Gå til innhold

tannpleier vs. tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innkalling til tannlegen. Synes han er veldig dyr. Lurer på om jeg skal bestille time hos en tannpleier i stedet? Sjkal bare ha en årlig rutinesjekk. Noen som vet om det er penger å spare på å gå til tannpleier istedet for til tannlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er noe rimeligere å gå til tannpleier enn tannlege, men er det noe mer som må gjøres annet enn rens, så må du tilbake på ny time til tannlegen.

Skrevet

En tannpleier er vel ikke i stand til å se etter hull??

Tannpleiere er etter min erfaring som regel dem som assisterer tannlegen. Holder sugedingsen, tar røntgenbilder og sånn.

Skrevet

De fjerner også tannstein og pusser og renser til tenner og tannkjøtt. Ettersom det er en treårig utdannelse, har de nok mer kompteanse enn å bare gi tannlegen instrumenter. ;)

Skrevet
En tannpleier er vel ikke i stand til å se etter hull??

Tannpleiere er etter min erfaring som regel dem som assisterer tannlegen. Holder sugedingsen, tar røntgenbilder og sånn.

Det er tannlegeassistenter, tannpleier er noe annet.

Skrevet

Jeg er gravid og vurderer tannpleier i stedet for tannlege, siden jeg uansett ikke vil ta røntgen nå. Får bare håpe jeg ikke har noe hull da...

• 2 måneder senere...
Skrevet

tannpleiere ser etter hull, legger midlertidige fyllinger, tar røngent, fjerner tannsten, pusser og polerer, behandler gingivitt og periodontitt..m.

tannpleierens oppgave er hovedsaklig å forebygge, og hjelpe til å opprettholde en god tannhelse, tannlegen reparerer når skadene er skjedd.

er rimeligere å gå til tannpleier enn tannlege, men om du har erfaring fra tidligere med mye hull ville jeg ha bestilt time direkte hos en tannlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...