minniepus Skrevet 26. juni 2003 #21 Del Skrevet 26. juni 2003 Ja ja, hver med sitt. Jeg synes ikke det er tragisk å få litt finansiell og annen støtte fra våre foreldre til å lage et flott bryllup. Vi er nyutdanna og nyetablerte, men vi vil gifte oss, og ser ingen grunn til å vente til vi har bedre råd. En annen ting er at vi gifter oss neste sommer enten vi betaler selv eller de hjelper oss. Festen blir bare litt forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 26. juni 2003 #22 Del Skrevet 26. juni 2003 Vårt bryllup kommer til å koste ca. 85.000, og foreløpig har vi kun fått 3000 i støtte fra foreldre. Regner med det kommer mer, men i utgangspunktet regner vi med å betale alt selv. Det holder hardt, men det skal gå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baltus brown Skrevet 26. juni 2003 #23 Del Skrevet 26. juni 2003 Lykke til Power - du får sikkert an helt fabelaktig ektemann. Er det virkelig ikke mer enn 85.000?? Hmm.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 26. juni 2003 #24 Del Skrevet 26. juni 2003 Vi har bodd sammen i 6 år' date=' har begge fast jobb og har leilighet, så hvorfor i all verden skulle vi belaste foreldrene våre med bryllupet? Blir for dumt! Vi tjener bedre enn dem også, selv om de kanskje har bedre råd enn oss pga mindre gjeld.[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 26. juni 2003 #25 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg skjønner ikke at folk mener man må vente til man har råd til å holde bryllupet selv jeg da. Vi kommer nok til å få fryktelig mye hjelp og det er jeg kjempe glad for! Vet ikke når vi hadde fått giftet oss ellers... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #26 Del Skrevet 26. juni 2003 Vi er fast bestemt på å betale selv! Selv om vi vet at vi kommer til å få tilbud om 15-20 000 fra svigers fordi det var det de betalte for broren til sambo når han giftet seg. Vi har bodd sammen i 6 år, har begge fast jobb og har leilighet, så hvorfor i all verden skulle vi belaste foreldrene våre med bryllupet? Blir for dumt! Vi tjener bedre enn dem også, selv om de kanskje har bedre råd enn oss pga mindre gjeld. Vi har ventet med bryllupet til vi så at vi kunne ha råd til å dekke det selv, og det syns jeg faktisk alle burde gjøre! Evt. får folk velge et bryllup som de har råd til!! Hvis vi får tilbud om pengehjelp så tar vi det som en "bryllupspresang". Vi kommer ikke til å regne med sånt i budsjettet. Hvorfor skal man vente til man har råd til det selv????? Om foreldre ønsker å bidra er det jo kjempeflott! Selv er vi begge studenter og kommer til å få mye betalt av både mine foreldre og svigers. Jeg sier bare tusen takk - ellers kunne vi bare hatt den nærmeste familien rundt oss på den store dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 26. juni 2003 #27 Del Skrevet 26. juni 2003 Det er jo selvfølgelig flott at mange betaler alt selv. Det er jo vannvittige summer det er snakk om. Men noe jeg vil påpeke er disse "stakkars" foreldrene som bidrar til en del av oss. Hvordan var deres bryllup finansiert???? For mine og min manns foreldre ble det betalt av brudens foreldre. ALT SAMMEN. Brudeparet slapp å betale en krone. Middag var på hotell!!! Og kaffen var gjerne hjemme. Ikke snakk om st brudeparet hadde dårlig samvittighet for det. Det var slik det skulle være på den tiden. Ikke var de med på planleggingen av sitt eget bryllup heller, og de var sjeleglad for at de slapp "stresset" ved organiseringen av barns bryllup. De kom med sine synspunkter på bare noen få ting i anledning vårt bryllup. (Men det ble vel slik de hadde ønsket det uansett, for deres ønsker skilte seg vel ikke så mye fra våre.) Jeg tror nok at veldig mange av oss bidrar med det vi kan. Noen klarer å betale alt selv, andre får støtte som de også tar med i planleggingen, og noen får støtte som de anser som en "gave". Selv mener jeg at de som vil kan bidra etter evne og ønske, og så kan planleggingen av bryllupet skje utfra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engeline Skrevet 26. juni 2003 #28 Del Skrevet 26. juni 2003 Vi betaler alt selv, og vi regner med at det ender på ca. 85 000,-... Da har vi ikke regnet med bryllupsreise. Den må vi nok utsette til vi får råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 26. juni 2003 #29 Del Skrevet 26. juni 2003 Vi regner med å måtte betale alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. juni 2003 #30 Del Skrevet 26. juni 2003 kjempeflott å se at så mange betaler selv.. synes det er tragisk å få hjelp av foreldre til noe som man absolutt bør være voksen og selvstendig før man gjennomfører i første omgang.. Min mor og far ØNSKER inderlig å bidra økonomisk til et ev bryllup. De er nå nesten gjeldfrie, vi er så nyetablerte at vi ikke har gjeld enda (den kommer...) Så den dagen det blir aktuelt kommer jeg til å takke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silja Skrevet 26. juni 2003 #31 Del Skrevet 26. juni 2003 kjempeflott å se at så mange betaler selv.. synes det er tragisk å få hjelp av foreldre til noe som man absolutt bør være voksen og selvstendig før man gjennomfører i første omgang.. dummeste jeg har hørt egentlig.. Vi hadde jo betalt selv dersom de ikke insisterte, vi gifter jo oss ikke fordi at de vil, et valg vi tar uavhengig av hvem som betaler... Festen er bryllupsgaven fra våre foreldre. Vi foreslå å dele likt alle tre, men det ville de ikke høre snakk om... Men selv betaler vi klær (brudens utstyr samt brudgom og minus brudepikene), brudebukett + brudepiker +brystbukett, fotograf, frisør (æh...mamma har forresten sagt hun vil gjerne spandere den på meg...) og så har vi ordnet m innbydelser og selvsagt saker til takkekort og sanghefte, kirkeprogram... Selve middagen, lokalet, pynt (både kirke og lokal), kaker, drikke, serveringshjelp... ja, "festen" er som nevnt gave. Og siden foreldre på begge kanter spleiser, vil de også gi oss penger til bryllupsreise -ja vi er takknemlige og vil aldri skjems over at vi er heldige! De som mener at vi er bortskjemt, tror jeg eg er litt misunnelige jeg... uansett -godt vi kan gjøre det som vi vil, at vi alle kan velge ulik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 27. juni 2003 #32 Del Skrevet 27. juni 2003 Hos oss betalte foreldrene våre. Vi var begge studenter, og ville ikke hatt råd til å gifte oss ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2003 #33 Del Skrevet 28. juni 2003 Alle har rett til å mene hva de vil... men å skrive hva andre burde eller ikke burde gjøre i forbindelse med deres bryllup synes jeg ikke er på sin plass... ei heller si at det er tragisk at noen tar i mot pengegave fra sine foreldre til å holde bryllup. dette må vel egentlig være opp til hver enkelt. (Men, hva som er rett eller ikke var vel ikke temaet heller, det var vel bare et spørsmål om hvem som betaler bryllupet... ) hilsen en som betaler selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 28. juni 2003 #34 Del Skrevet 28. juni 2003 Vi må betale alt selv, det er derfor vi ikke hatt råd til å gifte oss enda. Prater om bryllup ganske ofte, men ikke begynt å bestille noe enda så lenge vi ikke vet når vi får råd. Regner med vi må ut med ca 80.000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 29. juni 2003 #35 Del Skrevet 29. juni 2003 Vu har et budsjett på ca 130 000 inklusive alt. Vi har fått pengehjelp fra begge sider noe vi setter stor pris på. For oss blir det en " aksept på at det er greit at vi gifter oss" greie, ikke at vi trenger det, men det er hyggelig å vite at man har familien i ryggen i et såpass viktig livsvalg. Men vi betaler nok det meste selv allikevel........ Og hvorfor i all verden skal man nekte stolte foreldre å få lov til å være med å bidra hvis de absolutt har lyst? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paff Skrevet 29. juni 2003 #36 Del Skrevet 29. juni 2003 Bryllupet vårt kom på 160 000 med alt, noe vi regnet med å betale helt selv. Foreldrene våre innvolverte seg ikke i planleggingen (annet enn når vi spurte om meningen deres om diverse) og tilbydde seg heller ikke noe. Men på den store dagen fikk vi tilsammen kr. 50.000 av foreldre og familie i bryllupsgave, som vi selvsagt brukte til å betale deler av den store regningen. Jeg vet det har gått "rykter" i venneflokken om at min far betalte bryllupet vårt, noe han altså ikke gjorde. Jeg er stolt over at vi har betalt nesten alt selv og jeg syns også det bare skulle mangle - vi har bodd sammen i flere år, jobber og tjener bra og jeg (som flere her) ville syns det var veldig rart hvis foreldrene våre skulle delta mye i planleggingen og betale alt eller så og så mye hver. Men det er MIN mening i VÅR situasjon - det er mulig jeg hadde tenkt annerledes om vi var studenter som ikke hadde bodd sammen el.lign. En godt voksen kvinnelig kollega ble forøvrig sykmeldt forrige uke etter å ha arrangert datterens bryllup. Datteren bor i en annen by så foreldrene arrangerte alt her hjemme, og fikk sine venner til å være medhjelpere. Det hadde vært et fantastisk bryllup, men min kollega var helt utslitt og ble som nevnt sykmeldt etter festen. Da tenkte jeg at jeg er glad jeg har vært så selvstendig og ordnet alt til vårt bryllup selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #37 Del Skrevet 29. juni 2003 Vi betaler alt selv, tror ikke det er like vanlig i dag at foreldrene er med å dekker utgiftene, men selvfølgelig hender det. Mine foreldre har ikke så god økonomi og det ville aldr falt meg inn at de skulle vært med å betale for vårt bryllup. Min søster og de fikk hjelp til halve bryllupet av foreldrenes hans, og jeg tror min mor og de slet på grunn av at de selv ikke kunne bidra like mye. Når de kom i bryllupet hadde foreldrenes hans også kjøpt vaskemaskin, tørketrummel, et helt sett med bestikk + 10 000 kr til bryllupsreise. Min søster ble litt skuffet fordi hun "bare" fikk et service av mine foreldre. Hun har blitt litt påvirket gjennom årene med svigerfamilien og pengebruk, men det tok meg nøyaktig 5 min å få henne ned på bakken igjen, for det servicet kostet min mor og de 15 000 kr og jeg vet at de slet med å få til en slik dyr presang til dem. Min mor har spurt meg hva vi ønsker oss, og jeg har sagt 2 uker fri fra barna slik at vi kan reise på bryllupsreise uten dem. Dette har de sagt ja til og bedre gave kan ikke en brud få Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs.H Skrevet 30. juni 2003 #38 Del Skrevet 30. juni 2003 Vi tok utgangspunkt i at vi skulle betale alt selv. Min mann var på det tidspunktet student med deltidsjobb og jeg var i full jobb. Vi sparte ca 50 000 i løpet av det året som gikk fra vi forlovet oss til vi giftet oss. I tillegg ville min mor betale kjolen (som jeg hadde kjøpt brukt og dermed rimelig siden vi trodde vi skulle betale den selv), vi fikk 10 000 av svigers og 15 000 av besteforeldre på begge sider. Pengene kom godt med :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 30. juni 2003 #39 Del Skrevet 30. juni 2003 Hadde vi vært samboere i årevis først og hatt gode jobber, ville jeg nok synes det var snålt å la foreldre betale noe særlig for bryllupet vårt. Men i og med at han er student, jeg har jobbet et år og skal studere igjen fra uken etter bryllupet, har jeg ikke altfor store kvaler med å ta imot pengehjelp. Vi har heller ikke bodd sammen før bryllupet, og da blir det mer som en slags "startgave". Vi får til sammen rundt 50.000 og regner med å bruke 30-40 tusen selv også. Det skal vi klare å sope sammen på jobb, sommerjobb, feriepenger og ikke minst det vi har brukt på diverse siden forlovelsen. Hadde vi ikke fått økonomisk hjelp, ville vi allikevel giftet oss nå, men valgt en billigere løsning. Det viktigste for oss er å bli gift, ikke å ha en kjempestor fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2003 #40 Del Skrevet 30. juni 2003 160000 kr for et bryllup??????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå