Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Fikk vite i går at hun reiser til New York til helgen. Føler meg urolig i dag. Bekymret for at det skal skje henne noe. Flere som synes det er vanskelig når barna reiser ut i verden på egenhånd?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Jeg er 27, og reiser mye (som oftest alene), både på ferie og i jobbsammenheng. Og selv om jeg er såpass gammel, og mine foreldre vet jeg er reisevant (og har svart belte i karate ), så er de likevel voldsomt bekymret hver gang. Jeg må sende melding med en gang jeg er kommet frem til hotellet, og holde dem oppdatert via sms hver dag. Så du er ikke unormal, og ikke en hysterisk hønemor. De fleste foreldre føler det nok som deg. Jeg var i alene i New York tidligere i høst. Det er en fin by. Det er lett å finne frem, både til fots og med undergrunnen. Jeg ble vennlig mottatt overalt, og folk var hjelpsomme mot en stakkars turist New York er en av de tryggeste byene i USA, selv om de liker å skryte av hvor tøff byen er. Jeg hadde ikke én eneste ekkel opplevelse der (vel, bortsett fra i matveien, junkfoodhelvete jah). Be datteren din holde deg oppdatert, så slipper du å bekymre deg så mye. Det går nok helt fint med henne, skal du se.
kaprifolen Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Skjønner at du synes det er vanskelig, mine besteforeldre var alltid opptatt av at min far (deres svigersønn) hadde kommet trygt frem osv, selv om han var voksen tobarnsfar som reiste mye i jobben! hehe! Men ville bare dele min tanke og erfaring: Da jeg var 18, hadde jeg allerede bodd for meg selv i to år, betalt mine egne regninger, jobbet og gått på skolen. Siden din attenåring har råd til å reise til NY, regner jeg med at hun har en jobb, og spart sine egne penger. Da synes jeg du skal huske på at det alene viser at hun er ansvarlig, og oppmuntrer henne på ferden! Men gi henne oppmuntring i form av støtte og gode råd, ikke skremseslpropaganda! Hva med å kjøpe en liten reisehåndbok om NY, hvor du har ringet inn hotellet hennes osv? Inni der kan du kanskje til og med putte noen dollar som hun skal oppbevare som "krisecash", hvis hun går seg bort og trenger drosje e.l?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk for svar! Godt å lese deres erfaringer. Og takk for gode råd. Jada, hun har jobb ved siden av skolen. To jobber faktisk. Og hun har reist med venner til sør-europa noen ganger. Det har gått helt fint. Men det er første gang til en storby og første gangen alene. Men hun skal bo hos en fotograf som hun traff i Norge for noen uker siden. Han er noen år eldre enn henne. Jeg kan jo spørre om tlf nr hans. I tilfelle jeg ikke får kontakt med henne av en eller annen grunn. Betryggende å lese at New York er en av de tryggeste byene i USA. Jeg trodde det var motsatt. Får bare prøve å senke skuldrene, gi henne noen råd og ønske henne god tur
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk for svar! Godt å lese deres erfaringer. Og takk for gode råd. Jada, hun har jobb ved siden av skolen. To jobber faktisk. Og hun har reist med venner til sør-europa noen ganger. Det har gått helt fint. Men det er første gang til en storby og første gangen alene. Men hun skal bo hos en fotograf som hun traff i Norge for noen uker siden. Han er noen år eldre enn henne. Jeg kan jo spørre om tlf nr hans. I tilfelle jeg ikke får kontakt med henne av en eller annen grunn. Betryggende å lese at New York er en av de tryggeste byene i USA. Jeg trodde det var motsatt. Får bare prøve å senke skuldrene, gi henne noen råd og ønske henne god tur Ok, DET hadde definitivt bekymret meg! Skal hun bo hos en mann som hun bare har kjent i noen uker? Helt alene? Du bør så absolutt få nummeret hans, ja. Og sjekke at det faktisk stemmer også. Det er generellt sett alltid lurt å ha telefonnummeret til det stedet hun skal bo, enten det nå er hotell eller hos privatpersoner.
Gjest :) Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 jeg er 18. mamma er alltid nervøs når jeg skal reise alene selv om jeg er reisevandt det er jhelt normalt og det er jo bara fordi du er gla i datteren din og at du ikke vil at noe skal skje med henne.
Gjest Kashmir Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk for svar! Godt å lese deres erfaringer. Og takk for gode råd. Jada, hun har jobb ved siden av skolen. To jobber faktisk. Og hun har reist med venner til sør-europa noen ganger. Det har gått helt fint. Men det er første gang til en storby og første gangen alene. Men hun skal bo hos en fotograf som hun traff i Norge for noen uker siden. Han er noen år eldre enn henne. Jeg kan jo spørre om tlf nr hans. I tilfelle jeg ikke får kontakt med henne av en eller annen grunn. Betryggende å lese at New York er en av de tryggeste byene i USA. Jeg trodde det var motsatt. Får bare prøve å senke skuldrene, gi henne noen råd og ønske henne god tur Oj. Dette ville i hvert fall fått de fleste varselbjeller til å ringe hos meg... Ville nok sjekket opp denne fyren grundig.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 Tusen takk for svar! Godt å lese deres erfaringer. Og takk for gode råd. Jada, hun har jobb ved siden av skolen. To jobber faktisk. Og hun har reist med venner til sør-europa noen ganger. Det har gått helt fint. Men det er første gang til en storby og første gangen alene. Men hun skal bo hos en fotograf som hun traff i Norge for noen uker siden. Han er noen år eldre enn henne. Jeg kan jo spørre om tlf nr hans. I tilfelle jeg ikke får kontakt med henne av en eller annen grunn. Betryggende å lese at New York er en av de tryggeste byene i USA. Jeg trodde det var motsatt. Får bare prøve å senke skuldrene, gi henne noen råd og ønske henne god tur Og DET bekymrer deg ikke?? Seriøst? Å bo hos en tilnærmet lik fremmed, litt eldre fyr, derimot, er ikke noe jeg ville funnet på å vurdere engang! Jeg ville sagt at å reise alene er trygt så lenge man utviser sunn fornuft, men det virker det jo ikke som om datteren din har! Hadde det vært min datter, så hadde jeg betalt hotell for henne for at hun ikke skulle bo hos fyren. Men bare det at hun faktisk vurderte noe så tåpelig ville gjort meg alvorlig bekymret for den generelle dømmekraften hennes.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Ser at mange reagerer på at hun skal bo hos denne gutten (mannen). Han er i begynnelsen av 20-årene - han er ikke så mye eldre enn henne. Hun traff han gjennom venners venner. De hang en del sammen da han var i Norge, men jeg har ikke truffet han. Har sett noen bilder av han og har hørt mye om han. Han virker litt bohemsk og spesiell, men det synes jeg bare er positivt. Jeg er faktisk ikke bekymret for at hun skal bo hos han. Jeg hadde vært mer bekymret hvis hun skulle bodd alene på et hotell. Det som bekymrer meg er at hun sikkert også kommer til å gå rundt alene. Hun kommer lett i kontakt med folk. I tillegg er hun søt. Jeg er redd for at hun skal bli utsatt for noe av fremmede der borte. En annen ting jeg tenker på er om faren for terroraksjoner er større i forbindelse med at Obama overtar som president neste uke.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 jeg er 18. mamma er alltid nervøs når jeg skal reise alene selv om jeg er reisevandt det er jhelt normalt og det er jo bara fordi du er gla i datteren din og at du ikke vil at noe skal skje med henne. Det har du helt rett i Det er jo derfor jeg bekymrer meg.
Phaedra Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 Da jeg var 17 spurte jeg foreldrene mine om å dra på europatur med min 10 år eldre "bare venn" som jeg hadde møtt gjennom internett. Jeg fikk blankt nei. Da jeg var 18 flyttet jeg inn til min 10 år eldre, og da, kjæreste (samme person). Foreldrene mine var veldig bekymret over både motivene hans og min unge alder. Men jeg var 18, og når man er 18 får man prøve seg (og tabbe seg ut) på egnehånd (Det er forøvrig den samme fyren jeg skal gifte meg med nå - 8 år senere hehe) Da jeg var 19 flyttet jeg til øst-europa alene. Etter den første måneden fant jeg ut at dette kanskje var å bite over litt for mye og ringte gråtende mamma, som satte seg på det neste flyet og besøkte meg i 2 uker. Etter det ble jeg boende der alene i 2 år. Jeg tror man fortsatt er litt "veslevoksen" og "uovervinnelig" når man endelig har blitt myndig. Ikke for det, du skriver at datteren din tidligere har vært i sør-europa, og jeg er jaggu ikke sikker på om jeg kommer til å tillate at min datter drar dit før hun fyller 18 Jeg mente egentlig å betrygge deg, men ser at det jeg skriver kanskje kan virke mot sin hensikt Og til dere som synes hun skal sjekke ut denne mannen 18-åringen skal besøke, og be om nummeret - er dere seriøse? Dette hadde jeg aldri godtatt fra min mor når jeg var 18. Da må hun i så fall lagt det fram på en "Har han noe hjemmenummer jeg kan nå deg på, i tilfelle mobilen din ikke skulle virke"-måte.
Gjest Glør Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Og DET bekymrer deg ikke?? Seriøst? Å bo hos en tilnærmet lik fremmed, litt eldre fyr, derimot, er ikke noe jeg ville funnet på å vurdere engang! Det er da uansett hennes vurdering, så lenge hun er voksen. Ikke ser jeg problemet heller, man kan da fint gjøre seg opp en mening om noen på kort tid, hvis man er flink til å lese folk. De fleste psykoer finner heller ikke på noe på første daten, så hvor lenge man har kjent noe har ingenting med pålitelighet å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Øh. Du har en 18-åring som tilsynelatende helt plutselig drar til New York? Hun har hatt såpass mye penger liggende? Hun går jo på skole, hvor lenge skal hun være borte? Hvorfor reiser hun? Er det for å jobbe for denne fotografen? Synes hele saken høres mer enn merkelig ut og jeg hadde vært svært skeptisk. Ikke til at en 18-åring reiser til New York alene, under andre omstendigheter hadde det vært helt greit. Men en impulstur utenfor skoleferien hvor man skal bo hos en "fotograf" man såvidt kjenner virker mer enn merkelig. Uansett alder.
Phaedra Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Øh. Du har en 18-åring som tilsynelatende helt plutselig drar til New York? Hun har hatt såpass mye penger liggende? Hun går jo på skole, hvor lenge skal hun være borte? Hvorfor reiser hun? Er det for å jobbe for denne fotografen? Synes hele saken høres mer enn merkelig ut og jeg hadde vært svært skeptisk. Ikke til at en 18-åring reiser til New York alene, under andre omstendigheter hadde det vært helt greit. Men en impulstur utenfor skoleferien hvor man skal bo hos en "fotograf" man såvidt kjenner virker mer enn merkelig. Uansett alder. Kanskje fotografen hjelper henne med billettene? Sist jeg sjekket kostet det ca. 5000kr å reise dit i Januar, og det klarer hun nok å få råd til hvis hun bestiller tidlig og sparer penger (aner ikke om hun jobber ved siden av.) Moren har all rett til å være skeptisk, men hva hadde du tenkt at hun skulle gjøre med det? Bortsett fra å ha en "bekymringssamtale" med datteren sin så er det lite hun får gjort. Impulsturer er nok kanskje basert på forelskelser, men sånn er livet. Man må ha lov til å prøve. Moren virker heller ikke spesielt bekymret når det gjelder fotografen, så da er vel datteren moden nok til å vurdere den biten selv
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 Kanskje fotografen hjelper henne med billettene? Sist jeg sjekket kostet det ca. 5000kr å reise dit i Januar, og det klarer hun nok å få råd til hvis hun bestiller tidlig og sparer penger (aner ikke om hun jobber ved siden av.) Hun traff denne fotografen for et par uker siden, så spesielt tidlig kan hun umulig ha vært med bestillingen. Ikke med sparingen heller. (men såklart, det kan jo være penger hun har spart tidligere) Er det ingen som reagerer på fraværet hun får på skolen? Hvor lenge skal jenten være der bort? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes ikke det virker spesielt modent å stikke avgårde fra forpliktelser hjemme (vi vet jo ikke hvor lenge det er snakk om, men man reiser vel stort sett ikke til New York på helgetur) for å være med en person man har kjent noen uker.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #16 Skrevet 17. januar 2009 Det er vel naturlig å være bekymret. Da jeg var 18 år flyttet jeg til New York alene, det gikk veldig fint, haddde et par ekle episoder men det hadde mer med nabolaget jeg bodde i. Føler meg tryggere i NYC enn Oslo egentlig.
Trudeluttan Skrevet 17. januar 2009 #17 Skrevet 17. januar 2009 Akkurat kommet hjem fra 3 måneder i NYC- og ikke skjedd noe ekkelt der altså- og helgetur til NYC jammen er det vanlig hadde selv 2 besøk som kom for en helg og flere andre jeg kjenner har også tatt seg ehelgeturer dit. I høst var det mulig å få biletter over til rett under 3000 under en måned før, så ikke spesielt dyrt er det heller. Og et lite apropo- jenta er myndig! Er det noe som skjærer seg tar hun sikkert å ringer hjem. Impulsturer er ofte de morsomste- selv om en ikke kjenner de en skal reise med så godt!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #18 Skrevet 19. januar 2009 Fikk vite i går at hun reiser til New York til helgen. Føler meg urolig i dag. Bekymret for at det skal skje henne noe. Flere som synes det er vanskelig når barna reiser ut i verden på egenhånd? jeg er godt voksen med egne barn. reiser mye,me min mor er like bekymret or hver tur. Så, det er helt normalt å være bekymret. Om du er 60, så blir din mor bekymret.
Gjest Frk Skrevet 19. januar 2009 #19 Skrevet 19. januar 2009 Oj. Dette ville i hvert fall fått de fleste varselbjeller til å ringe hos meg... Ville nok sjekket opp denne fyren grundig. Og DET bekymrer deg ikke?? Seriøst? Å bo hos en tilnærmet lik fremmed, litt eldre fyr, derimot, er ikke noe jeg ville funnet på å vurdere engang! Hadde det vært min datter, så hadde jeg betalt hotell for henne for at hun ikke skulle bo hos fyren. Men bare det at hun faktisk vurderte noe så tåpelig ville gjort meg alvorlig bekymret for den generelle dømmekraften hennes. Det er utrolig hvordan en som er et par år eldre enn henne blir tolket til å være en eldre fyr. Også viser det seg at han er i begynnelsen av 20-åra. hihihi.... Ser at mange reagerer på at hun skal bo hos denne gutten (mannen). Han er i begynnelsen av 20-årene - han er ikke så mye eldre enn henne. Hun traff han gjennom venners venner. De hang en del sammen da han var i Norge, men jeg har ikke truffet han. Har sett noen bilder av han og har hørt mye om han. Han virker litt bohemsk og spesiell, men det synes jeg bare er positivt. Jeg er faktisk ikke bekymret for at hun skal bo hos han. Jeg hadde vært mer bekymret hvis hun skulle bodd alene på et hotell. Det som bekymrer meg er at hun sikkert også kommer til å gå rundt alene. Hun kommer lett i kontakt med folk. I tillegg er hun søt. Jeg er redd for at hun skal bli utsatt for noe av fremmede der borte. En annen ting jeg tenker på er om faren for terroraksjoner er større i forbindelse med at Obama overtar som president neste uke. Hun får sikkert et mye mer spennende opphold når hun skal bo privat hos noen hun kjenner. Jeg har vært i New York flere ganger - første gangen som turist med en venninne. Vi gikk jo litt rundt på måfå. Andre gang var jeg der på besøk hos noen jeg hadde truffet via jobb som bodde i New York. Jeg fikk oppleve byen på en helt annen måte. Og ikke minst: de som bor der vet hvor det er trygt og hvor man ikke skal gå! Så jeg ville vært veldig glad hvis jeg var deg ts, for datteren din skal bo hos noen som bor der og da vet sikkert han hvor de skal gå og hvor de ikke skal gå. Hun traff denne fotografen for et par uker siden, så spesielt tidlig kan hun umulig ha vært med bestillingen. Ikke med sparingen heller. (men såklart, det kan jo være penger hun har spart tidligere) Er det ingen som reagerer på fraværet hun får på skolen? Hvor lenge skal jenten være der bort? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes ikke det virker spesielt modent å stikke avgårde fra forpliktelser hjemme (vi vet jo ikke hvor lenge det er snakk om, men man reiser vel stort sett ikke til New York på helgetur) for å være med en person man har kjent noen uker. Hvorfor eller hvordan er det umodent å stikke av for å besøke noen man kun har kjent noen uker. Mange blir veldig godt kjent på få uker. Og de har felles venner og han er sikkert en ok fyr. Som ungdom er man impulsiv og dette er kanskje en jente som lett for venner. Så lenge moren ikke er bekymret for akkurat den biten så er det vel fordi hun kjenner jenta si og vet at hun ikke menger seg med folk som er feil for henne. Og det går fint an å reise på langweekend til New York. Og hva det har med hennes skolegang og fravær å gjøre skjønner ikke jeg..... Det er i så fall nok av uansvarlige foreldre som tar ungene ut av skolen i både en og to uker for å reise på sydenferie. Er det umodent det også da?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #20 Skrevet 19. januar 2009 Det er utrolig hvordan en som er et par år eldre enn henne blir tolket til å være en eldre fyr. Også viser det seg at han er i begynnelsen av 20-åra. hihihi.... Det trenger selvsagt ikke være særlig forskjell om en 18-åring og en i begynnelsen av 20-årene. Det er ikke mange årene. Nå står det vel også "litt eldre" i innlegget du siterte, noe som antyde at den som skrev det forstår at det ikke er snakk om en gammel gris på 50. Uansett, vi vet jo ikke mye om denne jenten. For alt vi vet har hun bodd hjemmefra i flere år allerede og er vant til å klare seg selv og er voksen for alderen. Men, de fleste 18 åringer bor fortsatt hjemme, så jeg velger å ta utgangspunkt i det. Av egen erfaring vet jeg hverfall at jeg vokste veldig fra jeg var 18 til 20. Det å flytte hjemmefra gjorde veldig mye. Hun får sikkert et mye mer spennende opphold når hun skal bo privat hos noen hun kjenner. Jeg har vært i New York flere ganger - første gangen som turist med en venninne. Vi gikk jo litt rundt på måfå. Andre gang var jeg der på besøk hos noen jeg hadde truffet via jobb som bodde i New York. Jeg fikk oppleve byen på en helt annen måte. Og ikke minst: de som bor der vet hvor det er trygt og hvor man ikke skal gå! Så jeg ville vært veldig glad hvis jeg var deg ts, for datteren din skal bo hos noen som bor der og da vet sikkert han hvor de skal gå og hvor de ikke skal gå. Hvorfor eller hvordan er det umodent å stikke av for å besøke noen man kun har kjent noen uker. Mange blir veldig godt kjent på få uker. Og de har felles venner og han er sikkert en ok fyr. Som ungdom er man impulsiv og dette er kanskje en jente som lett for venner. Så lenge moren ikke er bekymret for akkurat den biten så er det vel fordi hun kjenner jenta si og vet at hun ikke menger seg med folk som er feil for henne. I utgangspunktet er jeg ikke uenig med deg at det å bo privat i de fleste sammenhenger er bedre enn å bo på hotell/hostell. Har vært i New York flere ganger selv og har aldri følt meg utrygg, så om man tenker seg litt om er det trolig ikke farligere å tusle rundt der enn det er i Oslo. Det som flere har stilt spørsmål ved er at hun skal bo hos denne fotografen som hun knapt nok kjenner. Hun møtte han for noen uker siden, og såvidt jeg forstår inkluderer det tiden han har vært tilbake i NY. Joda, folk kan bli godt kjent på kort tid, men likevel ikke. Tror kanskje mange sperrer opp øynene pga yrket hans. Man hører jo så mange historier om søte jenter som blir lurt inn i snuskete saker av "fotografer" og "filmprodusenter" som lover gull og grønne skoger. Hadde han her vært student så hadde folk gjerne ikke reagert like voldsomt. Og det er ikke bare dumme jenter som biter på slikt. Spørsmålet rundt umodenhet settes vel trolig i sammenheng med kombinasjonen av tingene. Både denne ukjente gutten/mannen, at mammaen først får vite om turen like før hun reiser osv. Sånn blir det bare når det er snakk om et forum. Man har begrenset informasjon og må svare med utgangspunkt i det som blir skrevet. Godt mulig at denne gutten/mannen er verdens snilleste og at alt er i sin skjønneste orden, men kombinasjonen av alle tingene her høres litt rart ut. I og med at mammaen startet tråden i utgangspunktet må man anta at hun ikke synes det er helt ok. TS har moderert seg etterhvert i tråden, men i begynnelsen fremsto det hvertfall som at hun ikke synes dette er helt topp akuratt. Og det går fint an å reise på langweekend til New York. Og hva det har med hennes skolegang og fravær å gjøre skjønner ikke jeg..... Det er i så fall nok av uansvarlige foreldre som tar ungene ut av skolen i både en og to uker for å reise på sydenferie. Er det umodent det også da? Joda, selvsagt går det ann å reise på langweekend til New York. Men, minst et helt døgn ryker i reisetid (og da har jeg egentlig bare tatt med fly + transit Oslo-New York-Oslo, tiden man må komme før avgang, costoms i New York + transport til og fra Manhatten, og evt. reisetid til Oslo - eller annen utreiseby kommer i tillegg) Noen reiser selvsagt på langhelg for å tilbringe 50% av turen på reise, men de fleste som reiser på ferie til New York blir der noe lengre enn det. Joda, selvsagt bare speuklasjoner rundt hvor lenge hun skal være borte. Men igjen. Vi vet jo ingenting om hvor lenge jenta skal være der. Kommentaren myntet på skolen er nok myntet på et lengre opphold enn en langhelg. En dags fravær tåler alle, men f.eks. en uke fravær siste året på vgs. er ikke ideelt. Blir hun syk eller får litt fravær i russetiden (som mange gjør) kan karakteren fort stå i fare. (antar bare at hun er russ i år pga alderen. Det kan selvsagt være feil) (og ja, jeg ville synes det var umodent av en forelder å ta ut en som går siste året på vgs for en planlagt sydentur også. Yngre barn, særlig mens de går på barne- og ungdomsskole er det ikke så farlig med i og med at fraværet ikke blir målt på samme måte og de lettere kan få med seg arbeid på turen som de kan gjøre. Stort fravær på vgs kan få vesentlig større konsekvenser enn fravær på grunnskolen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå