*snuppis* Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Også jeg da, som er en så rolig avbalansert person! Men det koker over for meg når slikt skjer..For folk eier ikke køkultur!!! Situasjonen idag. Jeg står i kassekø, er vel nummer 3 eller 4. Det er kun en kasse åpnet. Det står to stk personer bak meg. Så roper damen i kasse på en ansatt for å åpne den andre kassen, hva gjør disse uoppdragne menneskene bak meg da? Jo de stiller seg i køen, slik at hun som sto bak meg, som nummer 5 kom først i den køen. Jeg derimot som har stått i kø lenge blir havnenes bakerst i køen på nytt..... Min greie da, er at dersom det åpnes en ny kasse, så skal køen bare forflytte seg, slik at feks han som stod foran meg går til den nye kassen også følger køen etter. Mulig jeg er meget godt oppdratt i kø kultur, men synes det er helt sykt hvordan folk tenker og handler! Samme er det også på tbane,tog,buss og butikker generelt. Folk skal først frem og trykker seg gjennom folkemassen, stakkars de som skal ut av feks banen blir jo møtt med storm og må sloss for å komme ut... HELT SYKT!!
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Du sto da vel fremdeles som nr tre i køen, bare at nå var det ikke noen bak deg lenger. Jeg handler akkurat som dem som sto bak deg. En ny kasse = førstemann til mølla. Det gjør jo ikke noe for deg at de bak deg gikk i den andre kassen? Du ble ikke ekspedert noe senere enn om det ikke var blitt åpnet en ny kasse i det hele tatt. Du tapte ikke noe som helst, det var bare det at noen andre enn deg vant noe Hvorfor mener du at du hadde mer rett til å få være først i den nye køen? Hvordan mener du det skal gjøres om det nå hadde vært to kasser som var åpne, og det ble åpnet en tredje kasse? Hvem mener du skulle få vært først i den nye køen? Det hadde jo blitt et helsikes styr om man skulle holde rede på "Ok, nr 2 fra køen til høyre, og så nr 2 fra køen til venstre, og så nr 3 fra venstre og 3 fra høyre og så...". Det enkle er ofte det beste. Ny kø er ny kø, ikke fletting og omfordeling av en annen kø.
Daria Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Det har jeg aldri reagert på. Åpner det en kasse til, flytter deler av køen seg dit, hvilken del av køen og i hvilken rekkefølge tenker jeg ikke over. Står jeg lang bak i den opprinnelige køen, flytter jeg meg, jeg blir ikke stående og vente på at de foran meg skal bestemme seg for hva de skal gjøre, og om noen bak meg skulle ha flyttet seg før meg, forventer jeg ikke at de skal vente på meg.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Hva er det å sutre for da? Det er jo ikke som om du blir senere ekspedert fordi de bak deg blir ekspedert i en annen kasse. Når slikt skjer med meg, og jeg står langt fremme, så gidder jeg ikke flytte meg. Hvordan vet de bak meg om jeg har tenkt å gå i den nye køen eller bli i den gamle? Skal de måtte stå og vente mens jeg eller? Mens det meget mulig kommer nye folk til fra alle kanter? Det er jo effektivt, jah... Skal du bli sur på de som ikke har stått i kø fra før, men som nettopp kommer frem til kassene, om de stiller seg fremst i den nye køen også? Det går ikke ut over deg på noen måte at de bak blir ekspedert i en ny kasse. Det er bare smålig å hisse seg opp over at de bak deg er heldige og blir fortere ferdig.
Gjest Ingeniøren Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Det er separate køer til kassene og det er mer effektivt totalt sett at man ikke står og venter på en treiging. Er du litt våken så ser du jo at det åpnes en ny kasse lenge før det åpnes. Hvilken kassakø du velger får være opp til deg, om din kø gå treigt så gir ikke det deg noen "rettigheter" i andre kasser. T-bane osv blir noe helt annet. Selvsagt skal man ikke presse seg inn før de andre har gått av eller snike i en kø.
Megana Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Førstemann til mølla, det er kjedelig nok som det er å stå i kø, så når man ser en løsning (=ny kasse åpnes) er det en naturlig reaksjon å flytte seg dit (for meg ihvertfall). Hvorfor skal jeg vente på at den foran meg kanskje går i den nye kassa for å være "snill"? (Ingen garanti for at den foran meg i det hele tatt gidder å flytte seg) Like greit å være ærlig
FoxyFish Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Det var da også noe å blir forbanna for! Man har jo ikke "herskerett" over samtlige kasser i butikken selv om man står i kø! Står du i kø så står du i kø. Det er jo revnende likegylidig om de bak deg går i en annen kasse. Med t-bane og tog er jeg derimot enig. Jeg tar tog hver dag, og det er slitsomt å måtte albue seg frem for å komme av toget.
*snuppis* Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2009 hehe ser at dette skaper diskusjon, noe jeg håpet på..ville høre andres meninger. Jo jeg mener fortsatt det at det ikke er riktig. Jeg ser greia om det er tre eller fire kasser som åpnes, da blir det et helvetes styr ja. Men når jeg da stelte meg i denne ene køen og denne går rimelig sakte, også kommer det en å steller seg bak meg og det ropes at ny kasse åpnes og hunpraktisk talt bare dytter på for å komme seg frem og stå først så er det irriterende. Jeg stod lengst i kø, jeg har stått der fem minutter og henne kom nettopp. hun kunne latt meg som stod foran henne og ventet sluppet frem.. Jeg har opplevd det også faktisk..at vedkommende bak meg sa til mega t jeg skulle gå først...Så det finnes noen som meg der ute...
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 hehe ser at dette skaper diskusjon, noe jeg håpet på..ville høre andres meninger. Jo jeg mener fortsatt det at det ikke er riktig. Jeg ser greia om det er tre eller fire kasser som åpnes, da blir det et helvetes styr ja. Men når jeg da stelte meg i denne ene køen og denne går rimelig sakte, også kommer det en å steller seg bak meg og det ropes at ny kasse åpnes og hunpraktisk talt bare dytter på for å komme seg frem og stå først så er det irriterende. Jeg stod lengst i kø, jeg har stått der fem minutter og henne kom nettopp. hun kunne latt meg som stod foran henne og ventet sluppet frem.. Jeg har opplevd det også faktisk..at vedkommende bak meg sa til mega t jeg skulle gå først...Så det finnes noen som meg der ute... Men hvordan kunne hun vite at du ville flytte deg da? Om du bare sto der og kopte? Hvor lenge skulle hun gitt deg på å bestemme deg og få fingeren ut? Fem sekunder? Ti? Og hva om han bak henne igjen ikke gadd vente så lenge, og du ikke flyttet deg, da kom jo hun som nr 2 bare fordi du sto og somlet så jæklig. Så grunnen til at du mener det ikke er riktig er bare at det er "irriterende" for deg? Om du vil først i køen, så må du se til å fløtte deg raskere da, vettu
Kamikatze Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Ja, der finns en og annen som deg, men alle vi andre vet at reglene for nyåpnet kasse i dagligvaren er de samme som ved stolleken...
*snuppis* Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2009 jeg ser den, men jeg var jo på vei til kassa men ble jo omtrent kjørt ned av denne damen med barnevogn og da måtte jeg vike unna slik at hun slapp til, deretter var denne frekke mannen bak henne likedan og stilte seg opp.,.. Så lille meg måtte tusle tilbake til plassen sin i den første køen:( Ja det var irriterende skal ikke legge skjul på det...Er helt enig at dersom jeg bare stod og glante på at den åpnet seg, så er saken annerledes. Men her gjorde jeg et forsøk i å komme meg i køen men ble meiet ned
Gjest Ingeniøren Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Det er selvsagt ikke riktig å presse seg frem til den nye kassa. Her blir det en balansegang mellom å være kjapp i avtrekkeren og bøllete. Av og til kan det se ut som januarsalget på sten&strøm og det er pinlig å se på. At du har stått 5 minutt(noe jeg tviler på og i så fall burde du bedt om at det åpnes en ny kasse for lenge siden) i kø betyr nada. Hvordan skal damen som nettopp ankom vite at du ikke stilte deg i kø rett før henne? Men som hovedregel gjelder først til mølla og det er på ingen måte dårlig køkultur å leve etter dette.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 jeg ser den, men jeg var jo på vei til kassa men ble jo omtrent kjørt ned av denne damen med barnevogn og da måtte jeg vike unna slik at hun slapp til, deretter var denne frekke mannen bak henne likedan og stilte seg opp.,.. Så lille meg måtte tusle tilbake til plassen sin i den første køen:( Ja det var irriterende skal ikke legge skjul på det...Er helt enig at dersom jeg bare stod og glante på at den åpnet seg, så er saken annerledes. Men her gjorde jeg et forsøk i å komme meg i køen men ble meiet ned Å faktisk dytte deg til side er selvsagt ikke greit. Men det å faktisk flytte seg pent og pyntelig over i en ny kø er helt lovlig, og ikke noen grunn til å kalle folk frekke.
Strix Skrevet 15. januar 2009 #14 Skrevet 15. januar 2009 (endret) I et av våre naboland lærte jeg at om man står i en kø og ny kasse åpnes så er det nr. 2 i den gamle køen som har førsterett og deretter annenhver... Og dette fulgte faktisk de fleste der jeg bodde. Men her i Norge skjønner ikke folk engang at man skal stå til høyre og gå til venstre i rulletrapper... Jeg irriterer meg fint lite over dette med sånn køkultur, sånn er det bare her. Som regel har jeg god tid og slipper de med 1 og 2 varer forbi meg. Det er noe som flere kunne gjort. Aner ikke hvor mange ganger jeg har havnet bak en dame i 40-årene med ei handlevogn så full som bare det, og der står jeg med tannkremen eller en pose tomater, men neida, vi slipper ikke forbi Endret 15. januar 2009 av Strix
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 I et av våre naboland lærte jeg at om man står i en kø og ny kasse åpnes så er det nr. 2 i den gamle køen som har førsterett og deretter annenhver... Og dette fulgte faktisk de fleste der jeg bodde. Men her i Norge skjønner ikke folk engang at man skal stå til høyre og gå til venstre i rulletrapper... Jeg irriterer meg fint lite over dette med sånn køkultur, sånn er det bare her i Norge. Som regel har jeg god tid og slipper de med 1 og 2 varer forbi meg. Det ernoe som felre kunne gjort. Aner ikke hvor mange ganger jeg har havnet bake i dame i 40-årene med ei handlevogn så full som bare det, og der står jeg med tannkremen eller en pose tomater, men neida, vi slipper ikke forbi Hvorfor skal man slippe forbi dem med bare 1 eller 2 varer? Man risikerer jo at de plutselig skal ha røyk eller snus eller whatnot, og så er den i kassen tom. Eller de har en vare som den i kassen ikke finner prisen på, og så må man vente mens de leiter febrilsk og til slutt må ut i butikken for å se om det står noe på hyllen. Eller så skal de ta ut penger, eller så virker ikke kortet, eller så skal de betale alt i kronestykker, eller så har de ikke nok penger og må stå og elle for å finne ut hvilken av de to varene de skal la være å kjøpe. Eller så skal de krangle om at "druene de kjøpte forrige torsdag var sure", og så ha en lengre diskusjon om emnet. Folk med bare 2 varer kan ta forbausende lang tid. Og om det er tre stykker bak deg i køen som hver bare har to varer?
FoxyFish Skrevet 15. januar 2009 #16 Skrevet 15. januar 2009 I et av våre naboland lærte jeg at om man står i en kø og ny kasse åpnes så er det nr. 2 i den gamle køen som har førsterett og deretter annenhver... Og dette fulgte faktisk de fleste der jeg bodde. Men her i Norge skjønner ikke folk engang at man skal stå til høyre og gå til venstre i rulletrapper... Jeg irriterer meg fint lite over dette med sånn køkultur, sånn er det bare her. Som regel har jeg god tid og slipper de med 1 og 2 varer forbi meg. Det er noe som flere kunne gjort. Aner ikke hvor mange ganger jeg har havnet bak en dame i 40-årene med ei handlevogn så full som bare det, og der står jeg med tannkremen eller en pose tomater, men neida, vi slipper ikke forbi Jeg synes det blir litt flåsete å mene man har "rett" til å komme foran noen i køen bare fordi man har færre varer, men det er kanskje bare meg.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #17 Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det blir litt flåsete å mene man har "rett" til å komme foran noen i køen bare fordi man har færre varer, men det er kanskje bare meg. Det er ikke bare deg, jeg ser heller ikke hvorfor folk med få varer skal ha mer rett på å snike i køen enn oss andre.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #18 Skrevet 15. januar 2009 Også jeg da, som er en så rolig avbalansert person! Men det koker over for meg når slikt skjer..For folk eier ikke køkultur!!! Situasjonen idag. Jeg står i kassekø, er vel nummer 3 eller 4. Det er kun en kasse åpnet. Det står to stk personer bak meg. Så roper damen i kasse på en ansatt for å åpne den andre kassen, hva gjør disse uoppdragne menneskene bak meg da? Jo de stiller seg i køen, slik at hun som sto bak meg, som nummer 5 kom først i den køen. Jeg derimot som har stått i kø lenge blir havnenes bakerst i køen på nytt..... Min greie da, er at dersom det åpnes en ny kasse, så skal køen bare forflytte seg, slik at feks han som stod foran meg går til den nye kassen også følger køen etter. Mulig jeg er meget godt oppdratt i kø kultur, men synes det er helt sykt hvordan folk tenker og handler! Samme er det også på tbane,tog,buss og butikker generelt. Folk skal først frem og trykker seg gjennom folkemassen, stakkars de som skal ut av feks banen blir jo møtt med storm og må sloss for å komme ut... HELT SYKT!! Jeg har merket meg følgende morsomme greie. At nr 5 går og stiller seg først i den neste køen er akseptert, men at jeg som nr 6 prøver å skyndte meg foran nr 5, det aksepteres ikke.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #19 Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes det blir litt flåsete å mene man har "rett" til å komme foran noen i køen bare fordi man har færre varer, men det er kanskje bare meg. Det er forskjell på folk. Hvis noen prøver å snike seg forbi meg, og så argumenterer med at de har så få varer, så bare sier jeg at de får spørre pent neste gang. Om noen spør, eller jeg ser noen står der med et par varer, så tilbyr jeg meg å la de få gå foran. Det syns jeg sprer god stemning, noe som har positive ringvirkninger for meg også. Jeg bruker ofte å spørre pent, behersket og rolig, men det er ikke alltid det virker allikevel. Det virker mye dårligere på eldre damer, enn på unge damer. Mennesker som er trygge på seg selv, er mye mindre "snille" enn mennesker som er unge og mer opptatt av å behage andre.
Strix Skrevet 15. januar 2009 #20 Skrevet 15. januar 2009 Hvorfor skal man slippe forbi dem med bare 1 eller 2 varer? Man risikerer jo at de plutselig skal ha røyk eller snus eller whatnot, og så er den i kassen tom. Eller de har en vare som den i kassen ikke finner prisen på, og så må man vente mens de leiter febrilsk og til slutt må ut i butikken for å se om det står noe på hyllen. Eller så skal de ta ut penger, eller så virker ikke kortet, eller så skal de betale alt i kronestykker, eller så har de ikke nok penger og må stå og elle for å finne ut hvilken av de to varene de skal la være å kjøpe. Eller så skal de krangle om at "druene de kjøpte forrige torsdag var sure", og så ha en lengre diskusjon om emnet. Folk med bare 2 varer kan ta forbausende lang tid. Og om det er tre stykker bak deg i køen som hver bare har to varer? Tro det eller ei, men da har jeg sluppet dem forbi alle 3. Og jeg er vel en av de som syns det er ok å ha god tid når jeg går på butikk og prøve rå være hyggelig og høflig ute blant andre. Jeg synes det blir litt flåsete å mene man har "rett" til å komme foran noen i køen bare fordi man har færre varer, men det er kanskje bare meg. Les innelgget mitt igjen og vis meg hvor jeg skriver at man har "RETT" til å komme foran. Jeg syns bara det er merkelig at jeg og noen få jeg kjenner gjør det til stadighet, mens man aldri opplever det hos andre, noensinne. Jeg blir ikke irritert eller oppgitt over dem som ikke ønsker å slippe forbi, men kan vel synes at det hadde vært snillt gjort. Det er ikke bare deg, jeg ser heller ikke hvorfor folk med få varer skal ha mer rett på å snike i køen enn oss andre. Og det er ikke snakk om å snike, om jeg har ei full hadnlevogn og slipper deg med agurken din forbi meg så har du da virkelig ikke snket noen plasser. Du spurte ikke, jeg spurte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå