Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Maya_*
Skrevet

blir det trukket skatt av lærlingelønnen? er helt grønn på dette området. jeg skal på lærlingejobb-intervju neste uke, og har et barn jeg forsørger, så jeg må vite hvor mye ca jeg får i måneden før jeg takker ja til lærlingeplassen.

og hvor mye ligger lærlingelønna på nå? noen som vet?

Jeg får ikke stipend, så jeg skal søke lån i lånekassen etter at jeg har fått lærlingeplass, men er LÅNET i lånekassen behovsprøvd mot inntekten/lærlingelønnen)/formuen?

håper noen her kan hjelpe meg med dette. jeg ringte, men da ble jeg bare bedt om å lese på siden deres, pga jeg hadde en del spørsmål jeg ville ha svar på og at svaret ligger visst på hjemmesiden deres, men jeg blir jo ikke klokere av å lese på siden deres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir trukket skatt av lærlinglønnen på lik linje som med annen lønn, men siden denne er så lav blir skattetrekket tilsvarende lavt. Jeg mener jeg ble trukket rundt 20% skatt i min læretid (uten at jeg hadde gjeld eller andre fradrag).

Hvor høy lønnen er avhenger av bransje. Det blir regnet en prosent av faglært lønn, og denne stiger i takt med hvor lenge du har vært lærling. Jeg mener jeg startet med 35% av faglært lønn.

Spørsmålet om lånekassen kan jeg dessverre ikke svare på.

Skrevet

Ja du må betale skatt også når du er lærling. Nå vet jeg jo ikke hva slags lærling du skal bli, men i dagligvarebransjen så er satsen 40 % av trinn 6 første læreår og 60 % andre året. Trinn 6 er pr i dag 144,67.

Dvs at timelønn første år blir kr 57,86 og 9403,55 pr mnd.

Skrevet (endret)

Lønna di vil iht. lærlingloven stige vært halvår, 30, 40, 50 og 80% av fagarbeiderlønn. Hvor mye penger dette blir kommer dermed an på hva fagarbeiderlønn i bransjen er. Dette kan du jo spørre om på intervjuet?

Du må betale skatt, men hvor mye kommer igjen helt an på hvor mye du kommer til å tjene.

En del bedrifter gir og ut stipend til lærlinger som ikke får det fra lånekassen.

Endret av _marielle_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...