Cognizance Skrevet 15. januar 2009 #1 Del Skrevet 15. januar 2009 1. Hva heter polycystic ovary syndrome på norsk? 2. Har du dette og hvordan påvirker det deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Del Skrevet 15. januar 2009 1: Vet ikke om det har noe eget norskt navn - går vel bare under PCOS 2:Har det. Sjelden mens(1-2g i året), ikke eggløsning, økt hårvekst, insulinresistens, cyster på eggstokkene, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #3 Del Skrevet 15. januar 2009 Er alle insulinresistente overvektige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #4 Del Skrevet 16. januar 2009 1. Hva heter polycystic ovary syndrome på norsk? På norsk: Polycystisk ovarialsyndrom (!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffie Skrevet 16. januar 2009 #5 Del Skrevet 16. januar 2009 Er alle insulinresistente overvektige? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #6 Del Skrevet 16. januar 2009 1. Hva heter polycystic ovary syndrome på norsk? 2. Har du dette og hvordan påvirker det deg? 1. Polycystisk ovariesyndrom, men oftest brukes PCOS 2. Ja. Mye hårvekst. Mye kviser. Har mensen veldig uregelmessig. Den kan være totalt fraværende i f.eks. 3 år og så ha konstante blødninger i flere måneder. De store hormonsvingningene gjør at jeg blir kvalm, dårlig mage, svetter mye, underlivssmerter, og er meget humørsyk til tider. Har økt vekten uten at jeg har endret kosthold eller treningsnivå, kiloene kom samtidig som sykdommen kom inn i livet. Må ha ekstra oppfølging av lege for å passe på insulinresistens (om man får diabetes), høyt blodtrykk og høyt kolestorol. Det aller viktigste eller verste, er likevel det at jeg ikke kan/klarer å få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #7 Del Skrevet 16. januar 2009 Er alle insulinresistente overvektige? Ikke alle asiater, og ikke alle med MODY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 16. januar 2009 #8 Del Skrevet 16. januar 2009 uff! :-( Finnes så mye fæle sykdommer/syndromer! helt forferdelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjezt Skrevet 16. januar 2009 #9 Del Skrevet 16. januar 2009 Fikk konstatert PCOS for en stund siden, men ikke av den verste sorten. Ikke overvektig, men lange perioder mellom menstruasjonene og smerter. Har brukt akupuntkur og det har gjort at jeg har fått normal menssyklus, samt at alle cystene er forsvunnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 16. januar 2009 #10 Del Skrevet 16. januar 2009 1. Hva heter polycystic ovary syndrome på norsk? 2. Har du dette og hvordan påvirker det deg? 1. Som andre sier - det heter det samme på norsk 2. Ja jeg har det, og det påvirker meg veldig. Samme hvor mye jeg trener og spiser riktig, så legger det seg mye fett rundt magen. Jeg sliter VELDIG med uönsket hårvekst. Mensen kommer og går som den selv föler for, ganske så slitsomt *sukk*, kommer til å ha problemer med å få barn ifölge legen min. Sliter med humörsvingninger, tretthet, kvalme, hele kroppen föles helt i ubalanse - men legene er litt usikre på om dette kommer av pcos eller om det er andre ting inne i bildet (sliter med fibromyalgi også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #11 Del Skrevet 16. januar 2009 Ikke alle asiater, og ikke alle med MODY Er du sikker på dette her? I og med at asiatere er en av folkegruppene som lettere blir overvektige og får diabetes 2 ved vestlig kosthold. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/7760413.stm Hva er MODY? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cognizance Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 16. januar 2009 Synes det er rart at jeg ikke har hørt om denne sjukdommen før, når den er såpass vanlig og alvorlig. Det med uønska hårvekst, er det i ansiktet? Eller på kroppen generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #13 Del Skrevet 17. januar 2009 Synes det er rart at jeg ikke har hørt om denne sjukdommen før, når den er såpass vanlig og alvorlig. Det med uønska hårvekst, er det i ansiktet? Eller på kroppen generelt. Vanlig og vanlig. Det er rundt 5% av kvinner som har denne sykdommen. Pasienthåndboken om PCOS. Jeg har svært kraftig hårvekst på både legger og lår, veldig kraftig hårvekst i skrittet, og har en slik hårvekst som menn har opp mot navlen. Og har kinnskjegg og sjegg på haka. Bruker for det meste behandling med laser, så det sistnevnte er noe de fleste ikke ser. Men forferdelig så dyrt det er! Og man får null støtte for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 17. januar 2009 #14 Del Skrevet 17. januar 2009 Du sier du bruker behandling med laser for ansiktshår. Hvor mye betaler du og hvor ofte er du nödt for å gå dit? Er det slik at du må tilbake hele tiden, eller er det noen ganger og ferdig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #15 Del Skrevet 17. januar 2009 Du sier du bruker behandling med laser for ansiktshår. Hvor mye betaler du og hvor ofte er du nödt for å gå dit? Er det slik at du må tilbake hele tiden, eller er det noen ganger og ferdig? Rundt 1000-2500 kr. koster det for hårfjerning mener jeg. Men til større område man skal fjerne (hake, overleppe, kinn osv) til dyrere er det. Undersøkte litt rundt før jeg bestemte meg hvor. Men så har jeg altså ikke problem i hele ansiktet, mest haka. Man kan forvente seg permanent hårreduksjon, dvs at noen, om ikke alt, hår blir borte for godt. Er man heldig blir alle hårene borte permanent, men som regel er det en del av håene som blir borte permanent, ikke alle. Så mer laserbehandling blir det alltids. For gudene det er vondt! Men slipper å ordne meg hver dag og det er verdt noen minutter med smerte. Skal inn til ny runde nå straks, da det har gått tre måneder, og det er først nå noe av hårene begynner å vokse ut. btw: Prøvd med elektrolyse før, men det hjalp heller ikke. Har stort sett vokset, barbert eller nappet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 18. januar 2009 #16 Del Skrevet 18. januar 2009 Takk for svar =) Höres jo veldig positivt ut .. har også problemer på haka, og har prövd det meste hjemme, men er nödt for å barbere, da ofte to ganger om dagen om det skal holde seg - noe som gjör det VELDIG sårt og kvisete. Noen som har prövd slik til å bruke hjemme da? Slikt som dette: http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage...SearchBackLink= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 19. januar 2009 #17 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har PCOS og sliter med økt hårvekst, generelle plager som kommer og går og får kroppen til å føles i helt ubalanse, manglende menstruasjon innimellom, som plutselig kommer på klokka senere igjen, hormonelle ubalanser, overvektig, ja...masse dritt. (Ehem...Var så plaget at jeg til og med lagde et forum for folk med PCOS, (siden jeg ikke fant noe bra sted å dele info) som er 100% tomt. Se signatur). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 19. januar 2009 #18 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har antagligvis PCO(og jeg har enda ikke helt fått tak i forskjellen på PCO pg PCOS). Men det er mye dee samme problemene... Men jeg har alltid hatt stabil syklus, bare manglende/dårlige eggløsninger, noe økt hårvekst, men ikke i ansiktet eller sånn. Og store problemer med å bli gravid Fikk kostholdsråd av gynekologen ettersom jeg var såpass lite "angrepet". Han mente det ville være lurt av meg å forebeygge med kosthold og trenign så ikke det ble verre i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå