Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en gutt på noen-og-tyve som har hatt en del kjærester, jentevenner, osv de siste årene, og jeg har lagt merke til at det er svært få av dem som ikke tror på noe. Hvis det ikke er Gud og Jesus og kristendom spesifikt så er det enten deisme, tarot, horoskoper, spøkelser, engler eller mirakler. Alle har vært veldig opptatt av å ha noe å tro på, og dette gjelder for øvrig også damene i familien min.

Finnes det ingen jenter som har absolutt ingen tro på slike overnaturlige fenomener? Det trenger ikke være snakk om streng ateisme, bare en mangel på tro. Tro kan defineres som kunnskap uten bevis, og jeg er selv stor tilhenger av at all kunnskap skal kun støttes av bevis. Finnes det noen jenter som støtter meg der? Finnes de 100% troløse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på tro og kunnskap. Tro er en overbevisning man har, på tross av mangel på bevis.

:)

(Agnostiker=skeptiker inntil man er overbevist)

Skrevet

Jeg skal ikke henge meg så mye opp i semantikken, men din definisjon var gjerne mer diplomatisk, så vi kan godt ta den i bruk.

Gjest pastablasta
Skrevet

Jeg er sammen med en, hun er ikke ateist, men regner seg som ikke-religiøs. Av en eller annen grunn regner hun seg ikke som agnostiker, selv om det er den "båsen" jeg syns hun passer best inn i.

Selv er jeg ateist, og både jeg og henne, er helt på linje med deg ang at all kunnskap skal støttes av bevis!

Skrevet

Du kan nevne for henne at ateist har to betydninger, både "gudsfornekter" og "ikke-religiøs". Hvis hun ikke tilhører en spesielt religion eller ikke tror på en spesiell gud, så er hun ateist.

Det er synd at folk har vridd ateist til å bli et ord som betyr "jeg vet det ikke finnes en gud, og tror på det like sterkt som du tror på guden din", når det egentlig bare betyr at man svarer nei til spørsmålet "Tror du på Gud?".

Skrevet

Jeg er ikke religiøs. Jeg tror ikke på horoskoper - eller noe som helst annet.

Det samme gjelder mange av venninnene mine.

Det er da heldigvis ikke så unormalt.

Gjest Molly84
Skrevet

100% troløs her!

Har en venninne som stadig prøver å overbevise meg om at det fins gjenferd, og hun mener at det går gjenferd igjen i huset til moren hennes hver natt.

For min del må hun tro akkurat hva hun vil, men merker at hun blir litt provosert av at jeg ikke klarer å tro på det.(Hun vet jo at det er virkelig for hun har jo opplevd det, liksom :eeeh: )

Gjest Wrangler
Skrevet

Jeg tror ikke på noe som helst. Og det samme gjelder for de fleste jeg kjenner av begge kjønn.

Eller: jeg kjenner flere gutter enn jenter som "tror".

Skrevet

Jente, 100% ateist her. Og det finnes mange av oss!

Har egentlig ikke merket at tro har noe med kjønn å gjøre. Men så har jeg omtrent ingen venner som tror på noe som helst, kjenner jo til folk i kristne miljøer eller som er "spirituelle" på et vis, men kjønnsfordelingen der er ganske jevn.

Jeg er forøvrig sikkert den mest beinharde ateisten av alle jeg kjenner.

Skrevet

Jeg tror heller ikke på noe som helst. Men jeg er ikke enig i definisjonen din. Jeg mener at ateist betyr at man overhodet ikke tror på noe som helst. Agnostiker betyr også at man ikke tror på noe, men at man heller ikke utelukker at det kan finnes noe. Jeg stiller meg mer i den gruppen, jeg er åpen for at det kan muligens finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet om, men jeg aner ikke hva det i så fall skulle være.

Skrevet

Din definisjon på ateist er feil, ikke bare fordi det ikke er en homogen gruppe og det er gradsforskjeller.

Skrevet

Agnostiker-begrepet er så ekstremt utvanna, man kan per definisjon aldri bevise at noe ikke finnes og at det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet ville jo vært litt dumt å utelukke fullstendig.

Selv som ateist så påstår jeg slettes ikke at mennesket vet ALT.

Men jeg tror ikke på ting før det er bevist (eller rettere sagt sannsynliggjort, man skal være forsiktige med å si at ting er 100% beviste generelt).

Jeg synes ikke agnostiker er et bra begrep for folk som slettes ikke tror på Gud eller noen ting egentlig, men bare ikke tør å være skråsikre. Kall deg ateist heller!

Skrevet

Jeg er 100% troløs.

Jeg opplever av og til at folk jeg ellers ser på som svært oppegående plutselig forteller at de har ringt spådame, gått på heksekurs, leid spøkelsesutdriver etc. Da blir jeg virkelig helt oppgitt og må skifte tema for ikke å starte en diskusjon som fort kan bli for heftig. Kan jo ikke bli uvenner med folk over slikt, og ikke blir man enige heller. :sjenert:

Skrevet

Alle tror vel på NOE her i verden, så "troløs" er vel kanskje å ta i litt? Jeg er ateist, men er medlem av Huma-etisk Forbund, og tror på menneskets rett til å bestemme over seg selv og sine egne tanker. Jeg tror også at alle mennesker i utgangspunktet er gode. Når det kommer til religion så får alle tro på det de vil, så lenge de ikke presser det på meg! Enkelt og greit!

Skrevet

Er det en riktig observasjon at jenter er mer religiøse enn gutter? Jeg har ikke merket dette.

Gjest Non-Kognitivisten=)
Skrevet
Alle tror vel på NOE her i verden, så "troløs" er vel kanskje å ta i litt? Jeg er ateist, men er medlem av Huma-etisk Forbund, og tror på menneskets rett til å bestemme over seg selv og sine egne tanker. Jeg tror også at alle mennesker i utgangspunktet er gode.

Jeg innbiller meg at når monopol-troen forsvinner, så utvikler mennesker mange forskjellige personlige varianter av andre forklaringer på verdisystemene de bruker som samvittighetsgrunnlag.

Jeg har det annerledes, jeg skaper ikke et kunstig rett-og-galt syn for å hevde at det er "urett" at svigermor blander seg opp i julemiddagen, jeg stiller meg det fundamentale spørsmålet, hva er fordelen med å sette henne på plass, hva er fordelene med å la det skure.

Å være ateist er ikke det samme som å være smart. Du finner mange ateister som mener at moral er noe absolutt en kan resonnere seg fram til, og du finner mange tullete forklaringer som den uavhengige observasjonsteorien, John Locke-tankegang, etc. Slik som deg over som snakker om menneskets rett til å bestemme over seg selv, det er så på jordet som du kan komme, din rett til å bestemme over deg selv støtter omtrent ingen i samfunnet, se bare på verneplikten.

Gjest logisk og koherent
Skrevet

Humanisme er forresten stinkende søppel, nesten like ulogisk som kristendom.

Gjest Elastica
Skrevet
Er det en riktig observasjon at jenter er mer religiøse enn gutter? Jeg har ikke merket dette.

Jeg har hvertfall lagt merke til at langt flere kvinner enn menn er fullstendig ukritiske når det gjelder jallating som astrologi, engler og reiki og sånn. :fnise:

"Blind vold mot ditt indre jeg, fjernreiki og krystallbolleterapi". Jess.

Gjest Infralove
Skrevet
Det er synd at folk har vridd ateist til å bli et ord som betyr "jeg vet det ikke finnes en gud, og tror på det like sterkt som du tror på guden din", når det egentlig bare betyr at man svarer nei til spørsmålet "Tror du på Gud?".

Eg har eigentleg ikkje merka denne tendensen. Vi har jo noko som heiter antiteist*, det er jo meir av dei som syns religion er direkte skadeleg. Men sjølv om man er antiteist, så behøver man ikkje nødvendigvis vere ekstremist.

Og for å svare på startinnlegget; sjølvsagt er der mange kvinner som er trulause. Eg er ei sjølv.

(*Antiteist er muligens ikkje eit velkjent utrykk her til lands. Eg innser for øvrig at den setninga ovanfor var dårleg skrive.)

Jeg opplever av og til at folk jeg ellers ser på som svært oppegående plutselig forteller at de har ringt spådame, gått på heksekurs, leid spøkelsesutdriver etc. Da blir jeg virkelig helt oppgitt og må skifte tema for ikke å starte en diskusjon som fort kan bli for heftig. Kan jo ikke bli uvenner med folk over slikt, og ikke blir man enige heller. :sjenert:

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...