ninuska_ Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Jeg skrev et innlegg istad med en av platyene mine som ikke spiste. Vel, den andre har en lang tråd som henger ut av "tarmen", ser det ut som.. jeg er redd for hva det er. Noen som vet noe om dette?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 høres ut som bæsj. Mine har det hele tiden
ninuska_ Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2009 Helt seriøst? Det er en lang tråd. Laang, men den er brunaktig. Det er ingen sykdom?
ninuska_ Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2009 For et par timer siden var ikke tråden så lang, men nå har den blitt det..
Kitty_katt Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Hehe, det er nok bare bæsj du:) Har hatt slik fisk selv, og de kan bruke ganske lang tid å bli ferdig.
ninuska_ Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2009 Uuh, godt å vite dette. Kampfisken min har aldri gjort det på den måten, så når denne.. ja.. fikk jeg helt panikk. Det var nesten så det ble karantene på stakkars fisken
FoxyFish Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Mine bæsjer sånn hele tiden, så det trenger du nok ikke bekymre deg for, hehe!
ninuska_ Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2009 Da lærte jeg noe nytt om disse små idag Kampfisken min har ikke den typen avføring, så det var noe nytt. Takk for hjelpen!
ninuska_ Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2009 Et annet spørsmål: Blir fiskene mer aggresive hvis de er gravide? Plutselig er den røde fisken vår helt ondskapsfull mot alle de andre. Tok den i karantene.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Nei, jeg tror ikke de skal være mer agressive, men de kan jo bli ganske stresset. Hvor stort er akvariet ditt? Har du mye planter ol? Det skaper trygghet for fiskene med masse planter = gjemmesteder. Det er også fint fo yngelen å ha steder å gjemme seg for de voksne, sultne fiskene
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #13 Skrevet 18. januar 2009 Er det kampfisken som har blitt aggressiv? Isåfall er ikke det så rart da kampfisker er ganske territorielle og egentlig ikke passer så godt med de fleste andre fisker...
ninuska_ Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Det er den lille rød platyen. Hunnen. Den minste av dem alle. De andre platyene og kampfisken ligger sammen inni bak stammen, lite skjulested og de er fredelige og rører ikke hverandre. Veldig koselig å se for jeg ønsket meg flere fisker. Så det er ikke kampfisken som er problemet, noe man skulle tro. Med en gang jeg tok ut den røde platyen ble det rolig og fredelig i akvariet. Akvariet er stort nok for dem alle. Har stammer (sånn bark), planter, steiner med hull i osv. De har et gjemmested om de vil gjemme seg, men denne fisken jakter på de andre, spesielt på kampfisken. Alt var helt fint inntil igår, skjønner ikke hvorfor den ble så ondskapsfull helt ut av det blå Endret 18. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Noe av grunnen til at kampfisker ikke fungerer så godt med andre er at en del andre fisker er "finnenappere" som spiser på kampfiskens lange finner. Kan hende det egentlig er det den lille fisken driver med hvis det spesielt er kampfisken den er ute etter... Da er jo egentlig den eneste løsningen å skille de.
ninuska_ Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Ja, den napper i finnene til kampfisken, men den napper på alle de andre fiskene i tillegg. Jeg fikk vite at platyene kunne nappe i finnene. Man kan tydelig se at den er mest ute etter kampfisken, den forfølger han rundt hele akvariet, men den jager de andre fiskene en god del (og de er av samme art). De andre fiskene napper ikke i finnene til kampfisken i det hele tatt, og denne fisken gjorde heller ikke det, men plutselig har den begynt med det og denne jagingen av alle sammen, derfor antok jeg at hun kanskje ventet småfisker . Vet ikke hvor jeg skal gjøre av denne lille fisken. Kampfisken trives i akvariet med de andre fiskene, og jeg kan tydelig se at de ikke er noe stresset nå, ingen av de. Tidligere i dag, var det full rulle i akvariet. Problemet er at jeg kun har en vannpumpe, og platyen vil vel dø uten vannpumpe (?). Det fikk jeg i hvertfall vite i butikken. Jeg kan holde kampfisken adskilt, og ha platyen sammen med de andre platyene, men da blir de fiskene stresset igjen. Uffa.. Endret 18. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 Jeg kom plutselig på en ting: Hannplatyer er vel egentlig ganske små i forhold til hunnene. Det er jo mulig at den lille platyen rett og slett er en hann, som er litt territoriell og driver å passer på hunnene sine, og da spesielt mot kampfisken som er en "outsider". Hann platyer er vel også ganske voldsomme mot hunnene når de vil pare seg (eller "leke" som det heter), men jeg vet jo ikke hvor voldsom akkurat din er. Tror nok ikke det er noe god ide å la platyen være i et akvarie uten pumpe nei, ivertfall over lenger tid. Du kan jo kjøpe en ny pumpe av de minste størrelsene, og heller "omplassere" kampfisken til et akvarie med den i. Den skal helst ikke ha så mye strøm i vannet, bare noe som "renser" vannet litt, siden den opprinnelig lever på rismarker o.l. Så kan du jo se om gemyttene roer seg når kampfisken er ute.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #18 Skrevet 18. januar 2009 Og når det gjelder masingen fra den som kanskje er hannplatyen på hunnplatyene: hvis de har nok å gjemme seg i og det er en del hunner som hannen kan fordele sin energi på så skal det gå greit etterhvert... Hvis det er det som er grunnen da.
ninuska_ Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Jo, men jeg er ganske sikker på at dette er en hunn, den har ingen g... åh, nå stod det stille, ja, det hannene skal ha, og hannene har vært veldig interessert i henne før denne plutselige forandringen i temperament. Den svømte fint side om side med kampfisken før, men nå.. Vi har ikke hatt andre hunner (vi kjøpte en denne helgen for å avlaste den stakkars lille røde platyen), og jeg er hundre prosent sikker på at de to andre er hanner. Det er dessverre ikke et alternativ å ta vekk kampfisken, for han er grunnen til at vi kjøpte et større akvariet. Jeg tok han ut en liten stund, siden den røde var helt vill, men den var forandret ikke "oppførselen sin" mot de andre fiskene når kampfisken ble tatt ut. Når alle de andre fiskene trives i lag med hverandre, og det kun er den lille røde som skaper problemer, så får den leve alene. Jeg skulle jo gjerne ønsket at de gikk like bra overens som i starten.. Syns du jeg skal prøve å sette den røde lille fra karantenen inn i akvariet igjen og håpe på en forbedring? Jeg tviler på at fisker lærer noe akkurat da, men.. nei, jeg aner ikke Edit: Når jeg tenker meg om.. Så har den lille rød blitt ondskapsfull over helgen.. kanskje den egentlig er en hann, men jeg skjønner ikke hvordan det skal fungere biologisk sett.. at den ser ut som en hunn, men er en hann. Uansett, den ble ekstremt ondskapsfull etter at vi la den ene hunnen i akvariet. BARE mot kampfisken og de to andre hannene.. Ikke hunnen.. Kanskje det er løsningen.. Endret 18. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. januar 2009 #20 Skrevet 18. januar 2009 Høres jo ut som det er en hunn. Men oppførselen er jo litt rar. Kan være en ung hann, at det er derfor den er litt liten og. Da kan det hende at den akkurat nå driver å blir "kjønnsmoden" på en måte... Du kan jo prøve en gang til å sette den lille inn igjen bare for å se... Det kaaan jo hende det går bedre nå. Ellers så er det bare å skille de tror jeg. Det er et eller annet som gjør at den ene ikke går så bra med de andre, enten det er kjønn, eller sammensetning av kjønn i stimen eller noe annet, men det virker jo som den ikke passer inn. Sannsynligheten for at den ikke trives så bra alene, og kanskje dør av det er jo ganske stor, men du kunne jo spørre i en dyrebutikk om de ville ta den imot? Så er den ikke alene ivertfall. Hadde den lille vært den siste dere kjøpte så kunne det vært forklaringen på at den ikke passet inn, for ofte blir det litt krasj når en ny blir introdusert til en allerede dannet stim i et akvarie, men når det ikke er sånn så har jeg ikke så mange fler forklaringer;) Den er vel bare en kranglefant;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå