Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Hei. Jeg lurer på om det er noen her inne som har peiling på omskolering.. Grunnen til det er at jeg i dag jobber 6 skift. Jeg har en datter på snart 3 år, og jeg er gravid igjen. Jeg er nå veldig usikker på om jeg skal beholde barnet fordi jeg synes det er vanskelig nok med en å kombinere skift jobb og barn. Samboeren min jobber også 6 skift. Vi prøver å finne nye jobber, men har ikke lykkes der ennå. Jeg ønsker meg barn, men vet at det vil bli veldig tøft når vi begge jobber natt og dag.. og 12 timers skift i helgene. Har jeg noe mulighet til å få omskolering?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Om du mener omskolering som blir betalt av det offentlige, så tror jeg det blir vanskelig. Dette skjer vel i forbindelse med attføring (etter at du har vært sykmeldt ett år). Det betyr at du må først bli syk (lenge), og deretter vise at du ikke kan fortsette i den jobben du har pga sykdommen - og deretter få en omskolering. Ellers så kan det være mulig å få noe kurs o.l gjennom NAV ved arbeidsledighet, tror jeg. Det er ikke en annen type jobb du kan søke, der det ikke er skiftarbeid? Eller er det mulig for en av dere å jobbe deltid? Det sistnevnte har man rett på som småbarnsforelder, dersom det er gjennomførbart for arbeidsgiver. Men det vil jo gi en mindre inntekt. Uansett, lykke til!
Gjest Kinna Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Om du mener omskolering som blir betalt av det offentlige, så tror jeg det blir vanskelig. Dette skjer vel i forbindelse med attføring (etter at du har vært sykmeldt ett år). Det betyr at du må først bli syk (lenge), og deretter vise at du ikke kan fortsette i den jobben du har pga sykdommen - og deretter få en omskolering. Ellers så kan det være mulig å få noe kurs o.l gjennom NAV ved arbeidsledighet, tror jeg. Det er ikke en annen type jobb du kan søke, der det ikke er skiftarbeid? Eller er det mulig for en av dere å jobbe deltid? Det sistnevnte har man rett på som småbarnsforelder, dersom det er gjennomførbart for arbeidsgiver. Men det vil jo gi en mindre inntekt. Uansett, lykke til! Det er helt feil .. man trenger ikke være sykemeldt for å få omskolering .. Hvis legen mener at du ikke kan fortsette i jobben din, og du ikke har mulighet for en mer egnet jobb med den utdannelsen du har så kan legen anbefale omskolering - og du kan da søke NAV.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Det er sikkert helt riktig. Beklager, jeg har nok misforstått. Men uansett, dette må vel skje på bakgrunn av sykdom (sykdom, skade eller lyte), enten man har vært sykmeldt eller ei? For det er vel yrkesmessig attføring det da er snakk om? Dette er det ikke legen som "bestemmer", men NAV. Legen skriver en uttalelse om vedkommedes sykdom, skade eller lyte (...), som NAV tar stilling til. Jeg tror desverre ikke det som her blir beskrevet vil gi en yrkesmessig attføring.
Gjest Kinna Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Det er sikkert helt riktig. Beklager, jeg har nok misforstått. Men uansett, dette må vel skje på bakgrunn av sykdom (sykdom, skade eller lyte), enten man har vært sykmeldt eller ei? For det er vel yrkesmessig attføring det da er snakk om? Dette er det ikke legen som "bestemmer", men NAV. Legen skriver en uttalelse om vedkommedes sykdom, skade eller lyte (...), som NAV tar stilling til. Jeg tror desverre ikke det som her blir beskrevet vil gi en yrkesmessig attføring. Ja - du har helt rett i det ... man må nok ha en sykdom eller skade som kvalifiserer for omskolering - men man kan gjerne gå rett fra jobb til skole - uten sykemelding.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Jeg blir litt paff over hva man mener at det offentlige skal bruke penger på! Hvis det var så lett å få attføring, så hadde halve Norge gått på det, og hvem sine skattepenger skulle ha dekket det? Nei, noe ansvar må man ta for planlegging av eget liv, og la attføringen være for dem som virkelig trenger den pga sykdom. Forøvrig så er det blitt mye vanskeligere å få innvilget attføring nå enn tidligere. Jeg har fått det, men da etter 12 år med så store helseproblemer at jeg ikke hadde fysisk mulighet til å være i jobb. Først operasjon, rehabiliteringsopphold, opptrening og nå utdanning, skal forhåpentligvis hjelpe meg til å komme i lønnet arbeid for første gang.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Det var jo ikke trådstarter som snakket om yrkesrettet attføring, det var vi andre som tolket det dit... Det må være lov å spørre om muligheter for omskolering, uten å bli stemplet som "trygdemisbruker". Kanskje finnes det andre muligheter for omskolering gjennom NAV eller arbeidsgiver, det er alltid lov å undersøke... Til trådstarter; jeg skjønner at dere er i en vanskelig livssituasjon, og synes det er veldig synd dersom dere må velge bort et barn pga det. Lykke til! og undersøk de mulighetene som finnes.
Gjest Wrangler Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Hva med å høre med arbeidsgiver rett og slett? Kanskje det er mulig for omplassering innen samme bedrift/bransje du jobber i? Ellers er det slett ikke uvanlig å sette seg på skolebenken igjen og finne seg en ny karriære! Eller enklest: søk på andre jobber! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Jeg lurer også på dette med omskolering. Ser for tiden ingen annen utvei enn å slutte i min jobb og finne en ny/utdanne meg til noe annet. Men kan ikke bare si opp heller også lete etter ny jobb, for da har jeg ikke lengre sykepenger/inntekt (er sykemeldt). Og jeg kan ikke søke som sykemeldt heller, det er da ingen som vil ansette en som er sykemeldt...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå