Gå til innhold

En ung pikes rykte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er fadder til ei veldig pen og søt jente. Hun er 13 år gammel, og er datter til mine aller beste venner.

Jenta er høflig og veloppdragen, og jeg har aldri hatt noe som helst å sette fingeren på. Hun er det jeg vil kalle ei grei jente på alle måter.

I høst begynte hun på ungdomsskolen, og for en tid tilbake ble jeg oppringt av en god venn som kunne fortelle at fadderbarnet mitt hadde begynt å få et frynsete rykte.

Jenta ble veldig tidlig utviklet, og kan nok enkelt gå for å være både 17 og 18 sånn utseendemessig. 10-12 cm høyere enn sine medelever, og alle kvinnelige former på plass. Han som ringte meg opp er far til en venninne av mitt fadderbarn, og kunne altså fortelle ting som, hvis de er sanne, muligens kan gjøre det vanskelig for henne.

Vi vet jo alle hvordan barn kan være overfor hverandre, og vi jenter har vel i mange tilfeller ikke så mye å være stolte over i den forbindelse. Det er ofte mye dritt mellom venninner i ungdomsskolealder.

Uansett; det dette da går ut på er at jenta har debutert seksuelt. Ifølge min kilde så har hun ofte sex, og med mange forskjellige i forskjellig alder.

Husker jo også hvor lett slike rykter oppstod på ungdomsskolen. Veldig ofte helt uten grunn, men jeg blir jo litt bekymra da!

Likevel synes jeg det er veldig vanskelig å ta en slik ting videre til foreldrene. Et rykte er liksom ikke noe mere enn et rykte. Føles også feil å ta dette opp med jenta direkte; det er liksom ikke min oppgave.

Hva synes dere?

Noen som har lignende erfaringer?

Er jo vel mulig at hele greia bare er vås fra ende til annen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du noe om forholdet mellom jenta og foreldrene? Man får håpe at jenta kan snakke til foreldrene om ting og vise versa. Fordi det er en sjanse for at det du har blitt fortalt ikke er sant, synes jeg ikke du skal si for mye til foreldrene. Om det ikke virker for unaturlig, så kan du jo spørre foreldrene om hvordan det går med jenta. Eller kanskje du kan snakke direkte med fadderbarnet ditt? Sjansene for at en så ung jente har hatt sex med mange forskjellige gutter er vel små...?

Skrevet

Hva slags forhold har du selv til jenta? Er du en voksenperson som hun har kontakt med på egenhånd utenom foreldrene? I så fall ville jeg snakket med henne på tomannshånd og informert henne om at det går rykter om henne. Og så prøvd å vært en forståelsesfull voksen som kan høre på henne uten å dømme, men samtidig (dersom ryktene er sanne) forsiktig fortalt litt om at det ikke er det lureste man gjør i en alder av 13 år.

Dersom jeg selv hadde vært 13 år og noen hadde spurt mine foreldre om jeg hadde sex, hadde jeg nok blitt ganske rasende.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg hadde rykte på meg når jeg var i den alderen, jeg hadde mange eldre guttevenner og dermed fikk jeg rykter om at jeg hadde vært på både den ene og den andre. I mitt tilfelle så var det jo absolutt IKKE sant, men det var jo utrolig kjedelig å høre så masse ting om seg selv.

Jeg ville nok ikke snakket med foreldrene, men kanskje snakket med jenta hvis jeg hadde ett slikt forhold til henne at man kunne snakke om slike ting.

Men de fleste(ikke alle) rykter er jo nettopp det, bare rykter.

Skrevet

Jeg hadde vært forferdelig skuffet om dette var min jente og mine aller beste venner holdt skjult for meg at hun kanskje var leketøy for en rekke gutter når hun bare er 13 år. Helst før hun har fått traumer av sex som har gått over grensene, emosjonelle problemer, problemer sosialt, kjønnssykdom eller blitt gravid.

Skrevet

Hva hvis dette var ditt barn? Hva ville du foretrukket at fadderen hadde gjort da? Selv om det kan være flaut og ekkelt å bli konfrontert av foreldrene, så er kanskje det det beste på sikt?

Jeg ville uansett foretrukket det, ja...

Skrevet

1. Det er bare rykter og jenta er klar over disse ryktene og synes det er helt forferdelig.

2. Det er ikke rykter. Det er også forferdelig.

Som et par eksempler på hva dette kan bety. Jeg vet fra min tid på ungdomsskolen at det ikke nødvendigvis er rykter - ei venninne av meg debuterte før hun fylte 13. Flere andre debuterte når de var 13. Vet ikke om de hadde så fryktelig mange sexpartnere, men det er nå uansett veldig tidlig!

Hvis du har et godt forhold til henne, ville jeg satt meg ned med henne og prøvd å få henne til å åpne seg - hun er sannsynligvis fortvilet enten fordi det ER rykter eller nettopp fordi de ikke er det... Jeg klarer i alle fall ikke forestille meg at en 13-åring med et godt sjeleliv helt ut av det blå har sex med forskjellige gutter - da har hun det sannsynligvis ikke godt.

ETTER at du har snakket med henne, så kan du snakke med foreldrene. Om det er rykter - ja, så trenger hun støtte, og det må snakkes med skolen osv (forhåpentligvis har de gode tiltak mot mobbing...). Hvis det ikke er rykter, må foreldrene få vite det så det kan settes i gang tiltak for å hindre at det utvikler seg.

Lykke til!

Godt det er voksne som følger med, i alle fall... Alle 13-åringer trenger å vite at de blir sett. Det vet jeg, for det reddet meg da jeg var ungdomsskoleelev. Og det holder faktisk med én voksen - da visste jeg at jeg var betydningsfull.

Skrevet

Jeg ville også pratet med jenta (hvis du har et nært og fortrolig forhold til henne). Jeg hadde venninner som debuterte da de var 13, og *alle* visste at de hadde gjort det. Selvsagt kan det ha vært snakk om løgn, men hvis det var tilfelle så var det oppførselen til disse jentene som førte til ryktene. I begge tilfeller var det *ingen* som fortalte disse jentene hva vi "visste", vi snakket bare bak ryggen deres - hele tiden.

Mao. så trenger jenta å opplyses - uansett om hun har debutert, eller om det bare er rykter og hun ikke vet om dem, eller om det er rykter og hun vet om dem. I alle tilfellene så så synes jeg det er greit at du informerer om at hun blir pratet om, og hvis hun ønsker hjelp så stiller du opp for henne. Det virker ikke på deg som om du er en fordømmende person, så jeg tror ikke jeg trenger å fortelle deg hvordan du skal ta det opp på en grei måte :)

Jeg ville holdt foreldrene utenfor. De er de siste en tenåring vil ha blandet inn i sexlivet sitt.

Skrevet
Jeg ville holdt foreldrene utenfor. De er de siste en tenåring vil ha blandet inn i sexlivet sitt.

Når en er 13 år er man fortsatt et barn, og jeg ville nok som mor ha reagert kraftig om jeg ikke fikk beskjed om det. Det er mitt barn, og foreldre og barn bør ha såpass åpenhet at de kan snakke om disse tingene. Tenk deg dersom jenta får traumer eller blir misbrukt? Tenk om hun skammer seg over at hun presses? Hun er et BARN - 13åringer er ikke voksne! Så snakk gjerne med jenta, men snakk også med foreldrene! Det er de som er nærmest til å ta tak i problemene dersom de oppstår.

Skrevet
Når en er 13 år er man fortsatt et barn, og jeg ville nok som mor ha reagert kraftig om jeg ikke fikk beskjed om det. Det er mitt barn, og foreldre og barn bør ha såpass åpenhet at de kan snakke om disse tingene. Tenk deg dersom jenta får traumer eller blir misbrukt? Tenk om hun skammer seg over at hun presses? Hun er et BARN - 13åringer er ikke voksne! Så snakk gjerne med jenta, men snakk også med foreldrene! Det er de som er nærmest til å ta tak i problemene dersom de oppstår.

Nå til dags er det dessverre mange "barn" på 13 år som debuterer seksuelt.

Spørsmålet er jo om hun "kun" har debutert eller om det er mange forskjellige sexpartnere. JEg selv debuterte da jeg var 13, ( noe jeg har angret på etterpå) men jeg har jo ikke akkurat fått noe varige men av det. MEN, når man har sex i den tidlige alderen, så er det ofte litt KULT at "alle" får vite om det. Heeeeelt til man begynner å få rykter..

Skrevet

Er det ingen som reagerer på at en fadder får denne informasjonen, og ikke foreldrene,som jo hadde vært mest naturlig.

Jeg håper virkelig at slik informasjon kommer til meg som mor, og ikke til mine barns fadre, selv om mine barn har et godt forhold til dem også.

Men hvis så skulle skje, så ville jeg ha hatt beskjed. For hvis min datter debuterer seksuelt i en alder av 13 så vil jeg føle at jeg som mor har glemt/misset en viktig oppgave i min oppdragelse.

Hvis jeg som fadder hadde fått slik informasjon så ville jeg tatt en prat med både foreldrene og barnet sammen, for å legge frem hvike rykter jeg hadde hørt, slik at alle fikk samme informasjon.

Og til sist vil jeg bare legge til at jeg håper for denne jenta sin del at disse ryktene ikke stemmer.

Skrevet
Er det ingen som reagerer på at en fadder får denne informasjonen, og ikke foreldrene,som jo hadde vært mest naturlig.

Jo, jeg reagerte på det. Men så leste jeg startinnlegget en gang til, og så hvorfor det var fadder som hadde fått informasjonen:

og for en tid tilbake ble jeg oppringt av en god venn som kunne fortelle at fadderbarnet mitt hadde begynt å få et frynsete rykte.

Hadde jeg vært fadderen, hadde jeg snakket med foreldrene, som jeg sikkert var veldig "nærme" siden jeg trossalt var fadder. Når det gjelder sex, så er man fortsatt et barn når man er 13 år. Dessuten, selv om dette kun skulle være rykter, så er det fortsatt vondt for en 13 år gammel jente å gå igjennom dette alene.

Skrevet

Du bør hvertfall gjøre et eller annet. Jeg var selv av samme typen da jeg var ung (14-15, men det er jo noen år siden, de begynner enda tidligere nå), jeg var flink på skolen, som regel grei og snill, men hadde et helt skrudd forhold til gutter og sex (aner ikke hvorfor, har ikke blitt misbrukt eller noe). Jeg hadde mange partnere før jeg fylte 16 (og mange flere etterpå). Mitt rykte på mitt hjemsted er ikke bra, selv om jeg roet meg litt ned etter hvert, og dessuten flyttet. Aner ikke om det hadde gjort noen forskjell om noen hadde snakket med meg, men mine foreldre visste ingenting (hvertfall sa de aldri noe). Uansett burde de ha sperret meg inne og fotfulgt meg, for det er jo ikke sunt, og ikke beskyttet jeg meg heller.

Man glemmer lett hva slags press ungdom er under, de er ikke barn på samme måte som oss på 30 var da vi var 13 (men de er fortsatt BARN). Med internett, MSN, og MMS er det lett å gjøre mye man angrer på senere (legge ut bilder, lage profiler på sider som Deiligst.no etc.). Det er viktigere enn noen gang at voksne holder et øye eller to på hva som foregår og griper inn hvis det går for langt.

Skrevet

Hei igjen,

Mange gode svar her, og mange basert på erfaringer. Det er dem jeg er ute etter.

Har etterhvert kommet til at jeg vil ta en prat med jenta, og ikke med foreldrene i første omgang. Moren, som forøvrig er verdens hyggeligste, er det man kan kalle en "fasadepusser". Altså; "ingenting er galt i vår familie!" Det går an å forholde seg til så lenge man er klar over det, men hun er garantert ikke riktig person å ta dette opp med. Faren vil være mye bedre å prate med, men han får komme i neste omgang om nødvendig. Dessuten så har hun en flott, eldre bror som jeg vet hun har et veldig nært og godt forhold til.

Det er helt riktig observert; jeg fordømmer henne absolutt ikke! Det har jeg ingen grunn til å gjøre heller.

Får invitere henne ut på lunsj i morgen, og se om det ikke kan bli en prat om emnet ut av det.

• 2 uker senere...
Skrevet

På min ungdomsskole var man treig og utafor om man begynte å bli 14-15 uten å ha debutert... da var man jo himla seint ute...

Litt sidespor, men jeg skulle ønske noen kunne rydde opp i denne misforståelsen for ungdommer.

Jeg synes du skal ta det opp med jenta om du har et nært forhold til henne, så basert på hva som kommer ut av samtalen bestemme deg for om du skal informere hennes foreldre etterpå. Om du ikke har et nært forhold til henne, så ta det direkte med foreldrene (om ikke de er svinepelser som vil banke henne eller noe - da sier du ingenting).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...