weki83 Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Hei! Vielsen er kl. 13 og regner med å be til middag til kl. 16. Noen som har erfaring med når det da kan vært lurt å be kaffegjestene? Har tenkt på kl. 20. Takk for svar =)
Solstrålejenta Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes kl. 20 høres ut som en fornuftig tid. Ikke tidligere iallefall... Da har dere 4 timer på middag og det bør jo være greit
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 20 høres ok ut, men sørg for at dere er ferdige med middagen til da. Jeg var kaffegjest for litt siden og da ble vi sittende og vente på at middagen skulle blir ferdig. Må ærlig talt at si at det var ganske så kjipt å sitte på "gangen" og overhører taler, latter og skåling innenfor - tror vi kaffegjester følte oss "så der" akkurat da. Videre ble det til at vi kaffegjester hang sammen resten av kvelden, selv om det egentlig hadde vært mer naturlig for meg å henge sammen med forlover og søster til bruden ,det er de jeg kjenner best, men det ble et slags skille - middagsgjestene hold sammen og kaffegjestene hold sammen. Dumt.
Jade Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Men kommer middagsgjestene kl 16? Eller begynner selve middagen kl 16? Og brudeparet kommer jo gjerne litt etter resten av gjestene...
Lilly-L Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Vi har vielse kl. 1230 og har planlagt at vi setter oss til bords kl. 1530. Kaffegjester kommer kl 20. Et tips er å sette opp en detaljert tidsplan som distribueres til toastmaster og hovmester/kjøkkenpersonale! Men av erfaring er det jo ikke alltid at alt går nøyaktig etter planen... Vi har da 4,5 time til middagen og tror det skal gå bra! Tror det er viktig å ha en god toastmaster som holder styr på dette underveis slik at man unngår ventende kaffegjester - skjønner godt at det er kjipt!
weki83 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Men kommer middagsgjestene kl 16? Eller begynner selve middagen kl 16? Og brudeparet kommer jo gjerne litt etter resten av gjestene... Jeg regner med at de fleste middagsgjestene kommer til å reise rett til lokalet hvor middagen og festen skal være rett etter kirken. Så blir det litt små-servering der. Så har vi en ca. tid på at middagen begynner kl. 16. Endret 15. januar 2009 av weki83
Lilywhite Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Vi skal ha middag kl 17 og kaffegjester kl 2030. Enig i at man bør beregne god tid slik at kaffegjestene slipper å stå og vente, men mener vi skal kunne unngå det med tiden vi har beregnet. Synes 4,5 time virker mye tid å beregne til middag? Men spørs vel gjerne hvor mange som kommer til middag... vi er bare 35 stk, så tror ikke det blir så mange taler osv utenom de "obligatoriske"...
Jade Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 Jeg regner med at de fleste middagsgjestene kommer til å reise rett til lokalet hvor middagen og festen skal være rett etter kirken. Så blir det litt små-servering der. Så har vi en ca. tid på at middagen begynner kl. 16. Ok Vi ble tipset om å ikke skrive middagstidspunkt på innbydelsen, da man kunne risikere at noen ikke kom før da
Pokahonta Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Hva med å bare be kaffegjestene til middagen også. Å strarte middag 16 kan bli stress, og å stresse middagen for at kaffegjestene skal kommer er også stress.. har vært kaffegjest noen ganger, og synes det er noe annenrangs med å være det.. Vi kjøper jo like dyr gave til brudeparet.. bare at vi ikke var viktige nok til å ha middag.
Sol79 Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Syns kaffegjester er en uting. Jeg kan ikke skille mellom vennene mine på den måten.
Møffi Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Når dere sier "kaffegjester" mener dere venner? Eller kan man be gamle tanter ol til kaffe?
Lilly-L Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Synes 4,5 time virker mye tid å beregne til middag? Men spørs vel gjerne hvor mange som kommer til middag... vi er bare 35 stk, så tror ikke det blir så mange taler osv utenom de "obligatoriske"... Har hørt mange ganger at man MÅ beregne god tid til middag. De færreste klarer det på mindre enn 3-4 timer. Men det kommer jo an på hvor mange dere er i forhold til taler. Men bedre med god tid enn for dårlig tid. Ok Vi ble tipset om å ikke skrive middagstidspunkt på innbydelsen, da man kunne risikere at noen ikke kom før da Hos oss skal alle middagsgjester komme rett fra vielsen. Setter derfor ikke tidspunkt for middag. For oss måtte vi rett og slett dele opp i middag/kaffegjester fordi det var kun plass til x-antall middagsgjester. Og vi ville ikke kutte ut venner og bekjente bare fordi det ikke var plass rundt bordet.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Syns kaffegjester er en uting. Jeg kan ikke skille mellom vennene mine på den måten. En del bekjentskaper passer det seg å ha til kaffe, men ikke middag. Jeg har f.eks. noen venninner på jobb som jeg fint kunne dratt i kaffebesøk til, men jeg tror jeg hadde følt meg litt utilpass om jeg skulle være med under middagen. Kjenner ikke familie/venner ellers. Ellers så er det naboer, foreldres venner etc som vi vanligvis inviterer som kaffegjester i konfirmasjoner etc. Og da syns jeg det er helt greit å invitere dem som det i bryllup uten at de er "annenrangs". Det handler ikke bare om økonomi, men også om at gjestene skal føle det naturlig å være tilstede under middagen. (avsporing: man forventer vel ikke at kaffegjester gir tilsvarende gaver som middagsgjester? takt og tone tilsvarer vel at gaver gjenspeiler kuvertprisen..)
Sol79 Skrevet 15. januar 2009 #14 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Har bare hørt litt for mange historier om kaffegjester som er invitert før middagen er ferdig, og det må være så utrolig pinlig. Hvordan kan man ha venner som det er greit å drikke kaffe med, men man blir utilpass om man skal spise middag sammen? Nei, jeg sorterer ikke venner og bekjente som kaffevenner og middagsvenner. Jeg syns ikke det er så naturlig å invitere vennene til foreldrene mine med mindre jeg ikke har et godt nok forhold til de slik at de kan delta på hele dagen. Endret 15. januar 2009 av Sol79
Lilly-L Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Blir så irritert over folk som sier det er en "uting" med kaffegjester. Folk må da vel få gjøre som man vil! Hva gjør man om man ikke har plass til 100 middagsgjester da? La være å invitere de som ikke får plass?? Jeg vil da mye heller ha de til kaffe enn å ikke ha de der i det hele tatt! Eller de som ikke har økonomi til å invitere så mange, men vil dele dagen med de man ønsker likevel? "Nei, vi hadde ikke plass til flere gjester til middag så da kunne vi ikke invitere dere..." Herregud. Det handler absolutt ikke om å skille mellom venner. Alle skjønner at man blir tvunget til å ta en del valg. Da får man respektere det.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #16 Skrevet 15. januar 2009 Har bare hørt litt for mange historier om kaffegjester som er invitert før middagen er ferdig, og det må være så utrolig pinlig. Hvordan kan man ha venner som det er greit å drikke kaffe med, men man blir utilpass om man skal spise middag sammen? Nei, jeg sorterer ikke venner og bekjente som kaffevenner og middagsvenner. Jeg syns ikke det er så naturlig å invitere vennene til foreldrene mine med mindre jeg ikke har et godt nok forhold til de slik at de kan delta på hele dagen. Det er klart, man bør ha en strukturert toastmaster hvis man ber kaffegjester. Men i min del av landet er det veldig vanlig med kaffegjester, så vi ser ingen problemer med det. Men inviterer selvfølgelig langveisfarende til middag.
Store My Skrevet 15. januar 2009 #17 Skrevet 15. januar 2009 Vi hadde middag kl 17:00 og kaffe kl 20:00. Det gikk akkurat, men det var fordi vi ikke hadde så mange taler og fordi vi hadde en veldig flink og strukturert toastmaster.
Jade Skrevet 15. januar 2009 #18 Skrevet 15. januar 2009 (endret) Kan ikke se problemet med kaffegjester, så lenge middagen er ferdig før de kommer, og at det er mye som skjer etterpå + at vennene/kollegaene ALLE er bedt kun til kaffe, og at det kun er familie/slekt og forlovere som er til middag, f.eks. (altså et klart objektivt skille). Hvis en venn/kollega er fornærmet fordi han ikke "er like mye verdt" som brudens tante, så får han heller takke nei. Og for meg er det revnende likegyldig hvor dyre gavene er. Og jeg forventer ikke gaver etter kuvertprisen (som er ganske høy, synes jeg). Ikke har jeg opplyst om den heller. Trodde ikke det var vanlig å opplyse om det. Men siden det åpenbart er "takt og tone" så er det vel det. Til TS igjen: Husk å ha en Toastmaster som passer på at ting ikke sklir ut (taler, sanger osv). Uansett, det er bedre at det er tid til overs, enn at kaffegjestene må vente. Men samtidig er det jo kjekt at det ikke blir for sent heller. Endret 15. januar 2009 av Jade
Lilly-L Skrevet 15. januar 2009 #19 Skrevet 15. januar 2009 Har bare hørt litt for mange historier om kaffegjester som er invitert før middagen er ferdig, og det må være så utrolig pinlig. Hvordan kan man ha venner som det er greit å drikke kaffe med, men man blir utilpass om man skal spise middag sammen? Nei, jeg sorterer ikke venner og bekjente som kaffevenner og middagsvenner. Jeg syns ikke det er så naturlig å invitere vennene til foreldrene mine med mindre jeg ikke har et godt nok forhold til de slik at de kan delta på hele dagen. Til Sol79: Tenk deg litt om før du skriver så nedsettende kommentarer om andres valg. Vårt lokale (som forøvrig er det eneste alternative for oss) tar kun 65 gjester til middag. Vi har ca. 100 stk som er nærmeste familie og venner, og vi ønsker å feire dagen med ALLE disse. Hva foreslår du at vi gjør da, Sol79?
Gjest fisk Skrevet 15. januar 2009 #20 Skrevet 15. januar 2009 Jeg syntes absolutt ikke innlegget til Sol79 var noe stygt? :klø: Hun sier at hun har hørt historier, og at hun ikke sorterer vennene sine slik. Det er da en ærlig sak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå