Gjest Drømmer om ferie Skrevet 15. januar 2009 #1 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei! Håper på noen gode tips angående planlegging av ferie til sommeren:-) Kjæresten og jeg (vi er ungdommelige 36 åringer uten barn) skal på ferie til Kykladene de siste 2 ukene av juni i år. Er så i tvil om hva vil skal velge av følgende: 1. Charter til Naxos og ta et par dager på Santorini og Paros på egenhånd. Har funnet en tur til ca 6500,- for 2 uker. Hotell Santorini og Paros, ferger etc vil da kommme i tillegg. 2. Øyhopping med fly til Santorini eller Aten. Har aldri vært på øyhopping tidligere og lurer på deres erfaringer med denne reisemåten. Vi reiser som sagt uten barn og har lyst på litt frihet, og lurer på følgende: - bør man finne overnattingssteder på forhånd dersom man reiser 15-30 juni? Er det vanskelig å finne bra steder når man ankommer øyene på denne tiden? Krever litt komfort;-)- AC er et must. Er det dyrt med OK rom? I tillegg lurer jeg på om det er masete å dra fra sted til sted med bagasje, hvor mye dere tar med dere etc. Tenker at det kanskje er mer konfortabelt å ha en base (charter) hvor man kan ha alle tingene sine og heller ta noen turer evt med overnatting med utganspunkt på et sted... Er supertakknemmelig for svar:-) PS- er ganske så reisevant, men vil gjerne ha en perfekt ferie, siden det er den første med min kjære:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 15. januar 2009 #2 Del Skrevet 15. januar 2009 Gå inn på følgende link, der finner du masse stoff om øyhopping: www.islandstrolling.com Eller legg inn forespørselen din der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #3 Del Skrevet 15. januar 2009 Kommer jo litt an på om dere har et "favorittsted" hvor dere vil tilbringe flest dager, eller om dere ønsker å småloffe litt rundt med ca like mange dager pr.sted,evt. oppdage nye øyer som ikke var planlagt på forhånd. Har selv reist på både "ren øyhopping" og chartertur til en øy med utflukter derfra (både overnattingsturer og dagsturer). Vi brukte en god del mer penger på den rene øyhoppingen...(men kommer an på hvordan man bor til) Ellers går fergene ofte og de er billige. Tror ikke dere trenger å bestille på forhånd, noe får man uansett med mindre dere er svært kravstore. Juni er uansett ikke måneden med flest besøkende på øyene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drmjente Skrevet 15. januar 2009 #4 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg var på øyhopping i Hellas i fjor. 10-25 juni. Hadde det helt supert. Vi var to veninner på tur i midten av 20-årene. Vi fløy ned til Santorini og hadde en natt der før vi tok ferge videre til Naxos. Hadde 4 netter der før vi dro videre til Paros som var mer rolig. Hadde bare et par dager her før det var 4 nye overnattinger på Ios. Vi avslutta turen med de siste dagene på Santorini igjen. Vi hadde ikke booket noe på forhånd, men det var vi veldig glad for. Når du ankommer kaia står det fullt av mennesker som vil leige ut både hotellrom og leiligheter i alle standarder. Men ikke gå for første og beste. Her må det prutes. Dobbeltrom fra 10-40 euro. Du kan og bli med de å se på stedet før du bestemmer deg. De har alle minibusser eller biler stående klare så de kjører til og bringer deg tilbake til kaia avreisedag. Man trenger heller ikke bestemme seg med en gang. Man kan bli med de som leier ut og se på stedet. Liker du det ikke så kjører de deg tilbake igjen. Vi brukte totalt 4000 kr på hele turen. Fly, fergebilletter og bosted i 14 dager. Jeg ville ikke satset på å ha noe base. Det er så lettvint og bra tilrettelagt for øyhopping i kykladene. Jeg trivdes aller best på øya Naxos. Der var det noe for alle aldersgrupper. Denne måten og reise på har jeg virkelig fått sansen for :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 16. januar 2009 #5 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å stille samme spørsmål på http://hellasforum.net/. Der er det veldig mange som har "peiling" og kan hjelpe deg med fordeler og ulemper ved valgene dine Jeg vil dog svare på delen om dere trenger å bestille hotell på forhånd hvis dere skal på øyhopping 15-30 juni: Nei, jeg tviler sterkt på det. Jeg kjenner mange som drar på øyhopping selv i fellesferien, og det går også greit. Det kan være greit å ha skrevet opp og sjekket ut et par alternative steder på forhånd, slik at dere har et sted å dra i tilfelle dere ikke velger noen av de som står på kaia og reklamerer for at de leier ut rom. Når det gjelder baggasje har vi flere ganger levert tøyet vårt til vask på vaskeri/renseri. Det er ikke speiselt dyrt, og tar noen timer før vi kan dra å hente vasken vår. Så og si alle øyene har flere renserier. Og de ser ikke rart på deg hvis du leverer undertøy eller hva det måtte være Du kan derfor pakke sekker og levere tøy til vask. Ellers kan du kjøpe pulver og vaske i badekaret. Ting blir som regel tørt over natta når det henger ute alikevel Og sist men ikke minst: jeg har ikke vært på "øyhopping" som sådan (fordi jeg bor i Hellas), men det er veldig enkelt å skaffe billetter og ta båt fra Pireus til øyene, og mellom øyene. Jeg tviler på at dette vil by på problemer Og får dere problemer så får dere tenke "jaja, dette er gresk" og ta livet med ro og prøve igjen Kos dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 16. januar 2009 #6 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har vært på øyhopping i juli, og det er slett ikke vanskelig å få tak i rom da. I slutten av juli begynner prisene å stige, og i august kan det være vanskeligere å få tak i rom. Enkelte småøyer, bør man derimot bestille rom, men på Santorini, Naxos og Paros vil du ikke få problemer med å finne rom i juni. Prisene er også langt lavere, og utvalget er godt. Innkastere står på kaia, så det er ikke problem i det hele tatt. Ferge kan det derimot være lurt å sjekke i god tid. Særlig når du skal hjem. Ta med minst mulig i sekken, det finnes vaskeri overalt! Jeg er dårlig på å pakke, og hadde med en sekk på 15 kg, det var alt, alt for mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #7 Del Skrevet 16. januar 2009 Trådstarter her. Tusen takk for mange gode råd:-) Må si jeg heller mer mot øyhopping enn charter nå:-) Noen som har vært på Santorini og har et romantisk overnattingssted å anbefale? Gjerne med fantastisk utsikt:-) Gurimalla, som jeg gleder meg til ferie. Skulle gjerne ha reist idag :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 16. januar 2009 #8 Del Skrevet 16. januar 2009 Skal du bo romantisk på Santorini, må du også betale for det. Å bo i Fira eller Oia koster, men utsikten er utrolig vakker. Mener å huske en på forumet overnattet i et grottehotell. Søk litt på Santorini her i tråden, og se om du kan finne den tråden. Vi bodde rett på stranda på Kamari, selv om stedet er turistifisert, likte vi oss veldig godt der. Mat og drikker er også langt rimeligere enn i Fira og Oia. Jeg hadde også valgt øyhopping fremfor charter, du står mye friere, og liker du deg ikke på Santorini, så er det bare å loffe videre. Vi var bare noen dager på Santorini, og kunne ikke tenkt å være der i ukesvis. For oss er sandstrand et must, og på Santorini er det stort sett lavastrender. Når det gjelder solnedgangen i Oia, så kommer det massevis med turister dit hver kveld for å beundre solnedgangen. Og når sola går ned i havet, stønner alle og klapper over dette underet. Jovisst er de vakkert, men for oss fra Norge er det kanskje ikke så fasinerende. Vi er jo så heldige at vi har sånn i Norge selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Amilya_* Skrevet 17. januar 2009 #9 Del Skrevet 17. januar 2009 Skal du bo romantisk på Santorini, må du også betale for det. Å bo i Fira eller Oia koster, men utsikten er utrolig vakker. Mener å huske en på forumet overnattet i et grottehotell. Søk litt på Santorini her i tråden, og se om du kan finne den tråden. Vi bodde rett på stranda på Kamari, selv om stedet er turistifisert, likte vi oss veldig godt der. Mat og drikker er også langt rimeligere enn i Fira og Oia. Jeg hadde også valgt øyhopping fremfor charter, du står mye friere, og liker du deg ikke på Santorini, så er det bare å loffe videre. Vi var bare noen dager på Santorini, og kunne ikke tenkt å være der i ukesvis. For oss er sandstrand et must, og på Santorini er det stort sett lavastrender. Når det gjelder solnedgangen i Oia, så kommer det massevis med turister dit hver kveld for å beundre solnedgangen. Og når sola går ned i havet, stønner alle og klapper over dette underet. Jovisst er de vakkert, men for oss fra Norge er det kanskje ikke så fasinerende. Vi er jo så heldige at vi har sånn i Norge selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Amilya_* Skrevet 17. januar 2009 #10 Del Skrevet 17. januar 2009 Gled deg! For fire år siden var jeg på min første øyhopping, nyforelsket:) Vi bestilte bare fly til og fra Santorini. Har du drømt om hvite og turkise hus, ja da må du dra dit! Som andre har sagt holder det med ett par dager. Vi bodde billig i Kamari, men leigde moped slik at vi fikk med oss Oia. Anbefaler på det sterkeste å leie motorsykkel eller lignende på alle øyer dere drar til. Det er en helt fantastisk opplevelse! Vi dro til Milos, og der var det befriende lite nordmenn (er man på ferie, så)! Her hadde vi lest at du kunne finne din egen private strand...vel, det var det nok flere enn oss som hadde lest:) Uansett, en fantastisk øy med mange strender og med lite turister selv i midten av juli. Videre dro vi til Ios, fordi vi etter rolige dager på Milos ville se folk og liv igjen:) Bodde på stranden (du bor enten i havnen, i byen eller på stranden:) og hadde turens vakreste utsikt fra rommet vårt! Ios er kjent for å være partyøy, men den trenger ikke være det for deg. Vi hadde rolige dager og kvelder og har de beste minnene fra Ios, faktisk! (da har jeg fortrengt ett par brautende amerikanere og norsk musikk på den ene restauranten:) God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå