Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #1 Del Skrevet 15. januar 2009 http://nrk.no/nyheter/1.6433380 Legeforeningen og Helsedirektoratet vil at du bare skal få kjøpe tobakk der det selges øl, og de vil ha 20-års aldersgrense. Vil heve grensen til 20 år Foreningen mener det er alt for enkelt for ungdom å få tak i tobakk. Dette ønsker de en stopp på fordi de mener røyking og snusing i stor grad er en atferd man sosialiseres inn i. Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Del Skrevet 15. januar 2009 For min del kunne man totalforbudt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anamelona Skrevet 15. januar 2009 #3 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) For min del kunne man totalforbudt det. Var det ikke slik at røyk kun skulle selges i alkoholens åpningstid også? Jeg synes det er bra om det blir sånn jeg! Glimrende! Min mening! Endret 15. januar 2009 av Anamelona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annah Skrevet 15. januar 2009 #4 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja, det er greit at det blir 20års. Er tidligere røyker og synes at det er bra at det er blitt vanskeligere å røyke nå, enn før. Men "Legeforeningen og Helsedirektoratet vil at du bare skal få kjøpe tobakk der det selges øl" -Må jeg le av. Må jo ikke bli det samme med øl og alkohol, det er jeg imot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 15. januar 2009 #5 Del Skrevet 15. januar 2009 Heeelt greit om det blir 20 årsgrense på kjøp av tobakk(og kanskje øl?), og også helt greit om det kun blir solgt på utvalgte butikker. Men, problemet med at eldre venner kjøper til yngre venner kan vel og bli større da... Men i utgangspunktet bryr jeg meg ikke så mye, jeg verken drikker eller røyker, samboer kan drikke litt en gang i blandt, men er helt ferdig med stupfylla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kråkaa Skrevet 15. januar 2009 #6 Del Skrevet 15. januar 2009 Skal man sette opp aldersgrensa på tobakk og snus så synes jeg at aldersgrensa for alkohol må opp også.. Forøvrig så synes jeg at forslaget om 20års aldersgrense er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #7 Del Skrevet 15. januar 2009 Nei jøss. Folk som setter pris på alkohol trenger da ikke å være skikkelig glad i "stupfylla?" Man skulle jo tro at det er dere som er imot dette, har flere rare assosiasjoner enn folk ellers til det. Men ja, jeg synes at det er greit at røyk aldersgrense går opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 15. januar 2009 #8 Del Skrevet 15. januar 2009 Et skritt i riktig retning ihvertfall. For min del hadde det vært supert om de kun solgte røyk på apotek, men helst ikke i det hele tatt. Jeg tenker at jo vanskeligere det er å få tak i, jo færre yngre vil begynne å røyke. Noen vil det alltid være, men kompisen kan ikke bare stikke på rimi og handle liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 15. januar 2009 #9 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det er idiotisk. 18-åringer er myndige å må få kjøpe alle lovlige varer, inkl sprit, ellers får de heve myndighetsalderen til 20 år igjen. Hvorfor forbyr de ikke bare salg av tobakksvarer? Fordi de vil tape enorme summer på avgifter. Utrolig hyklerisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #10 Del Skrevet 15. januar 2009 Er helt for at det skal bli vanskeligere å røyke. Men heve aldersgrensen forstår jeg ikke helt vitsen med. Dagens aldersgrense er 18 og likevel får 13-åringer tak i det. Som tidligere røyker stemmer jeg heller for et totalforbud. Redbull er ulovlig... hvorfor ikke røyk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #11 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvorfor forbyr de ikke bare salg av tobakksvarer? Fordi det går ikke an å forby det over natta. Eller, det går jo, men bedre å ta det litt etter litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 15. januar 2009 #12 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det er idiotisk. 18-åringer er myndige å må få kjøpe alle lovlige varer, inkl sprit, ellers får de heve myndighetsalderen til 20 år igjen. Hvorfor forbyr de ikke bare salg av tobakksvarer? Fordi de vil tape enorme summer på avgifter. Utrolig hyklerisk! Er litt enig i dette. Nå er jeg veldig imot røyk og syns de bare kunne ha forbydd hele greia for min del, men det er nå så. Men har man 18 år som myndighetsalder så har man det. Da blir det idiotisk å nekte myndige, voksne mennesker å kjøpe noe som egentlig er fullstendig lovlig i dette landet. Synes det samme gjelder sprit. Enten det, eller så får man justere myndighetsalderen, hvis man absolutt syns at man er for liten til å bestemme over egne helsevaner når man er 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmplix Skrevet 15. januar 2009 #13 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg syns det er helt greit at det skal bli 20-årsgrense på tobakk. Det med øl, som noen nevnte tidligere, er jeg egentlig litt imot. det er bare fordi jeg liker å ta meg en øl eller to innimellom, så det går vel litt på det at jeg da ikke kan kjøpe det selv lenger. Det er jo ikke sånn at alle 18-åringer drikker seg drita hva helg heller. Jeg gjør i hvert fall ikke det i og med at jeg ikke tåler det så veldig bra. Jeg går jo på fester og drikker, men blir aldri suppefull. Tobakk er noe som jeg ser på som litt mer helsefarlig enn alkohol. Alkohol er skadelig det også, men det skal litt mer til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thormod Skrevet 15. januar 2009 #14 Del Skrevet 15. januar 2009 Nå er det nok! Nå må snart folk få lov til å ta i bruk sine egne hjerneceller og bestemme over eget liv og helse. Hvis en 18-åring regnes for ikke å være i stand til å avgjøre selv om han/hun vil påføre seg helseskader ved å røyke, hvordan kan så denne personen f.eks. være berettiget til å avgi sin stemme ved Stortingsvalg/kommunevalg ?? Eller kjøre bil? Partiprogrammer og politikk er jo ganske så avanserte saker å sette seg inn i. Det samme med trafikkreglene. Forbud mot ditt og forbud mot datt. Hvis det er helsekøene som er problemet (vet at man kan bli syk og f.eks. få kols eller kreft av å røyke) så burde vel alt farlig bli forbudt da, eller få høyere aldersgrense. Fjellklatring, BASE-hopping, det å spise usunn mat etc. Eldre folk burde ikke få lov til å hente avisen sin på morningen hvis det er is og glatt ute, de kunne jo falle og knekke lårhalsen vet dere. Flytter snart til Danmark jeg altså.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 15. januar 2009 #15 Del Skrevet 15. januar 2009 Nå er det nok! Nå må snart folk få lov til å ta i bruk sine egne hjerneceller og bestemme over eget liv og helse. Hvis en 18-åring regnes for ikke å være i stand til å avgjøre selv om han/hun vil påføre seg helseskader ved å røyke, hvordan kan så denne personen f.eks. være berettiget til å avgi sin stemme ved Stortingsvalg/kommunevalg ?? Eller kjøre bil? Partiprogrammer og politikk er jo ganske så avanserte saker å sette seg inn i. Det samme med trafikkreglene. Forbud mot ditt og forbud mot datt. Hvis det er helsekøene som er problemet (vet at man kan bli syk og f.eks. få kols eller kreft av å røyke) så burde vel alt farlig bli forbudt da, eller få høyere aldersgrense. Fjellklatring, BASE-hopping, det å spise usunn mat etc. Eldre folk burde ikke få lov til å hente avisen sin på morningen hvis det er is og glatt ute, de kunne jo falle og knekke lårhalsen vet dere. Flytter snart til Danmark jeg altså.... Eniiiig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2009 #16 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Et skritt i riktig retning ihvertfall. For min del hadde det vært supert om de kun solgte røyk på apotek, men helst ikke i det hele tatt. På apoteket?? Hev aldersgrensen, eller bedre er: forby det! (ja, jeg har vært røyker). Endret 15. januar 2009 av Pjukset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 15. januar 2009 #17 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Hver gang jeg ser noe slikt, ser jeg for meg Dagfinn Høybråten med eplene sine (husker at jeg så han på tv mens han plukket epler, spiste dem og snakket om at røyking, alkohol osv ikke er bra).. Nei, jeg har aldri tatt en sigg. Endret 15. januar 2009 av Langsyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2009 #18 Del Skrevet 15. januar 2009 Hver gang jeg ser noe slikt, ser jeg for meg Dagfinn Høybråten med eplene sine (husker at jeg så han på tv mens han plukket epler, spiste dem og snakket om at røyking, alkohol osv ikke er bra).. Nei, jeg har aldri tatt en sigg. Men røyking er jo virkelig ikke bra. Det advares om dødelighet, og likevel så syns den norske stat at det er greit at det selges. Hyklersk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #19 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes dette virker fornuftig. Det er åpenbart at man ikke trenger å være like oppegående for å ta seg en røyk som for å velge hvem som skal bestemme her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 15. januar 2009 #20 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Men røyking er jo virkelig ikke bra. Det advares om dødelighet, og likevel så syns den norske stat at det er greit at det selges. Hyklersk. Ja, klart det. Jeg ser den... Men det er aldersgrense på røyking, i likhet med alkohol. Alkohol skader deg i likhet med mye annet. En 18åring er gammel nok til å stemme, da burde man kunne velge selv om man vil ta seg en sigg, øl eller hva det måtte være. Men at det ikke lenger er låv til å røyke hvor som helst, er en annen ting. Jeg synes ikke at det skal være like enkelt som tidligere, men det burde stoppe en plass. Stoppe mens det faktisk allerede er under positiv utvikling Endret 15. januar 2009 av Langsyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå