Arielle Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Har hørt rykter om at når en gifter seg ikke skal betale noe for nytt førerkort og pass og slikt.. Stemmer dette?
Vimsevips Skrevet 25. juni 2003 #3 Skrevet 25. juni 2003 Bytter/endrer du navn må disse byttes, og det koster akkurat som om du skulle ha byttet av andre grunner. Kan hende det var slik før, men ikke nå lenger..
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Jeg betalte full pris for førerkort og pass.
Mrs. B Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Når det gjelder pass så setter de bare et stempel i passet med det nye navnet ditt, og så må du underskrive med din nye underskrift. Slik gjorde ihvertfall jeg det for ett år siden. Kostet ingenting og var gjort på noen få minutter.
Gjest Qlio Skrevet 25. juni 2003 #6 Skrevet 25. juni 2003 Stempelet er ikke gyldig i alle land (selvom du har med vigselsattesten). Dette fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet mitt lokale passkontor i september 2003. Om du reiser på bryllupsreise rett etter vielsen, må du bare sørge for at billetter o.l. er booket i ditt pikenavn (om dere ikke får passet på dagen).
Mrs. B Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 Qlio; vet du hvilke land dette ikke skulle være gyldig? Spurte nemlig om dette på politihuset da jeg fikk endret passet, men de sa at det ikke var noe problem.. (Skal snart på ferie til Nederland og regner med at det ikke er noe problem der, men likevel).
smile Skrevet 25. juni 2003 #9 Skrevet 25. juni 2003 Dette fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet mitt lokale passkontor i september 2003 Trykkleif???? :D
smile Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Hvor kjapt bør en forandre førerkort da? PS: Qlio, ikke vondt ment det over, har mange trykkleifer jeg oxo... Bare litt morsomt..
Gjest Qlio Skrevet 26. juni 2003 #11 Skrevet 26. juni 2003 Jepp, trykkleif så det holdt! *rødmer og ler*
Gjest tyr Skrevet 26. juni 2003 #12 Skrevet 26. juni 2003 Mrs B: Du trenger ikke pass til Nederland da dette er ett av Schengen-landene. Det jeg egentlig skulle si er at det går ikke an å stryke navnet i de nye laminerte passene. Har du ett slikt så må du få helt nytt pass. USA krevet slikt laminert pass, så der tror jeg ikke de vil godta gammelt med overtrøket etternavn....
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #13 Skrevet 26. juni 2003 skulle bare mangle at du må betale like mye når du "får lyst til å bytte" som om du mistet det e.l anbefaler å få byttet samtlige papirer fortest mulig.. (selv om jeg personlig ikke anbefaler noen å bytte navn) skal du på bryllupsreise like etter bruker du ditt opprinnelige navn og når du kommer hjem ordner du alt annet.. har du bedre tid kan du ordne alt før du reiser stempling osv er bare tull.. enten har du fått byttet, eller så bruker du det gamle..
Mrs. B Skrevet 26. juni 2003 #14 Skrevet 26. juni 2003 Passet mitt er laminert... (fikk nytt i 2001) dvs. at første innside i boken er laminert, og bak lamineringen står info om navn, bilde o.l. Så på neste side er det et stempel med mitt nye navn og min nye underskrift.
Augustbrud02 Skrevet 26. juni 2003 #15 Skrevet 26. juni 2003 Jeg betalte ingenting for å få nye kort o.l. Det eneste jeg betalte for var nytt førerkort, og det synes jeg var greit nok.
Arielle Skrevet 26. juni 2003 Forfatter #16 Skrevet 26. juni 2003 Det var da veldig så mange ulike svar det var her da. Ganske rart at noen får det gratis og andre må betale.. Har hørt rykter om at det koster 700 kr for et pass nå til dags.. Vet ikke om det stemmer, men hvis dette er tilfelle må man jo ut med inntil 1500 kr for nye papirer og slikt..
cappocino Skrevet 14. august 2003 #18 Skrevet 14. august 2003 Dere som nettopp har giftet dere og skiftet navn? Hvor mye kostet pass og førerkort og hvor fort fikk dere byttet det? Husker så vidt en diskusjon her også ang vielsesattest og at navneskifte må skje lenge før vielsen så vielsesattesten står med de nye navnene. Hvordan var det? "gullfiskhjernen" min er ikke helt på nett.... Jeg vil ha nye navnene våre på vielsesattesten?
Pusekatt Skrevet 14. august 2003 #19 Skrevet 14. august 2003 Du må først fylle ut skjemaet "Endring av navn" som du får hos Folkeregisteret. Deretter må du sende inn det sammen med kopi av vigselsattest (evt dra dit selv), og så får du en "Endring av navn"-melding i posten. Denne MÅ du ta med deg når du skal bestille nye kort, førerkort og pass! De kopierer den der de føler det er hensiktsmessig (lensmannskontor og bank gjorde det - biltilsynet gjorde det ikke). Nytt førerkort koster 185 kr. Nytt pass koster 740 (!) kr. Jeg betalte ingenting for nye bankkort. I tillegg kom en 50-lapp i nye passbilder. Fordelen med å anskaffe nytt pass, og ikke bare få stempel (gadd ikke spørre om dette engang), er at det kreves nye pass (de maskinlesbare) ved innreise til USA fra og med 1 oktober i år. Jeg akter å reise en del til USA i fremtiden! Den endrings-meldingen kan du også bruke når du skal ta runden med alle andre som trenger å vite at du har byttet navn - noen er strenge på sånt (f.eks. Telenor). Anyway; jeg fikk nytt førerkort i posten 3 (!) dager etter at jeg bestilte nytt. Pass og bankkort kom etter 4 dager. Jeg var i tillegg så smart at jeg gjorde alt på en gang, slik at jeg ikke hadde noen form for gyldig legitimasjon (annet enn et makulert pass, men det er jo egentlig ikke gyldig). Bare husk på det. Og du kan ikke kjøre i utlandet med midlertidig kjøretillatelse.
hallingbrud Skrevet 14. august 2003 #20 Skrevet 14. august 2003 Jeg vet ikke om det er jeg som er treg eller hva, men dette med skjemaene er virkelig ikke lett... Man kan vel ikke sende skjemaet "endring av navn" sammen med kopi av vigselsattesten hvis man endrer navn først?! Sender man navneendrings-skjemaet alene, da? Hvor tidlig bør man endre navn hvis man skal gjøre det først istedenfor etter vielsen? Kan man ikke da få ordnet med papirene allerede før vielsen? I tillegg lurer jeg på hva man skriver i vielsesattesten på navn før og etter når man endrer navnet før vielsen. Skriver man allikevel pikenavnet først?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå