Gå til innhold

noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville blitt utrolig glad om noen kunne hjulpet meg litt.

Jeg lurer på om hvor mange kalorier jeg trenger per dag for å gå opp 0,5 kg per uke.

Litt om meg:

jeg er i veldig lite aktivitet

er 18 år

163 cm høy

veier 32 kg

har til nå hatt en stabil vekt med 1260 kalorier per dag

ville blitt kjempe glad om noen kunne svart meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest så liten du er...
Skrevet

Jeg vil tro at 1500 kalorier om dagen sammenlignet med det du er på vil hjelpe masse.. Men jeg håper inderlig for din skyld at du i dette opplegget har kontakt med en lege...

Gjest bmosith
Skrevet

først vil jeg si at jeg antar du har hatt spiseproblemer siden du vet ditt nøyaktige kalori inntak - og at det har vært såpass lavt.

du vet helt sikkert også at en kvinne skal ha omkring 2000 kalorier hver dag, og enda mer enn dette om man trener jevnlig.

jeg tror det er dumt at du skal følge råd her inne på akkurat dette, og jeg synes du heller skal oppsøke lege som kan sette opp en god plan for deg både når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet.

noe av hele poenget med å kvitte seg med den levestilen du har nå er å slippe kontroll, så å leve slavisk er ikke heldig hverken den ene eller den andre veien.

men jeg kan jo fortelle deg hva jeg tipper en ca plan ville sett ut for et normalt kosthold - da ser du kanskje at ditt kosthold avviker nokså kraftig:

frokost: to brødskiver + frukt/grønnsak, og kanskje youghurt eller et glass melk.

mange har mellommåltid her som består av en frukt eller grønnsak, andre dropper det

lunch: et måltid litt større enn frokost, enten med salat(og her skal være ingredisenser som metter - altså ikke bare agurk og salatblader/tomat) sammen med en brødskive eller to / evt middagsrester fra gårsdagen, type en liten tallerken / eller tre knekkebrød(og pålegg) m frukt og melk/youghurt eller liknende

mellommåltid: et knekkebrød m grønnsaker/frukt/eller liknende - noen velger youghurt her

middag: en typisk normal "jentemiddag" består ofte av karbohydrater tilsvarende et par poteter/50 gram ris e.l + kjøtt bestående av en kyllingfilet/et stykke fisk e.l og resten av tallerken med grønnsaker.

og så tilslutt kveldsmat: en brødskive/knekkebrød, kanskje ett egg - eller annet pålegg.

om man trener i tillegg så blir det gjerne en brødskive eller to ekstra, og kanskje en banan alt etter som hvor mye man har trent.

mange spiser mer, mange spiser mindre - men dette er hva man vanligvis spiser i løpet av en dag om man også er normalt fysisk aktiv. da vil man hverken legge spesielt på seg, eller ta spesielt av seg.

Skrevet

vil jeg gå opp mye om jeg går på 1625 kalorier i en uke? hvor mye ca isåfall?

dere aner ikke hvos mye det betyr om dere svarer og har peiling på dette

Skrevet
vil jeg gå opp mye om jeg går på 1625 kalorier i en uke? hvor mye ca isåfall?

dere aner ikke hvos mye det betyr om dere svarer og har peiling på dette

Man kan ikke beregne noyaktig hvor mye man vil gaa opp/ned i vekt med en bestemt mengde kalorier.

En voksen kvinne trenger omlang minimum 2000 kalorier per dag til vanlig, og du boer satse paa aa naa omtrent den mengden.

Du boer ogsaa laere deg aa ikke telle kalorier, men spise nok til at du er opplagt og i god form.

Jeg er enig med innlegget over i at du boer snakke med en lege, helst en som har mye kunnskap om spiseforstyrrelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...