GĂ„ til innhold

Nye papirer -koster det noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hÞrt rykter om at nÄr en gifter seg ikke skal betale noe for nytt fÞrerkort og pass og slikt.. Stemmer dette? :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter/endrer du navn mÄ disse byttes, og det koster akkurat som om du skulle ha byttet av andre grunner. Kan hende det var slik fÞr, men ikke nÄ lenger..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg betalte full pris for fĂžrerkort og pass.

Skrevet

NÄr det gjelder pass sÄ setter de bare et stempel i passet med det nye navnet ditt, og sÄ mÄ du underskrive med din nye underskrift. Slik gjorde ihvertfall jeg det for ett Är siden. Kostet ingenting og var gjort pÄ noen fÄ minutter.

Skrevet

Stempelet er ikke gyldig i alle land (selvom du har med vigselsattesten). Dette fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet mitt lokale passkontor i september 2003. Om du reiser pÄ bryllupsreise rett etter vielsen, mÄ du bare sÞrge for at billetter o.l. er booket i ditt pikenavn (om dere ikke fÄr passet pÄ dagen).

Skrevet

Qlio; vet du hvilke land dette ikke skulle vÊre gyldig? Spurte nemlig om dette pÄ politihuset da jeg fikk endret passet, men de sa at det ikke var noe problem.. (Skal snart pÄ ferie til Nederland og regner med at det ikke er noe problem der, men likevel).

Skrevet

Nei, beklager, det husker jeg ikke......

Skrevet
Dette fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet mitt lokale passkontor i september 2003

Trykkleif???? :D

Skrevet

Hvor kjapt bĂžr en forandre fĂžrerkort da?

PS: Qlio, ikke vondt ment det over, har mange trykkleifer jeg oxo... Bare litt morsomt..

Skrevet

Jepp, trykkleif sÄ det holdt! *rÞdmer og ler*

Skrevet

Mrs B: Du trenger ikke pass til Nederland da dette er ett av Schengen-landene.

Det jeg egentlig skulle si er at det gÄr ikke an Ä stryke navnet i de nye laminerte passene. Har du ett slikt sÄ mÄ du fÄ helt nytt pass.

USA krevet slikt laminert pass, sÄ der tror jeg ikke de vil godta gammelt med overtrÞket etternavn....

Gjest Anonymous
Skrevet

skulle bare mangle at du mÄ betale like mye nÄr du "fÄr lyst til Ä bytte" som om du mistet det e.l

anbefaler Ä fÄ byttet samtlige papirer fortest mulig.. (selv om jeg personlig ikke anbefaler noen Ä bytte navn)

skal du pÄ bryllupsreise like etter bruker du ditt opprinnelige navn og nÄr du kommer hjem ordner du alt annet..

har du bedre tid kan du ordne alt fĂžr du reiser

stempling osv er bare tull.. enten har du fÄtt byttet, eller sÄ bruker du det gamle..

Skrevet

Passet mitt er laminert... (fikk nytt i 2001) dvs. at fÞrste innside i boken er laminert, og bak lamineringen stÄr info om navn, bilde o.l. SÄ pÄ neste side er det et stempel med mitt nye navn og min nye underskrift.

Skrevet

Jeg betalte ingenting for Ä fÄ nye kort o.l. Det eneste jeg betalte for var nytt fÞrerkort, og det synes jeg var greit nok.

Skrevet

Det var da veldig sÄ mange ulike svar det var her da. Ganske rart at noen fÄr det gratis og andre mÄ betale.. :forvirra: Har hÞrt rykter om at det koster 700 kr for et pass nÄ til dags.. :sjokk: Vet ikke om det stemmer, men hvis dette er tilfelle mÄ man jo ut med inntil 1500 kr for nye papirer og slikt..

Skrevet

dette har ikke jeg tenkt pÄ enda jeg

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Dere som nettopp har giftet dere og skiftet navn?

Hvor mye kostet pass og fĂžrerkort og hvor fort fikk dere byttet det?

Husker sÄ vidt en diskusjon her ogsÄ ang vielsesattest og at navneskifte mÄ skje lenge fÞr vielsen sÄ vielsesattesten stÄr med de nye navnene. Hvordan var det? "gullfiskhjernen" min er ikke helt pÄ nett.... :ler:

Jeg vil ha nye navnene vÄre pÄ vielsesattesten?

Skrevet

Du mĂ„ fĂžrst fylle ut skjemaet "Endring av navn" som du fĂ„r hos Folkeregisteret. Deretter mĂ„ du sende inn det sammen med kopi av vigselsattest (evt dra dit selv), og sĂ„ fĂ„r du en "Endring av navn"-melding i posten. Denne MÅ du ta med deg nĂ„r du skal bestille nye kort, fĂžrerkort og pass! De kopierer den der de fĂžler det er hensiktsmessig (lensmannskontor og bank gjorde det - biltilsynet gjorde det ikke).

Nytt fĂžrerkort koster 185 kr. Nytt pass koster 740 (!) kr. Jeg betalte ingenting for nye bankkort. I tillegg kom en 50-lapp i nye passbilder.

Fordelen med Ä anskaffe nytt pass, og ikke bare fÄ stempel (gadd ikke spÞrre om dette engang), er at det kreves nye pass (de maskinlesbare) ved innreise til USA fra og med 1 oktober i Är. Jeg akter Ä reise en del til USA i fremtiden!

Den endrings-meldingen kan du ogsÄ bruke nÄr du skal ta runden med alle andre som trenger Ä vite at du har byttet navn - noen er strenge pÄ sÄnt (f.eks. Telenor).

Anyway; jeg fikk nytt fĂžrerkort i posten 3 (!) dager etter at jeg bestilte nytt. Pass og bankkort kom etter 4 dager.

Jeg var i tillegg sÄ smart at jeg gjorde alt pÄ en gang, slik at jeg ikke hadde noen form for gyldig legitimasjon (annet enn et makulert pass, men det er jo egentlig ikke gyldig).

Bare husk pÄ det. Og du kan ikke kjÞre i utlandet med midlertidig kjÞretillatelse.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er jeg som er treg eller hva, men dette med skjemaene er virkelig ikke lett...

Man kan vel ikke sende skjemaet "endring av navn" sammen med kopi av vigselsattesten hvis man endrer navn fÞrst?! Sender man navneendrings-skjemaet alene, da? Hvor tidlig bÞr man endre navn hvis man skal gjÞre det fÞrst istedenfor etter vielsen? Kan man ikke da fÄ ordnet med papirene allerede fÞr vielsen?

I tillegg lurer jeg pÄ hva man skriver i vielsesattesten pÄ navn fÞr og etter nÄr man endrer navnet fÞr vielsen. Skriver man allikevel pikenavnet fÞrst?

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...