Gjest - forskining antyder Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Viser til denne linken : http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2866879.ece Hvor det står at dette KAN ha en sammenheng, tidligere i år er det skrevet i aftenposten at alzheimers arver lettere fra mor til datter (var i a magasinet i en liten artikkel, så finner ingen link), jeg er barnebarn (jente) av en mormor som har alzheimers, jeg har selv herpes 1 viruset. Og når aftenposten publiserer slike ting tar jeg det litt mer alvorøog enn når VG her tidligere i høst hadde ett oppslag om at cannabis kunne hjelpe mot alzheimers. Hvilke tanker har dere her inne om dette, er det nå slik at jeg bare kan sette meg ned å vente på sjukdommen? Finnes det noen tester for å avdekke dette tidlig? Det står jo i artikkelen at det KAN og ikke at det er , men når de publiserer så må det jo være oe sant i det. Vil det si at jeg kan begynne å røyke cannbis da og håpe på det beste? (For å sette det på spissen? ) Hva hadde DERE gjort? - barnebarn
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Mitt råd: ikke tenk så mye på det. At arv antagelig spiller inn, betyr ikke annet enn at sannsynligheten øker "bitte-litt". I tillegg er det jo ikke slik at alle med herpes virus type 1 får Alzheimer; men det kan være at mange av de som får Alzheimer har herpes virus. Jeg uttrykker meg kanskje litt klønete - med du forstår forskjellen? Konklusjonen blir at sannsynligheten for å ikke få Alzheimer, for deg med en mormor som har hatt det og er smittet med herpes virus, er veldig mye større - enn sannsynligheten for at du får det. Ta en annen sammenligning; malignt melanom (hudkreft) forekommer (nesten) kun hos oss som ikke er mørkhudede (asiater, afrikanere). Dette betyr at de fleste som får malignt melanom, har lys hud. Samtidig er det ikke slik at alle med lys hud får malignt melanom. Slik er det også med herpes virus - da dette er en VELDIG hyppig forekommende infeksjon, mye mer hyppig enn Alzheimer. Og, jeg tror ikke det er mye du kan gjøre for å "forebygge" Alzheimer. Vær fysisk aktiv, spis sunt og bruk hjernen din - og ikke bekymre deg for mye!
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 At arv antagelig spiller inn, betyr ikke annet enn at sannsynligheten øker "bitte-litt". I tillegg er det jo ikke slik at alle med herpes virus type 1 får Alzheimer; men det kan være at mange av de som får Alzheimer har herpes virus. Så lenge ca 95% av den voksne befolkning er smittet med herpesvirus type 1, er det naturligvis meget utbredt også blant Alzheimerpasientene, uten at det dermed trenger være noen sammenheng. Akutt hjernebetennelse med herpesvirus type 1 etterlater imidlertid svært ofte en betydelig hjerneskade, men dette er heldigvis en sjelden manifestasjon av viruset.
stjernekyss Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er også barnebarn av en mormor med alzheimer. Alle barnebarna har herpes 1 pga en tante som t.o.m per dags dato nekter å tro på at herpes smitter.. Mamma er også skikkelig rotehode. Skulle ikke forundre meg om hun ble dårlig hun og, men jeg banker i bordet, krysser fingrene og ber til alle guder om at det ikke skal skje selvfølgelig. Hvorvidt jeg kan risikere å få det selv? Sånn orker jeg ikke å leve livet mitt. Hvis du vil forebygge mulighetene, bruk hjernen! Det mest utfordrene man kan gjøre for hjernen er å lære nye språk og å sjonglere. Løs kryssord og soduko, men mest av alt: SLAPP AV! Skulle du være så uheldig å få alzheimer, så nyt i allefall de SEKSTI årene du har foran deg som et friskt, oppegående menneske. Ingen vits å la de gå til spille pga en frykt for noe som kan skje. Når man forstår og aksepterer at det er visse ting man ikke kan styre og kontrollere, får man det så mye bedre i livet. Lykke til, og ha et godt liv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå