iden Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Før jul hørte jeg noen snakke om noe de hadde gjort på skolen.. Hadde et bilde som var skrevet ut med vanlig printer, dekket det med terpentin, og la det hele på for eksempel et stykke stoff. Etter en stund kunne papiret fjernes, og bildet var blitt overført... Noen som har hørt om eller prøvd dette selv? Syns det hørtes veldig spennende ut, men lurer på om terpentintypen spiller noen rolle, og om det faktisk funker bra:)
iden Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 20. januar 2009 Ingen som har en liten teori en gang?! Nå har jeg ihvertfall kjøpt terpentin, så får det bare prøve og feiles:) Si fra om noen vil vite åssen det går:)
Tropehus Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Jeg vil gjerne vite hvordan det går og hva du overfører til!
Gjest Miley Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Har lest om dette, men aldri prøvd det. Fortell hvordan det går da!
Leanne Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 jeg vil gjerne vite hvordan det går... hadde tenkt å lage en tråd om det samme! leste noe om det i et interiør blad, men husker jo ikke hvor da.... Tenkte jeg skulle overføre bilder på stoff og sy putetrekk... hva slags stoff brukte du, hvor mye og hvilken type terpentin?? og hvordan gikk det...
iden Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Synd du ikke husker hvor du leste det da, Leanne. Husker du hva du leste om det, Miley - sånn som hvilken type terpentin...?! Første forsøk var mislykket, Balsamterpentin fra Biltema... ikke spor av at blekket løste seg opp... tsktsk.. Men gir meg ikke så lett. Fortsettelse følger.... :fnis: Endret 1. februar 2009 av iden
*ninja* Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 det der hørtes interresant ut! må si fra hvordan det går!
Leanne Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 jeg fant igjen bladet! Det var et nr fra Bo bedre.. Men det var ikke overføre bilder med terpentin.. De skrev ut bildene på noe de kalte overføringspapir, som de da strøk over på stoff... De lagde fine puter med bilder... Kanskje dette kan være en ide hvis du ikke får til med terpentin..
iden Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2009 Sånn overføringspapir funker veldig bra, har prøvd det før... ganske dyrt syns jeg da...Så var litt på jakt etter nye måter å gjøre det på, som også kunne funket til flere materialer... - men takk for innsatsen Leanne:) Neste funn i rekken er et produkt som heter Art Medium... Funker akkurat slik som jeg så for meg, du maler det på et kopiert bilde, legger det på et eller annet, og bildet overføres når mediumet tørker:) Minuset med dette produktet er at du må kjøpe 6 stk for å få lov til å kjøpe det (minimumsordre på 350 på Sløyd Detaljer), og i tillegg må man betale 45 kr i oppkravsgebyr, og 90 kr i frakt... Noen som har sett dette produktet i en ordentlig butikk? Kunne tenkt meg å gå til butikken, og slippe fraktkostnadene og hamstringen:) hehe! Men produktet virker spennende da!! Her er det ei som bruker Art Medium til å lage ulike skilt... herlig!! Nytt forsøk med terpentin imorgen, oppdatering kommer da:)
Bardot Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Sånn overføringspapir funker veldig bra, har prøvd det før... ganske dyrt syns jeg da...Så var litt på jakt etter nye måter å gjøre det på, som også kunne funket til flere materialer... - men takk for innsatsen Leanne:) Neste funn i rekken er et produkt som heter Art Medium... Funker akkurat slik som jeg så for meg, du maler det på et kopiert bilde, legger det på et eller annet, og bildet overføres når mediumet tørker:) Minuset med dette produktet er at du må kjøpe 6 stk for å få lov til å kjøpe det (minimumsordre på 350 på Sløyd Detaljer), og i tillegg må man betale 45 kr i oppkravsgebyr, og 90 kr i frakt... Noen som har sett dette produktet i en ordentlig butikk? Kunne tenkt meg å gå til butikken, og slippe fraktkostnadene og hamstringen:) hehe! Men produktet virker spennende da!! Her er det ei som bruker Art Medium til å lage ulike skilt... herlig!! Nytt forsøk med terpentin imorgen, oppdatering kommer da:) Kom ikke noe oppdatering?? Hehe, jeg sitter og skal til å gjøre det samme.. men overføre et bilde til et maleri. Regner med at det er samme metode og produkt som brukes.
Zzyzx Skrevet 21. mai 2009 #13 Skrevet 21. mai 2009 Jeg hopper inn her med en annen artig og spennende metode, nemlig cyanotopi. Det kan bli kjempeflotte resultater av det. Vi lager negativer av digitale bilder i bildebehandlingsprogrammer, og så skrives de ut på transparenter som er beregnet for laserskrivere. Neste prosjekt der er å bedrive cyanotopi på hvite lampeskjermer fra Ikea, så får vi se om det kan bli vellykket.
iden Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2009 hehe, blei visst dårlig med oppdatering. Ikke mange dagene etter mitt siste innlegg fant jeg ut at jeg er gravid, og da ble terpentinen kuttet ut, og jeg glemte alt:) hehe... Fant forresten et hefte fra Panduro (Decorative Design, 19kr) der det ble beskrevet framgangsmåte for bildeoverføring på lerret ved bruk av Lakklim Medium.. Litt mer krevende prosess enn det ArtMedium har, men resultatet blir veldig fint... Litt sånn slitt-foto-look når bildet har kommet over på lerrettet... Da lakker man først rammen, legger bildet på, og lakker i mange omganger til selve papiret forsvinner, og bildet sitter igjen... Mer detaljert beskrivelse står selvfølgelig i heftet, men er vel litt feil å skrive det inn...copyright og sånn... Spennende det hørtes ut med cyanotypi!! Men er det samme metode du beskriver og det som var på nettsiden du viste til? Hørtes så enkelt ut det du skrev, men der måtte man jo ha både det ene og det andre for hånden for å få det til... Hva gjør du evt etter du har skrevet bildet ut på en transparent? Kommet igang med prosjekt Ikealamper eller?!
Gjest Miley Skrevet 4. juli 2009 #15 Skrevet 4. juli 2009 Jeg vil overføre bilder til stoff, mulig jeg rett og slett må prøve overføringspapir selv om det er dyrt.
Zzyzx Skrevet 4. juli 2009 #16 Skrevet 4. juli 2009 Nei, det blir utsatt til etter prosjekt kjøkken, men det er ikke usannsynlig at vi gjør det i sommer. Vi har alle kjemikaliene siden samboeren hadde et cyanotopi-prosjekt da han utdannet seg som fotograf, så det er kanskje litt enklere å begynne på noe sånt for oss. Etter at vi har skrevet ut bildene så pensles underlaget (lampeskjermene i dette tilfellet) med kjemikalieblandingen. Tror det skal tørke helt først, og så festes bildet på og hele greia settes i sola en stund.
iden Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 4. juli 2009 Overføringspapir er jo en sikker vinner da, enkelt og greit selv om det kan bli litt dyrt! Men fint blir det i hvertfall, og det er jo litt av poenget:) Kanskje litt enklere med fotografprosjekter i bakhånd ja, men hørtes jo unektelig spennende ut!!! Lykke til med prosjekt kjøkken... og lampe - i sommervarmen får du iallefall nok UVstråler og ta av!! Om du får til den lampa hadde det vært utrolig gøy og sett et bilde...hvis du gidder:)
Zzyzx Skrevet 4. juli 2009 #18 Skrevet 4. juli 2009 Selvsagt! Det tar litt tid ennå, men jeg oppdaterer denne tråden hvis jeg husker det. Det er forresten bare to typer pulver, hvert av dem skal blandes ut i vann. Deretter blandes de sammen og klines på det bildet skal være på. De bør tørke helt i et mørkt rom før de får bildet på seg, og deretter skal de eksponeres i direkte sollys i noen minutter, alt fra fem minutter til tre kvarter, alt etter hvor sterkt sollyset er. Ingen eksakt vitenskap, altså. Framkallingen skjer med rent vann, det er derfor cyanotopi er så enkelt. Funker fint å gjøre det på f.eks. t-skjorter, men det er greit å være obs på at ferdig produkt ikke tåler basiske ting så godt, så en t-skjorte som vaskes med vaskemidler vil etter hvert miste motivet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå