Gå til innhold

Jenter som ikke tror på noe

firewater

Anbefalte innlegg

Hvor gammel er du? 8 år? 7? ALLE her inne skjønner at du søker etter Gud for harde livet. Bibelen sier det så fint. "Det hjertet er fylt med taler munnen." Lykke til. Håper du finner Gud snart. Hadde det akkurat som deg i 7-8-årsalderen,men jeg kan trøste deg med at det går over...

Er det noe jeg misliker sterkt med dette forumet er at alle idioter bare kan komme inn og slenge med leppa om hva som helst under anonymitet.. Forbanna gjestefunksjons ¤#&%%&(!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er antiteist inni ryggmargen, gift med ei som er superreligiøs.

Det startet ikke slik: vi traff hverandre i et religiøst miljø, der vi har vært aktive sammen i mange år.

Hvis jeg startet på nytt, ville jeg nok foretrukket ei som er mer rasjonell.

Likevel går det bra med oss, vi oppdrar flere barn sammen, som lærer at det finnes flere måter å tenke på.

Barna tror jo gjerne på det foreldrene lærer, uansett.

Det som er farlig i denne situasjon er at barna skal komme i lojalitetskonflikt der de må tro (eller ikke tro) for å få kjærlighet, et tema vi har snakket åpent om. Våre barn får lov til å velge selv hva de skal tro.

Jeg tror det er akkurat her det oftest blir vanskeligheter i barneoppdragelsen, min kone tror at våre barn ikke får evig liv hvis de ikke tror, noe som selvsagt må være svært vankelig for henne.

Jeg har jo ikke noen slike redsler, tror bare det er et bedre liv å tenke rasjonelt i livet.

OM jeg fant meg en partner som ikke tror, kan det jo hende at det forandret seg underveis, skulle man kutte ut av en slik grunn, hvis man ellers har det bra? Og, hva med ev barn, skulle man la dem i stikken slik at man ikke fikk være med på oppdragelsen slik at man kunne gi dem en sjanse?

To mennesker som bor sammen er fortsatt to forskjellige mennesker, forskjellige.

Dessuten er det litt mer utfordrende når man ikke tenker likt, det er i seg selv utviklende for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enda en gjest
Er det noe jeg misliker sterkt med dette forumet er at alle idioter bare kan komme inn og slenge med leppa om hva som helst under anonymitet.. Forbanna gjestefunksjons ¤#&%%&(!!!

Du er klar over at du slenger med leppa selv akkurat her? Makan til off-topic skit.

Ja, dette er ikke noe bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at du slenger med leppa selv akkurat her? Makan til off-topic skit.

Ja, dette er ikke noe bedre heller.

Ja, det har du faen meg rett i at det ikke er noe bedre. Skaff deg nick så jeg vet hvem i huleste jeg snakker med og som da står til ansvar for det h*n sier!!

Verste jeg veit er religiøse og anonyme tøffinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du faen meg rett i at det ikke er noe bedre. Skaff deg nick så jeg vet hvem i huleste jeg snakker med og som da står til ansvar for det h*n sier!!

Verste jeg veit er religiøse og anonyme tøffinger.

Ja,men ikke så ille som ateistiske ANONYME feiginger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er en gutt på noen-og-tyve som har hatt en del kjærester, jentevenner, osv de siste årene, og jeg har lagt merke til at det er svært få av dem som ikke tror på noe. Hvis det ikke er Gud og Jesus og kristendom spesifikt så er det enten deisme, tarot, horoskoper, spøkelser, engler eller mirakler. Alle har vært veldig opptatt av å ha noe å tro på, og dette gjelder for øvrig også damene i familien min.

Finnes det ingen jenter som har absolutt ingen tro på slike overnaturlige fenomener? Det trenger ikke være snakk om streng ateisme, bare en mangel på tro. Tro kan defineres som kunnskap uten bevis, og jeg er selv stor tilhenger av at all kunnskap skal kun støttes av bevis. Finnes det noen jenter som støtter meg der? Finnes de 100% troløse?

Jeg er selv av det mannlige kjønn, og har lagt merke til det samme. Å legge til i listen din er ikke minst telepati og astrologi. Og hvis de ikke tror noen av de tingene, så er de i alle fall veldig positive til alternativ medisin som homeopati, akupunktur, healing osv. Merkelige greier. I utgangspunktet tror jeg ikke på noe av det, men jeg kan gå med på at jeg er agnostiker som strengt tatt ikke er helt overbevist om at alt av det bare humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnostiker-begrepet er så ekstremt utvanna, man kan per definisjon aldri bevise at noe ikke finnes og at det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet ville jo vært litt dumt å utelukke fullstendig.

Selv som ateist så påstår jeg slettes ikke at mennesket vet ALT.

Men jeg tror ikke på ting før det er bevist (eller rettere sagt sannsynliggjort, man skal være forsiktige med å si at ting er 100% beviste generelt).

Jeg synes ikke agnostiker er et bra begrep for folk som slettes ikke tror på Gud eller noen ting egentlig, men bare ikke tør å være skråsikre. Kall deg ateist heller!

Eg tror heller ikkje på at det finnes noen guder eller noe spirituelt. Ut ifra iformasjonen eg kan hente fra opplevlser, omgivelser etc, er det ingenting som beviser at dette finnes. Eg tør å være skråsikker. Det eg e skråsikker i er at vi ikkje sitter med all informasjonen som kan hentes. Nå er det ganske usansynlig at vi vil finne ut av alt, men det blir for dumt å ta et skråsikkert valg når kortene ikkje ligger på bordet.

Derfor plaserer eg meg i gruppen for agnostikkere. Om vi hadde hatt all informasjonen foran oss og vi var skråsikre på at det ikkje finnes noe guder ellern noe spirituelt hadde eg tatt valget uten å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at når monopol-troen forsvinner, så utvikler mennesker mange forskjellige personlige varianter av andre forklaringer på verdisystemene de bruker som samvittighetsgrunnlag.

Jeg har det annerledes, jeg skaper ikke et kunstig rett-og-galt syn for å hevde at det er "urett" at svigermor blander seg opp i julemiddagen, jeg stiller meg det fundamentale spørsmålet, hva er fordelen med å sette henne på plass, hva er fordelene med å la det skure.

Å være ateist er ikke det samme som å være smart. Du finner mange ateister som mener at moral er noe absolutt en kan resonnere seg fram til, og du finner mange tullete forklaringer som den uavhengige observasjonsteorien, John Locke-tankegang, etc. Slik som deg over som snakker om menneskets rett til å bestemme over seg selv, det er så på jordet som du kan komme, din rett til å bestemme over deg selv støtter omtrent ingen i samfunnet, se bare på verneplikten.

Kan en ikkje resonnere seg fram til egen moral?

Hvordan kan en forklare at muslimer feks kan gå i hellig krig å drepe uten at dette er galt. Det er fordi de har bygget opp en egen moral som rettferdigjør handlingen? Er mulig eg blander definisjonene så vennligst påpek om eg blander moral og etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg som ikke troende, ateist.

Når det gjelder ånder og andre uforklarlige opplevelser andre har, velger jeg å ikke ha noen formening, da jeg ikke selv har opplevd det, men jeg nekter heller ikke for at det kanskje kan finnes mer mellom himmel og jord enn det alle kan se, eller merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Likeit Ornot
Jeg regner meg som ikke troende, ateist.

Når det gjelder ånder og andre uforklarlige opplevelser andre har, velger jeg å ikke ha noen formening, da jeg ikke selv har opplevd det, men jeg nekter heller ikke for at det kanskje kan finnes mer mellom himmel og jord enn det alle kan se, eller merke.

Ja, det finnes mere mellom himmel og jord enn de fleste andre steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som mange tror at med mindre man er åpen for alt så er man ikke "open-minded". Jeg antar at alt du presenterer som strider imot vitenskap er feil frem til det motsatte er bevist, og det er det ingenting galt med. Det tvinger deg til å dra ut og bevise det, eller i det minste presentere meg med en falsifiserbar påstand. Man kan ikke si "Gud finnes, bevis meg feil" da det er ingenting med "Gud finnes" som er falsifiserbart. Hvis man derimot sier "denne planten kurerer kreft" så har vi mulighet til å teste det ut. Når noen sier "Jeg vet at spøkelser finnes fordi min mor opplevde at en dør som hadde stått åpen kjempelenge plutselig smalt igjen da hun tenkte på sin døde mor" så kan man gjenskape den situasjonen, og hvis det ikke skjer igjen så er det ikke blitt bevist. Easy peasy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...