Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Samboeren min betaler alt av lån, parabol, tv-lisens og slik.. Strøm, kommunale avgifter og mat deler vi på. Jeg betaler ikke noe for å bo her, ingenting i husleie. Av det huslige så har vi vaskehjelp så vi slipper å vaske. Vi er like ryddige begge to. Oppvaskmaskinen og søpla tømmes etter hvem det passer for.. I perioder kan det være meg, i andre han, det går opp i opp Han måker og klipper plenen. Jeg ordner det andre i hagen for jeg elsker å holde på i hagen Jeg planlegger middag, vi handler sammen og deler på å lage middag. Er det noe galt med noe teknisk er det alltid han som ordner det. Når det gjelder klesvask pleier jeg å ta det, men noen ganger blir jeg så sint for at han ikke gjør det, og rett etter får jeg dårlig samvittigher, for man kan jo ikke si annet enn at han absolutt bidrar masse i fellesskapet! Så det jeg trenger hjelp til er hva jeg kan gjøre/tenke for å slippe disse sinneutbruddene? Det er ikke noe alternativ at jeg betaler husleie, det har jeg ikke råd til Så jeg trenger konkrete tips til hvordan jeg skal slutte å bli sint, og heller sette pris på alt han gjør!! Tips tas imot med stor takk!!
Gjest Avskåret Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Anbefaler å få flere interesser/venninner/hobbyer.. ? Så du slipper å tenke på ting som ikke er verdt å tenke på..... ? Godt ment.
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Anbefaler å få flere interesser/venninner/hobbyer.. ? Så du slipper å tenke på ting som ikke er verdt å tenke på..... ? Godt ment. Takk for råd Er i ferd med å begynne med en hobby For ja, det er absolutt ikke noe å bli sur for!
Gjest Avskåret Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Takk for råd Er i ferd med å begynne med en hobby For ja, det er absolutt ikke noe å bli sur for! Dess mer utenomhuslig og utenfor forholdet du har å gjøre på, dess mer sorterer du bort unødvendige bekymringer og bagateller :-)
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Når det gjelder klesvask, pleier jeg å ta det, men noen ganger blir jeg så sint for at han ikke gjør det, og rett etter får jeg dårlig samvittighet, for man kan jo ikke si annet enn at han absolutt bidrar masse i fellesskapet! Du har ingen grunn til å få dårlig samvittighet for dette. Det at han gjør endel for fellesskapet ellers, kan ikke frita ham for ansvar for klesvask. Dersom han ikke tar sin del av arbeidet med klesvask, har du god grunn til å bli sint og skuffet. Du må aldri akseptere at mannen ikke tar sin del av arbeidet i hjemmet. Menn må lære at dette ikke er kvinnens ansvar mer enn deres eget. Et lurt hint kan være å legge alt skittentøyet hans i senga hans så han ikke får lagt seg før han har gjort noe med problemet.
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Dess mer utenomhuslig og utenfor forholdet du har å gjøre på, dess mer sorterer du bort unødvendige bekymringer og bagateller :-) Du høres ut som et klokt mennekse
Gjest Avskåret Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Du høres ut som et klokt mennekse Håper jeg blir litt klokere for hvert år som går... Det rådet kl 19:31 tror jeg ikke jeg ville fulgt. Det er jo ikke full likestilling uansett, det er bare en illusjon, og i kjærlighet og vennskap skal en aldri holde regnskap, men gi alt en klarer - ellers går det i stykker, og i dagens verden ser de fleste ut til å være eksperter i akkurat dette; å få forhold til å gå i stykker... Lykke til da
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 Håper jeg blir litt klokere for hvert år som går... Det rådet kl 19:31 tror jeg ikke jeg ville fulgt. Det er jo ikke full likestilling uansett, det er bare en illusjon, og i kjærlighet og vennskap skal en aldri holde regnskap, men gi alt en klarer - ellers går det i stykker, og i dagens verden ser de fleste ut til å være eksperter i akkurat dette; å få forhold til å gå i stykker... Lykke til da Igjen, tusen takk for gode og reflekterte svar Nei, full likestilling finnes ikke, og det er vel mye av grunnen til at masse går i stykker, at mange mener at alt skal deles 50/50.. Du har hjulpet meg masse!
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Du har ingen grunn til å få dårlig samvittighet for dette. Det at han gjør endel for fellesskapet ellers, kan ikke frita ham for ansvar for klesvask. Dersom han ikke tar sin del av arbeidet med klesvask, har du god grunn til å bli sint og skuffet. Du må aldri akseptere at mannen ikke tar sin del av arbeidet i hjemmet. Menn må lære at dette ikke er kvinnens ansvar mer enn deres eget. Et lurt hint kan være å legge alt skittentøyet hans i senga hans så han ikke får lagt seg før han har gjort noe med problemet. Skal han slutte å betale huslånet da, av samme grunn? Takker for svar uansett, men dette er et råd jeg ikke kommer til å følge...
Gjest Flode Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Kjøp fem skittentøysdunker/oppbevaringsekser/skap med kurver i/hylle med kurver på (alt etter hva dere har plass til på badet/soverommet) som merkes med 40 grader hvit, 60 grader hvit, 40 grader farget, 60 grader farget og ull/bh'er (eller hvilke temperaturer/sorteringsmønster du har), også sorterer dere etterhvert som dere legger det på vask, og vips så har du halvert jobben med å vaske klær...
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Synes du burde gjort litt mere jeg siden han forsørger deg. I allefall dersom du jobber mindre.. Hvis du også jobber like mye som han så er det greit at dere deler likt, men da bør du betale litt på ting og tang og, det går jo ann å betale litt om man ikke har råd til halvparten?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Skal han slutte å betale huslånet da, av samme grunn? Takker for svar uansett, men dette er et råd jeg ikke kommer til å følge... Huslånet må betales etter evne. Dersom han har mye bedre inntekt / økonomi, skulle det bare mangle at ikke han betalte huslånet. Klesvask skulle begge ha samme evne og anledning til å ta seg av, og derfor må det deles likt. Jeg synes det er viktig at kvinner ikke finner seg i at de huslige pliktene skjevfordeles.
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Kjøp fem skittentøysdunker/oppbevaringsekser/skap med kurver i/hylle med kurver på (alt etter hva dere har plass til på badet/soverommet) som merkes med 40 grader hvit, 60 grader hvit, 40 grader farget, 60 grader farget og ull/bh'er (eller hvilke temperaturer/sorteringsmønster du har), også sorterer dere etterhvert som dere legger det på vask, og vips så har du halvert jobben med å vaske klær... Har tenkt tanken Må bare ommøblere litt på vaskerommet:)
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #14 Skrevet 15. januar 2009 Har tenkt tanken Må bare ommøblere litt på vaskerommet:) Hvor god plass har du egentlig på vaskerommet?? Hvorfor er det DU som må ommøblere på vaskerommet? Kunne ikke denne oppgaven være like naturlig at mannen tok seg av??
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Alternativt kunne du skjelle mannen huden full fordi han ikke allerede har ordnet det slik at tøyet kan sorteres som skissert. Kanskje han da ble tilstrekkelig flau til at han innså at han må ta denne oppgaven på alvor?
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #16 Skrevet 15. januar 2009 Hvor god plass har du egentlig på vaskerommet?? Hvorfor er det DU som må ommøblere på vaskerommet? Kunne ikke denne oppgaven være like naturlig at mannen tok seg av?? Har ikke skrevet noe sted at jeg skal gjøre det, jeg skrev bare at det måtte ommøbleres litt, og det blir nok begge to som gjør..
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 15. januar 2009 #17 Skrevet 15. januar 2009 Alternativt kunne du skjelle mannen huden full fordi han ikke allerede har ordnet det slik at tøyet kan sorteres som skissert. Kanskje han da ble tilstrekkelig flau til at han innså at han må ta denne oppgaven på alvor? Kjære gjest! Enten er du veldig bitter/aggersiv ellers så er alt du skriver ment som ironi! Si meg en ting, har du kjæreste?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #18 Skrevet 15. januar 2009 Kjære gjest! Enten er du veldig bitter/aggersiv ellers så er alt du skriver ment som ironi! Dette er verken uttrykk for bitterhet, aggresjon eller ironi, kun et forsøk på å fremme rettferdig fordeling av husarbeidet mellom samboere/ ektefeller. Til tross for at likestillingsarbeidet har båret enkelte frukter, er det fortsatt jevnt over grov skjevfordeling av oppgavene i hjemmet, og alt for mange kvinner føler at husarbeidet først og fremst er deres plikt, samtidig som svært mange menn er utilgivelig late.
Gjest Avskåret Skrevet 15. januar 2009 #19 Skrevet 15. januar 2009 Kjære gjest! Enten er du veldig bitter/aggersiv ellers så er alt du skriver ment som ironi! Si meg en ting, har du kjæreste? Virker absolutt som om gjesten er veldig sarkastisk og ironisk... Dårlig gjort
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #20 Skrevet 15. januar 2009 Virker absolutt som om gjesten er veldig sarkastisk og ironisk... Dårlig gjort Det å argumentere for likestilling og rettferdighet er da ikke sarkasme eller ironi (som i tillegg er to forskjellige, om enn av og til beslektede, virkemidler)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå