Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er totalt hekta på engelsk krim ( ikke oversatt til Norsk).

Liker thrillere, krim eller selvbiografier. Er det noen som har noen tips? Gjerne også noen ord om hvilken sjanger det er og litt handling. Savner en skikkerlig god bok, og må jo ha noe å kose meg med i sommer :D

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du har lest Minette Walters?

Gjest Anonymous
Skrevet

nei, det har jeg ikke, fortell :D . ( hadde desverre glemt å logge meg inn når jeg skrev innlegget)

Gjest Anonymous
Skrevet

Elisabeth George er praktfull!

Flott persongalleri fra østkant-Barbara til den prektige lorden, skikkelige kløktige intriger, alltid "sidehistorier", gode miljøbeskrivelser - jeg gleder meg altid til hennes bøker!

:D

Skrevet

Sherlock Holmes :D det beste i enkelsk- krim

Skrevet

Minette Walters er fantastisk.

Leste Acid Row på engelsk i påska.

Fantastisk bra bok.

Gjest lmari
Skrevet

Minette Walters er råbra! Hun har ikke en helt som går igjen, men skifter miljø og karakter for hver bok.

Elisabeth George er egentlig den store favoritten. Hun skriver om en lord som jobber i politiet, og hans assistent fra den britiske arbeiderklassen. Kjempebra krim - typisk britisk...

Val McDermid liker jeg også ganske godt - det er hun som har skrevet Arr på sjelen som gikk som påskekrim på tv2 i år. Hun skriver bra, men det blir nesten for skummelt...;)

P.D James og Agatha Christie er jo også god, klassisk britisk krim som jeg kan anbefale på det sterkeste.

.. og så må jeg ikke glemme skotske Ian Rankin! Han skriver om førstebetjent John Rebus, som ligner litt på Wallander hos Kurt Mankell. Ensom, besatt av jobben og litt for mye alkohol. Og i konflikt med de andre i politiet, og opptatt av at samfunnet endrer seg. Han liker jeg - skriver fra Edinburgh og det er også ganske morsomt.

Skrevet
Regner med at du har lest Minette Walters?

Personlig synes jeg hun er utydelig, men samtidig går det greit å lese henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Utydelig? Hvordan da, mener du?

Hun er ikke min favoritt heller - jeg liker når det er en kjent karakter som jeg kan følge gjennom bøkene, jeg...

Skrevet
Utydelig? Hvordan da' date=' mener du? ...[/quote']

Vanskelig å si, nesten utolkbart....

Skrevet
nei' date=' det har jeg ikke, fortell :D . ( hadde desverre glemt å logge meg inn når jeg skrev innlegget)[/quote']

Ser det er litt delte meninger om Walters,- men jeg liker henne veldig godt. Acid Row som er nevnt over var forferdelig spennende selv om det sånn sett ikke var tradisjonell krim.

http://www.dagbladet.no/kultur/2002/03/20/320208.html

Fordelen med M. Walters er at alle bøkene er selvstendige, og har ingen gjennomgangsfigurer. (Det er slett ikke alltid at det er etterforskeren som er hovedpersonen i boka slik som mange andre krimforfattere) De kan leses i hvilken som helst rekkefølge og man kan droppe de som ikke høres spennende ut.

De fleste bøkene jeg har lest har vært slik at jeg ikke klarer legge de fra meg. Jeg sluker M. Walters til frokost. God krim. Har kun lest henne på norsk.

God lesning!

Skrevet

Anbefaler absolutt Minette Walters. Acid Row er bra, men The shape of snakes og The sculptress er enda bedre.

Men min favorittforfatter over alle er Mary Higgins Clark. Hennes skrivestil er annerledes enn Walters. Hun skriver spenningsromaner hvor hovedpersonen alltid er en sterk kvinnefigur på USAs østkyst. Plottet dreier seg om mord og man blir med i en oppnøsting av mordgåten som er så spennende at man kan tisse på seg av mindre :ler: Anbefales på det varmeste!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for mange kjempe bra tips :D

Så snille og hjelpsomme dere der :)

• 2 uker senere...
Skrevet

John Dickson Carr - "Sort messe"

eller var han amerikaner?

En ENORMT bra bok, i alle fall..................

Milo

Skrevet

Elsker også engelsk krim.

Leser det jeg kommer over av:

Agatha Christie

PD James

Elisabeth George

Val Mc Dermid

Ruth Rendell

Om Inspector Morse

Minette Walters

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...