Gå til innhold

Nye papirer -koster det noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stempel i pass er gratis og enkelt. Det blir stempel på side 3 i passet - og siste side med signatur. Ingenting strykes!

USA krever imidlertid nytt pass (fra 2003). Så skal du til USA og har gammelt pass, må du uansett ha nytt. Disse koster kr. 750,-

Førerkort koster. Noe annet koster, men generelt sett så er det bare pass og førerkort som koster. Noen billigbanker skal ha betalt for nytt VISAkort, andre ikke.

Og frimerkene for å sende attesten rundt koster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vet ikke om det er jeg som er treg eller hva, men dette med skjemaene er virkelig ikke lett...

Nei, det er ikke lett i det hele tatt!

Man kan vel ikke sende skjemaet "endring av navn" sammen med kopi av vigselsattesten hvis man endrer navn først?! Sender man

Nei, men nå forutsatte jeg egentlig at man ikke gjorde det, fordi det var slik jeg gjorde det.

Dersom man skal endre navn FØR bryllupet (for å ha det nye navnet på vigselsattesten), må man ha vært registrert samboer (altså registrert i Folkeregisteret på samme adresse) i minst to år før man kan bytte navn. I tillegg er det regler for sjeldne navn - dersom det er 200 eller færre i landet med etternavn X har du ikke automatisk lov til å ta det. Du har imidlertid uansett rett til din ektefelles etternavn ved vigsel.

Ble det litt mer forståelig nå?

navneendrings-skjemaet alene, da? Hvor tidlig bør man endre navn hvis man skal gjøre det først istedenfor etter vielsen? Kan man ikke da få ordnet med papirene allerede før vielsen?

Som sagt; bare hvis du har vært registrert samboer med din kjære i over to år!

I tillegg lurer jeg på hva man skriver i vielsesattesten på navn før og etter når man endrer navnet før vielsen. Skriver man allikevel pikenavnet først?

Dersom du endrer navnet ditt før vielsen, er det det navnet du skal skrive på vielsesattesten - dvs, du skal skrive det på papirene som må fylles ut for å få prøvingsattest, som du må gjøre tidligst 4 mnd før bryllupsdato. Skal du bytte navn FØR vielsen, må du mao ha det i orden FØR du sender inn prøvingspapirene.

Skrevet

hjelp :o

Hvis jeg har fortått dette riktig nå: jeg kommer først til å bytte navn etter vielsen, får jeg da bare pikenavnet mitt på vielsesattesten?

Hva er vanlig egentlig? Pikenavn eller "giftenavn" på vielsesattesten?

Har det noe konsekvenser? nei det kan jo egetlig ikke ha det.... ???

LItt forvirret her nå... :o :o

Skrevet
hjelp :o

Hvis jeg har fortått dette riktig nå: jeg kommer først til å bytte navn etter vielsen, får jeg da bare pikenavnet mitt på vielsesattesten?

Ja.

Hva er vanlig egentlig? Pikenavn eller "giftenavn" på vielsesattesten?

Pikenavn, vil jeg tro.

Har det noe konsekvenser? nei det kan jo egetlig ikke ha det.... ???

None whatsoever! Du får jo uansett nytt navn etter at du har giftet deg.

Dersom du har fryktelig lyst, går det an å bestille ny vielsesattest etter navneendringen og få "nytt" navn på den også.

Skrevet

Måtte betale for å bytte førerkort og gebyr for nye bankkort. Har ikke fått nytt pass, men tenkte det holdt dersom jeg tok med "Melding om endring av navn" fra folkeregisteret sammen med passet ?

Skrevet

Takk for svar....

da blir det navneendring etter vielsen... orker ikke mer styr enn nødvendig.. :)

og dessuten hvor ofte ser man på vielsesattesten sin? og uansett så heter jeg jo pikenavnet mitt til jeg vier meg.... så det så...

Skrevet
Måtte betale for å bytte førerkort og gebyr for nye bankkort. Har ikke fått nytt pass' date=' men tenkte det holdt dersom jeg tok med "Melding om endring av navn" fra folkeregisteret sammen med passet ?[/quote']

"Melding om endring av navn" står på norsk. Jeg ville ikke ha satset på dette dersom du skal reise i utlandet - selv innenfor Schengen.

Du skal kunne legitimere deg til enhver tid, og pass er det eneste som er gyldig overalt.

Førerkortet mitt, f.eks., som jeg trodde var internasjonalt som bare det, holdt ikke som legitimasjon da jeg skulle kjøpe øl i USA (!).

Skrevet

Jeg har nettopp gjort disse tingene (byttet alt mulig styr!)

Og, det som er saken med pass, er at: Det har kommet NYE MASKINLESBARE PASS for ikke så lenge siden.. De kom i slutten av 2002 eller helt i begynnelsen av 2003.. Hvis du har et slikt pass (altså helt nytt pass!) får du ikke byttet eller stemplet passet!! Da må du kjøpe HELT NYTT pass og betale full pris for det. Jeg fikk nytt pass i begynnelsen av 2003, betalte 700kr tror jeg.. Bytter nå pass, og må betale 700 kr til! Min mann har et eldre pass, og kan dermed endre navn og stemple sitt gamle pass. Det skal i utgangspunktet ikke koste noe.

Skrevet

Men når man først velger å endre navnet sitt etter vielsen ( og ikke før), så venter man vel til etter bryllupsreisen (dersom bryllupsreisen er rett etter vielsen)? Da slipper man jo stempel i passet, ta med seg skjemaer ol. I tillegg rekker man vel ikke skjema-velde med skifting av navn på noen få dager...?

Skrevet

Det var det jeg fant ut av at jeg ikke orker å styre med...

Bryllupsreisen blir bestilt men pikenavnet mitt, så ordner vi resten etter :)

Skrevet
av 2003' date=' betalte 700kr tror jeg.. Bytter nå pass, og må betale 700 kr til! [/quote']

740 kr, faktisk.

Taksten ble økt 1. juli i år....

Skrevet

Ja, er det ikke festlig :frustrert:

Syns det skulle være gratis uansett jeg! Bare fordi det er kommet ny type pass liksom... *FRUSTRASJON*

Skrevet

Til hallingbrud: Bare du har samme navn i pass og på billetter!! Du bør ringe til passkontoret og sjekke at du får stemplet passet ditt på dagen, og at du ikke trenger å vente!

Jeg reiste selv på pikenavnet mitt og mitt "gamle" pass (som var noen få måneder gammelt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...