Gå til innhold

Kan katten min være innekatt, eller må den få gå ute?

Linsi

Anbefalte innlegg

Jeg fant kattungen min ute, for en stund siden. Jeg tok den til meg, og alt går bra. Men nå er den vaksinert, og det er snart tid for at jeg må bestemme meg for om den kan være ute, eller bare være en innekatt...

Personlig vil jeg helst ha den inne. Det går en litt trafikkert vei, rett forbi huset, og en enda større vei litt lenger ned. Ellers har jeg endel naboer jeg vet ikke liker katter...

Klarer katten min seg likevel, og bør jeg slippe den ut? Eller kan en katt leve et fullverdig katteliv innendørs??

Hvis den skal bo inne, kan det ofte bli lange dager for den alene hjemme av og til. Først en vanlig arbeidsdag, og etterpå bruker jeg ofte noen timer ute med hunden. Når den er alene hjemme, er den sammen med hunden, så litt selskap har den jo.

Jeg vet jo at jeg ikke bor perfekt til for kattehold, men nå har jeg jo en gang tatt den til meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trulselinemor

Dersom du velger å ha den som innekatt, ville jeg ha anbefalt deg å skaffe en katt til. For katten sin del. Katter trenger selskap, og dersom du er mye borte blir katten mye alene og det kan jo være litt trist for katten.

Jeg og samboeren har to katter som er innekatter. Vi vet med oss selv at det hadde ikke vært noe særlig å bare være en. Nå er vi sjelden borte lenge om gangen.

Dersom det er mye trafikk rundt så ville jeg ha anbefalt deg å ha den som innekatt. Og jeg vet om folk som hater katter som legger ut ting for å bli kvitt dem.

Dersom du lurer på noe, så kan du sende meg en PM. Vi har hatt innekatter i 3 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du velger å ha den som innekatt' date=' ville jeg ha anbefalt deg å skaffe en katt til. [/quote']

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har vi ikke mulighet for en katt til. Vi kommer til å flytte til eget hus (vi leier nå) om et år, så da er nok mulighet for det.

Men er det nok selskap med hunden en åtte timers dag? Hvordan kan katten eventuelt aktiviseres? Jeg har kjøpt et stooort klatrestativ til han. Men det blir jo litt kjedelig for han og klatre i det hele dagen også. Så da går han til gardinene... katteleker er veldig små, og ikke særlig hundevennlige. (altså hunden kan sette de i halsen). Har dere noen forslag til katteleker, eller annet jeg kan finne på til han, som ikke hunden tar skade av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt viktig og se på hvilket dyr katten faktisk er.

Det er noe annet med en hund - katten er et rovdyr, og må, etter min mening, få lov til å være ute og jakte, gå dit h*n vil - rett og slett få lov til "å være katt".

Synes det er litt synd å gjøre katter om til hunder.

For kattenes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med om katten kan få bestemme det selv. Hvis katten har vært ute før, vil den sannsynlig komme til å gå ut igjen. Og da mener jeg at man ikke kan nekte katten dette. Livskvaliteten til katten blir større hvis den kan være ut (såfremst den velger det selv da.) :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å la katten din få forbli innekatt. Vi har en stor skogskatt som har vært innekatt i Oslo i hele sitt liv - inntil nå.

Han har vært alene-katt mesteparten av tiden og har ikke hatt vondt av det, men du må regne med at pusen din trenger litt ekstra oppmerksomhet da.

Sørg for et godt klorebrett og "oppdra" den effektivt så går det helt fint.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ha katta som innekatt. Vi tok selv innekatt for noen år siden. Bodde da i Oslo og hadde ikke mulighet til å ha henne ute. Dette fungerte utmerket. Hun slo seg til ro med innelivet som bare det. Ettersom det her er snakk om en kattunge tror jeg ikke det vil by på problemer overhodet. Å gjøre en voksen utekatt om til innekatt, derimot, det tror jeg er veldig uheldig.

Her for litt siden var det jo en sak om innekatter på God morgen, Norge. Dyrelegen sa at det var helt ok å ha innekatt. Men hun anbefalte å ha to katter, sånn at de kunne ha selskap i hverandre. Vår katt var alene katt, men det virka aldri som hun kjeda seg. Hadde det helt topp hun. Men nå har hun det enda bedre da, for nå er hun utekatt i Tromsø :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvis katten din er vant til å være ute blir det kanskje litt feil å plutselig nekte den å gå ut?

Men hvis den ikke har vært så mye ute før er det ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden lurte jeg på om jeg skulle få meg katt. Men jeg bodde midt i byen i en liten leilighet. Jeg ringte like godt til dyrebeskyttelsen jeg og spurt hva de synest. De hadde ingen betenkligheter med at katten var inne. Nå valgte jeg allikevel å ikke få katt da. Men har fortsatt lyst på. :P

Ei venninne av meg har to katter som var innekatter lenge. Men så flyttet de, og det var mye bedre ute sted for kattene. Hun synest det virker som om hennes katter trives bedre når de får være ute. Tror kanskje en må aktivisere en inne katt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt katter hele livet og min erfaring er at katter som har vært innekatter blomstrer opp når de får anledning til å være ute. MEN har katten alltid vært innekatt vet den jo ikke hva den går glipp av... Innekatter som er alene mens eieren er på jobb ligger ofte og sover mesteparten av dagen for så å være klar til "action" når eieren kommer hjem. Katter er ofte flinke til å aktivisere seg selv men du bør allikevel leke aktivt med den minst en time pr. dag - det gjelder både unge og eldre katter. Ser at du bruker en del tid på hunden din så da er det vel ikke noe stort offer å bruke tid på katten også! Jeg tror jeg ville ha satset på å holde den inne hvis jeg var deg, såfremt den ikke viser store kvaler og virkelig ønsker å få være ute. Så kan du heller la den få være ute når dere flytter i eget hus? Er det trafikkert der også har du kanskje anledning til å lage en katte/hunde-gård som begge dyrene dine kan kose seg ute i!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg prøver å aktivisere katten også. Men jeg synes det er litt vanskelig å finne på nok underholdende ting for den. Jobber stadig med saken.

Jeg har tenkt på å bygge en kombinert plass for hund og katt. Men siden vi snart flytter, blir nok ikke det heller før da.

Derimot kan jeg kanskje sikre verandaen. Hønsenetting kanskje?? Da før den ihvertfall frisk luft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du tar deg veldig bra av dyrene dine Linsi! Og hadde det ikke vært for deg hadde vel ikke den lille katten hatt noe hjem heller.

Vi pleier rett og slett å leke vanlig katt og mus lek med kattene til de er utslitte. Det holder å feste en liten katteleke i en pinne med snor på for eksempel, så du kan få leken til å bevege seg hele tiden. De fleste katter synes det er ustyrtelig morsomt! Vi leker slik med utekattene våre nå også, føler at vi knytter tettere bånd mellom kattene og oss ved å bruke tid på å leke med dem. De setter også stor pris på vanlige lekemus som er kledd med pels, særlig de som rasler, og kan sysselsette seg selv i lang tid med slike leker. Men det er jo ikke ønskelig for deg å ha slike leker liggende når du er ute av huset siden hunden din kan sette dem i halsen.

Det er jo supert for katten at du har kjøpt et klatrestaiv, det kommer han til å få mye glede av. Våre utekatter bruker klatrestativet sitt mye, særlig om vinteren når de ikke er så mye ute.

Å sikre verandaen så han kan være der virker jo som en god idè! Da får han jo frisk luft som du sier.

Er det godt forhold mellom hunden og katten din? Det er isåfall hundre ganger bedre at de har selskap med hverandre om dagen enn om de skulle være alene. Dette går sikkert så bra så!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for koselige ord Petruska. Jo, jeg prøver jo å ta meg av dyrene. Det er jo det fritiden går til :) Heldigvis går hunden og katten veldig bra sammen. Tror de trives i hverandres selskap, selv om hunden noen ganger synes katten kan bli litt vel masete. Fanger halen hennes og løper mellom beina og sånn. Men tålmodig er henne ja.

Vi får prøve litt jaktlek her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...