Gå til innhold

Får jeg skattesmell?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet

Er litt bekymret. På skattekortet fra i fjor, så går jeg utfra tabellskatt. Trodde kanskje at jeg skulle være rimelig trygg på å ha riktig skattetrekk. Men det er kanskje små (eller STORE??) forskjeller fra tabell til tabell?

Ser først nå at man på skattekortet har gått ut fra at jeg skal tjene ca 70 000 kroner MINDRE enn det jeg allerede har gjort. Blir det da skattesmell? Eller går slike ting greit i og med at det er snakk om tabell? Arbeidsgiver har jo trukket skatt fra lønnen min.

Andre relevante opplysninger her er at jeg i januar i fjor (ETTER at jeg fikk dette skattekortet) tatt opp lån for å kjøpe hus. Har betalt ned en del på dette. Har også i løpet av fjoråret spart fullt opp årets kvote i BSU. Redder dette meg fra en eventuell skattesmell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan nok redde deg ja :) Du skal jo ikke betale skatt av rentene du har betalt inn på lånet. På vårt lån betaler vi ca 7000 i renter i måneden, og det blir ca 84 000 i året. 28 % av det er 24 000. det kommer vi til å få igjen på skatten, fordi vi ikke har endret skattekortet etter at vi kjøpte.

Skrevet
Det kan nok redde deg ja :) Du skal jo ikke betale skatt av rentene du har betalt inn på lånet. På vårt lån betaler vi ca 7000 i renter i måneden, og det blir ca 84 000 i året. 28 % av det er 24 000. det kommer vi til å få igjen på skatten, fordi vi ikke har endret skattekortet etter at vi kjøpte.

Hvor fører man opp hva man har betalt i renter på selvangivelsen? Jeg vet det dukker opp hva man har i lån, men jeg har aldri tenkt på dette med fradrag på skatten og hvor mye man betaler i renter...

(Sorry for at jeg kuppa tråden litt)

Skrevet

Hvis du har tjent mer enn hva skatteutregningen er basert på er det ingen fare. Da er du bare skattet harderer enn forventet, og vil gå i pluss. At du i tillegg har rentekostnader vil også komme deg til gode.

Slapp av og se frem til skatteoppgjøret :)

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet
Hvis du har tjent mer enn hva skatteutregningen er basert på er det ingen fare. Da er du bare skattet harderer enn forventet, og vil gå i pluss. At du i tillegg har rentekostnader vil også komme deg til gode.

Slapp av og se frem til skatteoppgjøret :)

Mener du det? :) Men hvordan vet du at jeg har skattet hardere enn forventet? Vil gjerne lære litt om akkurat dette. Hvis noen vet. Er forøvrig også enslig forsørger og stod oppført med en merkelig lav inntekt (utfra tabellkortet).

Skrevet

Det er vel om du har tjent mindre enn forventet, at du betaler for mye skatt. Om du er ensllig forsørger skal du stå i klasse 2, og betaler da mindre i skatt. Ser ikke bort fra at du blir berget av huskjøp og BSU. Kan godt være at du går i pluss også. Men du kan jo prøve å legge inn tallene i skattekalkulatoren.

Skrevet (endret)
Men du kan jo prøve å legge inn tallene i skattekalkulatoren.

TS: Ja, finn en skattekalkulator. Hvis du har trukket for lite skatt, bør du betale mellomværendet før 30. april, da slipper du å betale renter på forskjellen.

Edit: Du kan jo bare vente til du får selvangivelsen også, men hvis det kan være snakk om mye penger i forhold til hva du har å rutte med til vanlig, lønner det seg å finne dette ut så fort som mulig.

Endret av Stillest vann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...