Gå til innhold

Kampfisk og Platy

ninuska_

Anbefalte innlegg

Vi har hatt en kampfisk en stund nå, og vi kjøpte et stort akvarie med et par Platy fisker. Dyrebutikken anbefalte det ikke, de mente kampfisken ville drepe de en etter en, men vi tok sjansen for kampfisken vår har vært veldig rolig og det har gått kjempefint. De svømmer sammen alle fire, og spiser samtidig, men den ene lille Platy. I starten tøffet kampfisken seg litt, blåste seg opp og dominerte i akvariet, men nå henger de sammen overalt, og den lar de andre spise sammen med den. Problemet er at den ene lille fisken ikke spiser like mye som de andre. Jeg vet ikke om det er på grunn av at den ikke er rask nok. Jeg er redd for at den skal sulte. Burde jeg skille den vekk når de skal spise? Hvis jeg ser at den ikke får mat, i det hele tatt? Jeg vet ikke om det er lurt eller ikke. Jeg forstyrrer dem jo om jeg skal nedi der og jeg stresser den. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Marianne_*

Du kan prøve å gi mat på to steder, hvis grunnen til at den ikke får mat er at den ikke er rask eller tøff nok i forhold til de andre. Da er det ikke SÅ mange som skal spise av maten på et sted... Som regel er det ikke noe problem fordi de fiskene som ikke får tak i maten akkurat der maten kommer ofte spiser det som faller til bunnen eller andre ting som går an å spise i akvariet. Det kan jo være andre ting som gjør at den ikke spiser da. Sykdom eller skade for eksempel... Da kan det jo se dårlig ut for denne fisken...

Syns ikke du burde styre så mye nedi akvariet, evt. kan man sette den lille fisken i et karantenekar og "fore den opp" slik at den blir sterk og stor igjen. Men da må det selvfølgelig ikke være noe annet som er grunn til at den ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den virker ikke skadet eller syk. Den svømmer rundt og er aktiv. Jeg ser hvertfall ingenting galt med den. Jeg tror den spiser mindre for de andre er mer pågående. Jeg har gitt mat litt spredt i akvariet slik at de skal slippe og sloss om maten, men..

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Da synes jeg du kan prøve å skille den ut litt jeg, i et annet akvarie eller evt. i et sånt "fødebur" som man kan få kjøpt (ikke det mest ideelle, men det går...) Så kan den få mat uten å måtte konkurrere med de andre, så kanskje den vokser litt også. Etter en stund kan du slippe den ut til de andre igjen. Det kan jo hende den er yngre enn de andre også, at den bare trenger å vokse litt.

Du kan selvfølgelig også la "naturen" går sin gang, og se hva som skjer, men da risikerer du jo at den plutselig er borte en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Glemte å si at hvis du skiller ut fisken og den virker veldig utilpass med å være alene, så kan det være like greit å la den få være sammen med de andre. Noen fisker er jo stimfisker, og trives veldig dårlig alene, også selv om det er en kortere periode. Platy er vel en slags mellomting, de trives med andre men ikke i en veldig tett stim, så jeg tror det skal gå bra. Har selv hatt en platy alene en liten stund fordi den skulle "føde", og det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...