Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #21 Del Skrevet 15. januar 2009 Kjøpe røyk på polet??? Veldig lite gjennomtenkt, syns nå jeg da. Hva med røykere som har alkoholproblemer, hvordan skal de motstå spriten når de må på polet for å kjøpe røyk? Grøss og gru.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2009 #22 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja, klart det. Jeg ser den... Men det er aldersgrense på røyking, i likhet med alkohol. Alkohol skader deg i likhet med mye annet. En 18åring er gammel nok til å stemme, da burde man kunne velge selv om man vil ta seg en sigg, øl eller hva det måtte være. Men at det ikke lenger er låv til å røyke hvor som helst, er en annen ting. Jeg synes ikke at det skal være like enkelt som tidligere, men det burde stoppe en plass. Stoppe mens det faktisk allerede er under positiv utvikling Ja, og de gjør bl.a sukker og e-stoffer også, men det er ingen aldersgrense for å få kjøpt det Poenget er at røyk ER livsfarlig, dette er noe alle vet. En røyk om dagen er nok til å drepe deg, likevel så selges det ukritisk over disken i hver eneste butikk, kiosk og bensinstasjon over hele landet. Folk skal få gjøre som dem vil, men hvis røyking er så fordømt farlig så bør det også forbys. Men nei, da taper jo staten penger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #23 Del Skrevet 15. januar 2009 Skal de heve aldersgrensen får de heve myndighetsalderen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2009 #24 Del Skrevet 15. januar 2009 Skal de heve aldersgrensen får de heve myndighetsalderen også. Ja hvorfor ikke. Hadde neppe vært enig hvis jeg var 17 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 15. januar 2009 #25 Del Skrevet 15. januar 2009 Nå må snart folk få lov til å ta i bruk sine egne hjerneceller og bestemme over eget liv og helse. Problemet er vel at ein del manglar desse hjernecellene Eg syns det er vanskeleg å balansere mellom friheten til å gjere som vi vil, og å beskytte folk mot seg sjølv. Også er det jo ganske enkelt å seie at ei slik heving av aldersgrense er greit, når man ikkje røyker sjølv. Skal de heve aldersgrensen får de heve myndighetsalderen også. Eg ser ikkje heilt kva relevans myndighetsalderen har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #26 Del Skrevet 15. januar 2009 Er man voksen nok til å bli sendt i krig, er man voksen nok til å røyke . Et forbud er et annet spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygve H. Skrevet 15. januar 2009 #27 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er samfunnsøkonomisk riktig å oppfordre folk til å røyke. De som røyker daglig over flere tiår dør 6,5 år tidligere enn gjennomsnittet. Det betyr enormt mye penger spart i form av pensjoner og helsekostnader. Eldrebølgen ville vært mye verre hadde det ikke vært for røyking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest virvelvind Skrevet 16. januar 2009 #28 Del Skrevet 16. januar 2009 Eg ser ikkje heilt kva relevans myndighetsalderen har. Myndighetsalderen er veldig relevant. Da er du ifølge loven "voksen" og kan ta avgjørelser og bestemme over ditt eget liv i aller største grad (i teorien) Du er gammel nok til å gå ut i krig, være med å bestemme hvordan landet skal styres, gifte deg, du straffes som en voksen osv. Listen er uendelig. Men likevel har du ikke lov å drikke sprit. Noe jeg synes er helt på trynet. Ikke at aldersgrensen på sprit bør gå ned, det blir helt feil. Egentlig ser jeg ingen løsning på dette med myndighetsalderen vs hva du har lov til. Jeg vil ikke at myndighetsalderen skal settes opp til 20, selv om jeg snart er 20 selv, det blir for lenge, men det er likevel ikke alt en 18 er klar for å ta ansvar for. (foreksempel det med sprit.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyniker Skrevet 16. januar 2009 #29 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har studert medisin, men å bestemme om du støtter forbud mot røyking, 20-årsgrense eller whatever, er ikke en medisinsk avgjørelse alene. Er ikke dette ganske selvfølgelig? Motorsykkel er også dritfarlig. Sukker er heller ikke spesielt bra. Eller cola. Jeg skrudde av den TV-debatten. Når noen begynner å rette pekefinger mot meg og hevde at jeg er forpliktet til å "være ansvarlig" fordi jeg har lest en del om kroppen, så må jeg spy. Betyr det at jeg må støtte tvangsløping på tredemølle også for å være ansvarlig? Hvorfor faen skal jeg bry meg? Hvorfor faen skal jeg være barnepiken til andre mennesker? Når det er vanlig med slik misjonerende lovgivning, så former det holdninger i befolkningen (ok, det er noe jeg påstår uten fagkompetanse, men kanskje noen sosiologi/psykologistudenter kan bekrefte eller avkrefte dette.) Jævlig utrivelig med en kultur som tillater detaljregulering av livene våre. Jeg sier dette uten ideologisk bakgrunn annet enn sunn moralsk relativisme. Jeg påstår ikke at viljen er fri, jeg vet at mange kommer til å røyke på seg KOLS (copd), skrukkete hud, perifere åresykdommer, osv - men jeg har allikevel ikke lyst til å gjøre samfunnet mer utrivelig pga dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lommerusk Skrevet 16. januar 2009 #30 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 16. januar 2009 #31 Del Skrevet 16. januar 2009 Huff- at dem i det hele tatt selger alt som er farlig! : -) dem får tak i røyk uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 16. januar 2009 #32 Del Skrevet 16. januar 2009 Problemet med røyk er at for det første er det skadelig for deg, men det er skadelig for alle andre og. Har ikke lyst til å være passiv røyker, men det er ikke lett når det står røykere på hvert et hjørne, enten man skal inn på et senter eller spaserer ute. Helt enig med at det er hyklerisk av staten å selge røyk som er bevist farlig, mens andre ting som kanskje muligens kan ha en eller annen liten bivirkning er forbudt, feks en god del kosttilskudd som forsåvidt kun kan skade deg selv. Staten tjener så himla mye på alle avgiftene det er på røyk at de ikke "kan" forby det. Hvis røykere kan sitte hjemme i sitt eget hjem og røyke så værsågod, det har jeg ingen problem med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 16. januar 2009 #33 Del Skrevet 16. januar 2009 Tjener staten virkelig mer på røyk enn det det koster samfunnet at folk røyker i form av helsevesen og tapt arbeidskapasitet? Det nekter jeg å tro. Jeg tror røyk fremdeles er lovlig fordi det er politisk selvmord å forelså et totalforbud. Jeg ønsker begrensningen i utsalgssteder velkommen, litt usikker på aldersgrensen. Men ser gjerne at det blir vanskeligere for ungdom å begynne å røyke, så tja.. hvorfor ikke..? Synes det er litt merkelig at ingen har reagert på at dette skal gjelde snus også. Hvor sikker er man egentlig på at det er livsfarlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. januar 2009 #34 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Jeg synes det er idiotisk. 18-åringer er myndige å må få kjøpe alle lovlige varer, inkl sprit, ellers får de heve myndighetsalderen til 20 år igjen. Hvorfor forbyr de ikke bare salg av tobakksvarer? Fordi de vil tape enorme summer på avgifter. Utrolig hyklerisk! Jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg mener at det bør være en sammenheng mellom myndighetsalder og faktisk råderett, noe det ikke er i dag iom at man må være 20 for å kjøpe sprit. Et tobakksforbud vil kanskje komme med tiden, men inntil da tror jeg holdningskampanjer og dårligere tilgjengelighet er veien å gå. Ja, jeg er eksrøyker, men mener allikevel at folk må få velge selv. Edit: lagt til litt. Endret 16. januar 2009 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. januar 2009 #35 Del Skrevet 16. januar 2009 Nå er det nok! Nå må snart folk få lov til å ta i bruk sine egne hjerneceller og bestemme over eget liv og helse. Hvis en 18-åring regnes for ikke å være i stand til å avgjøre selv om han/hun vil påføre seg helseskader ved å røyke, hvordan kan så denne personen f.eks. være berettiget til å avgi sin stemme ved Stortingsvalg/kommunevalg ?? Eller kjøre bil? Partiprogrammer og politikk er jo ganske så avanserte saker å sette seg inn i. Det samme med trafikkreglene. Forbud mot ditt og forbud mot datt. Hvis det er helsekøene som er problemet (vet at man kan bli syk og f.eks. få kols eller kreft av å røyke) så burde vel alt farlig bli forbudt da, eller få høyere aldersgrense. Fjellklatring, BASE-hopping, det å spise usunn mat etc. Eldre folk burde ikke få lov til å hente avisen sin på morningen hvis det er is og glatt ute, de kunne jo falle og knekke lårhalsen vet dere. Flytter snart til Danmark jeg altså.... Enig! Problemet er vel at ein del manglar desse hjernecellene Darwinisme i praksis, heter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica88 Skrevet 16. januar 2009 #36 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg synes igrunn det burde vært 20 år på både røyk, alkohol og billappen. Ikke skyt meg før dere hører hva jeg mener! Vet mange synes det høres vanvidd ut. Spesielt siden jeg er knapt 21 selv. Jeg føler det er veldig sånn "ååh når blir jeg 18 og da skal jeg røyke og drikke og ha lappen NÅ MED EN GANG!!!" fordi hormonene løper løpsk fortsatt og mange har et veldig "NÅ ER JEG ENDELIG VOKSEN OG DET SKAL HELE VERDEN VITE"-humør. Og de har jo ment at billappen burde forskyves med noen år fordi flest under 25 er involert i ulykker. Så det er jo ikke bare noe jeg synes, statistikken sier det jo også! Så blir et mer "personlig valg" om man vil røyke, drikke eller kjøre bil. Mange syntes jeg var kjempesær som ikke var ute samme helga jeg ble 18. (Tror jeg ble en fredag eller noe sånt..). Jeg drakk faktisk ikke før 2 måneder senere, for første gang i mitt liv. Jeg kommer fra en noe streng og vanskelig familie, men jeg hadde hatt null problem med å få tak i alkohol. Jeg så bare ikke poenget med det! Nå tar jeg en fest noen ganger i året, så jeg er jo ikke en "kjedelig" person. Mange som elsker å komme hit og feste fordi de vet at jeg TAR AV når jeg først gidder å drikke.. Jeg tror det mer "bevis" på at man er voksen at man skal røyke og drikke og ta lappen. Mange stresser jo verre slik at de får tatt lappen på 18årsdagen eller rett etterpå. "MÅ HA BIL NÅ!"... Jeg har fortsatt ikke lappen jeg fordi jeg har de få pengene jeg har på andre, mer nyttige ting. Hva skal jeg med lappen når min samboer uansett bare har en bil? Jeg har føtter og det går buss.. jeg har ikke 25 000 til noe jeg ikke får brukt! Sist jeg bodde hos en av foreldrene mine så hadde pappa solgt bilen, så der ville jeg heller ikke fått kjørt. En kompis av meg angret faktisk litt på at han stresset litt med lappen, fordi han fikk sjeldent sjanse til å låne moras bil og dermed ikke fått øvd seg til å kjøre. Nå fikk han tilfeldigvis tilbud om jobb som sjåfør i høst, så da sa han ja på flekken pga bilkjøring. For da fikk han kjørt litt før han glemte alt han hadde lært igjen! Er jo viktig å trene på bilkjøring for å holde kunnskapene ved like synes jeg.. spesielt sånn med en gang slik at det sitter.. Om det er 20 år på alt dette, så er man (stort sett!) litt mer moden i toppen, hormonene har roet seg, og man er ikke så gira på å bli voksen lengre. For om myndighetsalderen fortsatt er 18, så er man jo voksen uansett. Det er igrunn ikke noe særlig "voksent" over å være sørpefull hver helg eller røyke som peis ? Om dere skjønner den? Da tror jeg ikke så mange ville valgt å begynne å røyke, fordi hvorfor skal man det? Og er man 16-17 og nysgjerrig så er det jo ikke noe problem å bli kjent med en 18åring, mange går jo på videregående med 18åringer. Må man helt opp til 20årsalderen for å få noen til å kjøpe, så blir det fort vanskeligere også. Og fristelsen forsvinner jo, når man vet at det ikke er å få tak i enda uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 16. januar 2009 #37 Del Skrevet 16. januar 2009 Da tror jeg ikke så mange ville valgt å begynne å røyke, fordi hvorfor skal man det? Og er man 16-17 og nysgjerrig så er det jo ikke noe problem å bli kjent med en 18åring, mange går jo på videregående med 18åringer. Må man helt opp til 20årsalderen for å få noen til å kjøpe, så blir det fort vanskeligere også. Og fristelsen forsvinner jo, når man vet at det ikke er å få tak i enda uansett. For min del var det ingenting som var "voksent" ved å røyke da jeg begynte med det som 15-åring. Det dreide seg mer om at det var "kult", man ble "godtatt", og det var forbudt. Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men det var absolutt aldri noe problem med å få folk til å kjøpe røyk/alkohol for meg da jeg var "fjortiss". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. januar 2009 #38 Del Skrevet 16. januar 2009 Og de har jo ment at billappen burde forskyves med noen år fordi flest under 25 er involert i ulykker. Så det er jo ikke bare noe jeg synes, statistikken sier det jo også! Det kan ikke ha mer å gjøre med at folk enda er uerfarne som sjåfører, enn at de er så "unge og ufornuftige", tror du? Ellers er jeg stort sett uenig med deg, ganske enkelt fordi du baserer alt på at alle er slik eller sånn, og mye på egne erfaringer (hva så om du ikke har bruk for bil? Det kan hende at en god del 18-19-åringer har det). Så jeg kan godt skyte deg fordi jeg ikke er enig med deg, men det ser jeg ikke helt poenget med. Det er forresten (nesten) like enkelt å få tak i røyk, drikke, osv. fra 20-åringer som fra 18-åringer. Kjenner man noen litt eldre, så kjenner de noen som kan skaffe drikke, f.eks. Det samme gjelder det meste annet. Det eneste man risikerer, tror jeg, er at det blir mer "business" å handle og selge alkohol og røyk til umyndige. (Og sorry hvis innlegget mitt ikke er helt på nett. Jeg er litt borte i hodet atm. >.<) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillemus Skrevet 16. januar 2009 #39 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg var en innbitt ikke-røyker i mine yngre dager. Så gikk jeg i fella. Nå sliter jeg med å slutte. Så til saken: gjør røyk så vanskelig tilgjengelig som mulig, og gjør det gjerne forbudt! Dersom røyking gjør meg til en "kriminell", så er det bare fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 16. januar 2009 #40 Del Skrevet 16. januar 2009 For oss(les; samboer) som ønsker å drikke øl, osv kun en gang i blandt, og kun litt om gangen er det egentlig like enkelt å dra på vinmonopolet som å dra på butikken å handle(faktisk er folk her i omr. veldig vandt til ingel øl i butikk, kun på øl-utsalg). Så tror ikke det har noen som helst betydning(også slipper da de som sitter i kassen å styre med bestemmelser om når de får lov å selge, osv. Siden butikker ikke får selge etter kl.20 og kl.18). Samme gjelder røyk, det blir da kanskje hakke vanskeligere å få tak i og dermed vil kanskje mindre begynne å røyke. Forresten så tror jeg ikke at det å sette opp alder på førerkort har stort og si, joda de vil bli litt mer voksen i hue, men er like usikker/uerfaren på veien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå