før jeg var kvitt den. Kunne fint gå på foten etter behandlingen, ingen problemer.
Siiw Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Hmm :-P jeg har hatt noen behandlinger med at dem fryser! og om dem treffer riktig, så gjør det ikke vondt! men om det kommer litt utenfor så blir det gjerne litt kaldt!!. men da får du heller siifra:- ) skal sikkert gå bra og kjørebil etter det, morsan gjorde da det.. Lykke til! godt og bli kvitt det
Gjest Juju_ Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har gjort det, og det var ikke spesielt behagelig! Men etter hvert blir det bedre. Ofte gjør det ganske vondt rett etterpå. Jeg hadde iallfall problemer med å legge all vekten på foten den første timen etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har gjort det i to omganger ja, min satt på hælen. Det gikk greit første gang, men andre gang fikk jeg en stor blå kul, så da ble det ganske vondt... Men det ser ikke ut som det er vanlig ut i fra svarene her. Selve frysingen var ikke vond da...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Min lege prøvde det på meg, men det virket ikke. Og det gjorde vondt.. Men jeg fikk en salve i stedet, som jeg smurte på, og så løsnet fotvorten av seg selv etter halvannen uke eller noe sånt. Det var ikke vondt i det hele tatt, og i tillegg slapp jeg å dra til legen for mange behandlinger.
Lilith Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Jeg hadde en fotvorte midt under stortåa, og måtte ha tre behandlinger for å bli kvitt den. Selve behandlingen var ikke så ille, selv om det var ubehagelig, men en av gangene fikk jeg bedøvelse. DET var vondt, det! Stortåa er IKKE stedet å stikke inn en sprøyte. Auauauauauauauauau.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Du som fikk en salve; hvilken type? Beklager TS, ikke meningen å kuppe tråden her. Jeg har noen under føttene(har hatt dem i flere år nå, og plages skikkelig med å få dem bort. Har gått til fortpleie i ett år(ca hver måned) der hun brukte "lapis"(tror jeg det heter) på meg og jeg brukte en annen type(velucid tror jeg det var)....men dette funket altså ikke.. Har også prøvd å ta på epleeddik morgen og kveld i et par uker, uten resultat. har også hørt at man kan bruke eterisk sitronolje? Dette ødelegger livskvaliteten min. Særlig om sommern da det er bare føtter rundt om kring;) og føler ikke for å gå i bare føtter hjemme heller. Er det noen som har super-råd mot forvorter? Kan prøve det meste, men har ikke spesielt lyst til å fryse dem bort. Men selvfølgelig, er det ikke noe som funker må man vel det.
Gjest78 Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 Det jeg syntes virket best var velucid med sportstape oppå, som jeg skiftet hver kveld elns. Bare velucid funket ikke, da går det bort altfor fort tror jeg.
allied Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har hatt noen svæære og noen litt mindre. Alle plassert under "puten" under tærne man tråkker på. Prøvd mye men det definitivt værste var saltpetersyrebehandling hos fotterapaut DET var vondt det!! Men noe jeg synes er greit er å fryse dem bort selv, får kjøpt sånn frysemiddel på apoteket. Samme prinsippet som hos legen og gjør ikke vondt i det hele tatt.
lille katt Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. januar 2009 Min lege prøvde det på meg, men det virket ikke. Og det gjorde vondt.. Men jeg fikk en salve i stedet, som jeg smurte på, og så løsnet fotvorten av seg selv etter halvannen uke eller noe sånt. Det var ikke vondt i det hele tatt, og i tillegg slapp jeg å dra til legen for mange behandlinger. Var det hos fastlegen? Den allmennlegen jeg var hos sa nemlig til meg at hans utstyr bare var på så og så mange minusgrader, og derfor bare kunne ta mindre vorter, mens hudlegens utstyr hadde dobbelt så mange minusgrader, og kunne derfor ta større vorter. Da jeg gjorde det var det dritvondt. Huff, ser at det er forskjellige erfaringer.... jeg som er så pysete synes sikkert også det.... Du som fikk en salve; hvilken type? Beklager TS, ikke meningen å kuppe tråden her. Helt i orden, lurte på det samme . Men noe jeg synes er greit er å fryse dem bort selv, får kjøpt sånn frysemiddel på apoteket. Samme prinsippet som hos legen og gjør ikke vondt i det hele tatt. Beklager at jeg spør så inngående, men har du klart å fjerne også de du syntes var store med "hjemmefrysing". Kunne jo ha prøvd det først, men siden legen sa at han ikke klarte det, så er det vel ikke så sannsynlig at noe fra apoteket klarer det.... Og den har blitt enda større og eklere siden jeg var hos legen med den...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har prøvd alt dere skriver om her. Hjemme frysing også. To bokser har jeg brukt, men de er der fortsatt. Har 7 stk. Men har time hos spesialist nå i feb. Håper det forsvinner nå, fordi nå er jeg dritlei dissa vortene. Har hatt dem i sikkert 2 år. Har hørt at det skal hjelpe og smøre insiden av et bananskall på. Har prøvd det også jeg, men de er der fortsatt.
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 20. januar 2009 #14 Skrevet 20. januar 2009 Til alle som sliter med vorter! Jeg slet selv med fotvorter en periode, men siden jeg har en mor som er utdannet homeopat fikk hun meg til å prøve et homeopatisk middel. Dette middelet kalles thuja. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/thuj_occ.htm Jeg ble kvitt fotvortene etter to dager, de bare datt av. Lillesøsteren min var plaget av vorter på hendene og hun hadde samme erfaring som meg, de datt av. Jeg har også brukt Thuja mot røde litt utstående merker jeg fikk i annsiktet, dette var forferdelig stygt og jeg kom nesten gråtende til legen. Han fortalte meg at det var virus og at det eneste de kunne gjøre var å sende meg til en hudlege som kunne fryse de bort. Men dette ville ta tid. Jeg var helt fra meg helt til jeg ringte mamma og hun sa jeg burde prøve Thuja. Og igjen, samme kveld begynte de smått og smått og gå bort. Nå har jeg ingen tegn til at de noen gang har vært der. Så da jeg fikk innkalling til hudlegen 1 måned senere, kunne jeg gladelig ringe å avbestille den timen. Jeg gjentar at legen min mente at dette kun kunne forsvinne hvis jeg fryste det bort! Så til dere som sliter med vorter så anbefaler jeg dere en tur til homeopaten. Kan ikke love at det hjelper alle, men det hjalp i alle fall meg
helenen Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har gjort det og må si det er noe av det verste jeg har gjort. Helt seriøst. Jeg hadde to stk midt under foten, altså der jeg tråkker. Kjente ingenting NÅR han gjorde det, men etter 1 dag ca. ble det utrolig vondt å gå og slik var det i minst en uke. Vortene utvikla seg til store blodige blemmer. Jeg hinket bortover eller gikk på hælene i over en uke, noe som igjen resulterte i at jeg fikk vondt i ryggen (skjev gange). Hovedproblemet tror jeg ikke var selve frysingen, men at vortene var under beina. Fryste nemlig en vorte flere år tidligere som var på sia av ta og fikk ingen problemer da.Så jeg kan bare si at jeg ville aldri gjort det igjen med vorter som er der en tråkker. (TS: sorry hvis jeg skremmer deg, men du lurte;) )
lille katt Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har gjort det og må si det er noe av det verste jeg har gjort. Helt seriøst. Jeg hadde to stk midt under foten, altså der jeg tråkker. Kjente ingenting NÅR han gjorde det, men etter 1 dag ca. ble det utrolig vondt å gå og slik var det i minst en uke. Vortene utvikla seg til store blodige blemmer. Jeg hinket bortover eller gikk på hælene i over en uke, noe som igjen resulterte i at jeg fikk vondt i ryggen (skjev gange). Hovedproblemet tror jeg ikke var selve frysingen, men at vortene var under beina. Fryste nemlig en vorte flere år tidligere som var på sia av ta og fikk ingen problemer da.Så jeg kan bare si at jeg ville aldri gjort det igjen med vorter som er der en tråkker. (TS: sorry hvis jeg skremmer deg, men du lurte;) ) Neida, det er jo nettopp det jeg lurer på, om det gjør fryktelig vondt . Virker som om folk har veldig forskjellige erfaringer, men de færreste har jo sagt HVOR de hadde fotvortene og hvor schvære de var. Men forsvant fotvortene da? Og fikk du vondt fordi du gikk på foten den første dagen? Huff... tror iallefall jeg skal vente til etter fødselen, så jeg kan ta smertestillende :
helenen Skrevet 20. januar 2009 #17 Skrevet 20. januar 2009 Jeg tror jeg gikk på foten ja, fordi legen sa det gikk heeelt fint.. Så det bør en kanskje ikke gjøre da. Men det blir jo vanskelig å la være å gå på foten over lengre tid. Vortene var plutselig borte en dag et par mnd etterpå. Jeg trodde jo ikke behandlingen hadde funka, men de gikk bort til slutt da.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 20. januar 2009 #18 Skrevet 20. januar 2009 Neida, det er jo nettopp det jeg lurer på, om det gjør fryktelig vondt . Virker som om folk har veldig forskjellige erfaringer, men de færreste har jo sagt HVOR de hadde fotvortene og hvor schvære de var. Men forsvant fotvortene da? Og fikk du vondt fordi du gikk på foten den første dagen? Huff... tror iallefall jeg skal vente til etter fødselen, så jeg kan ta smertestillende : Jeg gjentar at du bør oppsøke en homeopat, de vil kunne hjelpe deg selv om du er gravid:) Det er i hvertfall verdt et forsøk når du er så engstelig for smerten ved å fryse den bort.
lille katt Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 20. januar 2009 Jeg gjentar at du bør oppsøke en homeopat, de vil kunne hjelpe deg selv om du er gravid:) Det er i hvertfall verdt et forsøk når du er så engstelig for smerten ved å fryse den bort. Takk, men nei takk, jeg tror ikke jeg skal prøve homeopati. Jeg spør jo heller ikke etter alternative metoder for å fjerne fotvorter, men etter erfaringer med frysing . Å lure på om noe gjør vondt er heller ikke det samme som å være engstelig for smerte, og jeg har heller ikke planer om å være gravid særlig mye lengre .
Gjest Gjest_student_* Skrevet 20. januar 2009 #20 Skrevet 20. januar 2009 Takk, men nei takk, jeg tror ikke jeg skal prøve homeopati. Jeg spør jo heller ikke etter alternative metoder for å fjerne fotvorter, men etter erfaringer med frysing . Å lure på om noe gjør vondt er heller ikke det samme som å være engstelig for smerte, og jeg har heller ikke planer om å være gravid særlig mye lengre . Nei, hvis du ønsker å fryse de bort så skal du selvfølgelig få lov til det. Jeg ville bare gi tips om en smertefri metode. Så hvis andre som leser tråden har samme problem som deg så har jeg kanskje gjort en god gjerning i dag Masse lykke til med fødselen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå