Gå til innhold

"autistisk" unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nabolaget mitt så bor det blant annet en 11 år gammel gutt. Han er ikke helt som andre. Vet ikke hva det er, men etter hva jeg har hørt andre sagt så er han autist, men vet ikke om det stemmer.

Han må bli følgt til og fra skolen og har også en lærer som konstant passer på han på skolen.

Han går i klassen til min datter, men er stort sett aldri i timen, men er på egne rom sammen med en lærer.

Han er ikke helt borte vekk, det går fint å prate med han og etter hva jeg har sett så er han heller ikke farlig.

Husker for en tid siden at han stod å pratet med noen barn i 7-8 årsalderen, tror det var om en leke de hadde som han lurte på hvor de hadde kjøpt og sånt. Men så kommer en mann, som jeg vil tro er en som passeer på han og sier at han skal ikke prate med dem og tok han med seg å gikk.

I følge min datter så har han ingen venner på skolen og lærere har tatt han bort når han går til andre barn,som er en del yngre. De i klassen plager han en del og vil ikke være sammen med han.

Jeg lurer egentlig på om noen vet hva som er grunnen til dette. Hvorfor får han ikke lov å være sammen med andre? Og hvorfor må han passes på når han ikke ser ut til å være farlig eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal vi vite hvorfor han ikke får være sammen med yngre barn? Han har helt sikkert en detaljert plan for hvordan personalet skal reagere i gitte situasjoner, basert på hans atferd. Autister kan bli veldig ivrige på sine ideer, kanskje er det erfaring for at han girer seg så mye opp at det kan skremme barna eller virke for mye inn på hans fungering ellers?

Assistenten er der fordi det er behov for det. Autistiske barn vil oftest trenge tett tilrettelegging for at de selv skal få mest mulig ut av hverdagen sin, da de trenger mye forutsigbarhet og ikke forstår sosiale spill, og ikke kan tilpasse seg forandringer i planer så lett som vanlige barn. Kanskje har gutten hatt tendens til å utagere hvis han blir veldig frustrert?

Autistiske barn er dog veldig forskjellige fra hverandre, vet om flere som ikke har fått diagnosen før i voksen alder, fordi de har oppført seg såpass normalt at ingen har skjønt hva de små forskjellene kommer av. Mens andre må leve på institusjoner.

Skrevet (endret)
Hvordan skal vi vite hvorfor han ikke får være sammen med yngre barn? Han har helt sikkert en detaljert plan for hvordan personalet skal reagere i gitte situasjoner, basert på hans atferd. Autister kan bli veldig ivrige på sine ideer, kanskje er det erfaring for at han girer seg så mye opp at det kan skremme barna eller virke for mye inn på hans fungering ellers?

Assistenten er der fordi det er behov for det. Autistiske barn vil oftest trenge tett tilrettelegging for at de selv skal få mest mulig ut av hverdagen sin, da de trenger mye forutsigbarhet og ikke forstår sosiale spill, og ikke kan tilpasse seg forandringer i planer så lett som vanlige barn. Kanskje har gutten hatt tendens til å utagere hvis han blir veldig frustrert?

Autistiske barn er dog veldig forskjellige fra hverandre, vet om flere som ikke har fått diagnosen før i voksen alder, fordi de har oppført seg såpass normalt at ingen har skjønt hva de små forskjellene kommer av. Mens andre må leve på institusjoner.

Takk for svar. Var ikke klar over dette.

Endret av Scorpina
Skrevet

Den eneste autistiske gutten jeg kjenner tåler absolutt ingen avbrekk i rutinene og tåler ikke spontanitet. Da blir han rasende og voldsom. Man skal ikke se rett på ham, da blir han krakilsk, feks.

De er nok forskjellige alle sammen, men et hovedtrekk er visstnok at det alltid er lurt at de vet hva som kommer til å skje. Kanskje tanken er at de andre barna kan vippe ham helt av pinnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...