Gjest Fugl Fønix Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 (endret) Jeg og mannen har prøvd av og på i lange perioder. Denne gangen er vi på PP 8, mens vi tidligere har prøvd sammenhengende i over ett år i en periode, ett havt år i en annen etc. Jeg vet at dette kanskje ikke er så lang tid for mange, men hver gang jeg ser den oppdaterte liste over IKM i de forskjellige månedene så virker det som om alle som får klaff er i PP2, eller PP3.... Så for meg er det lang tid. Alle rundt oss maser om ikke vi og skal få en unge snart, og det begynner å bli litt vel kjipt med de evige "Vi får se...", eller " det kommer vel etterhvert..." Så her om dagen sier jeg litt forsiktig til mannen at det hadde vært greit om han hadde sluttet helt med røyken, siden det kan nedsette kvaliteten på svømmerne hans. Da sier han at han har tenkt å gå å teste seg nå. Bare for å finne ut om alt er i orden. Da tror jeg kanskje det er på tide at jeg og gjør det. Men jeg har ikke lyst til å testes av fastlegen min. Det høres sikkert teit ut, men sånn er det bare. Så da blir det gynekolog regner jeg med... Er så redd for at det kanskje kan være noe galt. Jeg hadde eggstokkbetennelse for lenge, lenge siden, og jeg vet jo at det kan føre til problemer. Kan noen forklare hvilke steg vi kan ta dersom det er noe galt med meg? Dersom det er noe galt med ham? Jeg hører at mange snakker om Pergotime, er det noe som hjelper uansett dersom problemet er hos jenta? Unnskyld for ett skikkelig rotete innlegg, men er litt smådeppa og redd.. Endret 14. januar 2009 av Fugl Fønix
Donpedro Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Pegotime kan hjelpe hvis man ikke har eggløsning. Gynekologen legger opp et løp for dere mht gangen videre. Synes ikke det er dumt å søke en time nå, kan jo være litt ventetid også.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Er manglende eggløsning den vanligste grunnen til at jenter sliter med å bli gravide? (Jeg tenker nå dersom det ikke er noe galt med mannens svømmere). Vet jeg stiller mange teite spørsmål nå, men det er sånne ting det er vanskelig å spørre andre om..
Donpedro Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Det vet jeg ikke. Lykke til, 90 % får barn innen 2 år.
Strix Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Smart å bruke gynekolog istedenfor lege, de kan(og jeg sier kan fordi min gyn var en smule på bærtur) ha langt mer kunnskap enn en fastlege om dette emnet. Det er ikke noe skummelt å gå i gang med utredelse, mye bedre enn å prøve i evigheter uten rsultater. Og klart man er redd for hva som kan være årsaken, men det trenger jo ikke være noe veldig alvorlig Det kommer jo an på hva som gjøres alt ettersom hva som er "galt", dersom du har dårlige/manglende eggløsninger kan det hende dere skal prøve Pergo, har du ikke/får du ikke el så må dere vel gjerne prøve med assistert befruktning. Ligger problemet hos mannen må dere nok rett på ass. befruktning. Lykke til Og ja, jeg har samme inntrykk som deg, enten klaffer det på pp1-2-3 eller så går det langt over 20(noen få havner midt mellom )
Gjest Fugl Fønix Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Det vet jeg ikke. Lykke til, 90 % får barn innen 2 år. Det hørtes jo ikke så dårlig ut Da skal jeg prøve å ikke stresse meg så mye over det. Skal fortsatt teste, men det var jo ganske betryggende tall.
Strix Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Er manglende eggløsning den vanligste grunnen til at jenter sliter med å bli gravide? (Jeg tenker nå dersom det ikke er noe galt med mannens svømmere). Vet jeg stiller mange teite spørsmål nå, men det er sånne ting det er vanskelig å spørre andre om.. Jeg tror jeg har lest noen tall en gang, men husker de ikke. Er vel manglende/dårlige eggløsninger, tette eggledere, dårlige svømmere, uforklarlige grunner mm. Det vet jeg ikke. Lykke til, 90 % får barn innen 2 år. Da har vi altså havna blant de 10% nå
Strix Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg syns det er så uvirkelig å liksom ikke få dette til på egenhånd. Jeg som knasket p-piller jvent og trutt hver dag i frykt for å bli gravid før det liksom var planlagt... Jaja Håper dere får noen forklarende svar og god hjelp Fugl Fønix
Gjest Fugl Fønix Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Jeg syns ikke det er kupping i det hele tatt... Vi går å tenker på akkurat den samme problemstillingen, og det er ganske vanskelig og vondt. Har gjort ting på akkurat samme måten som deg, p-piller i mange år, så sluttet, så lang periode med prøving, så klaffer det ikke og nye jobber etc krever at man begynner på pillen igjen. Og i mens går tiden.. Syns alle som er nedfor pga dette kan bruke denne tråden litt, jeg. For min del er det bare godt å vite at jeg ikke er den eneste som syns det er vanskelig.
Gjest slikkepinn Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Jeg synes også at det er vanskelig. Jeg går inn i 8. pp nå. Ikke lenge før det nærmer seg et år.
^^Belle^^ Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Huff, det er aldri gøy å høre noen som prøver og vil så iherdig, men bare ikke får det til. Og det er veldig godt å ikke føle seg alene med frustrasjonen, siden vi alle føler (tror jeg) at absolutt alle rundt oss popper ut unger i hytt og pine vær. Vi har prøvd i over et år nå, så jeg gikk til legen min for å få henvisning til gynekolog. Veldig greit egentlig, for da er vi i alle fall på rett vei til å få hjelp dersom noe skulle være galt. Min kjære testet seg for et par år siden han, så vi vet at han har gode svømmere. Så sånn alt i alt, så er det jo meg det er noe galt med, og jeg er livredd for at det skal være noe alvorlig, noe som ikke går an å fikse. Din kjære kan jo også gjøre det da. Oppi en kopp med svømmerne og til fastlegen sin. Det tar jo ikke så lang tid å få svar på det (i motsetning til gynekolog der det kommer til å ta et par mnd før vi hører noe i alle fall...)
Strix Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Kunne din kjære levere svømmeprøven til fastlegen sin?? Vio har måttet levere den på enten det ene eller andre sykehuset og alltid innen en time etter avgang. De må jo sjekke dette på en lab? Og husk at svømmekvaliteten kan endre seg. Håper vi alle lykkes snart
^^Belle^^ Skrevet 15. januar 2009 #15 Skrevet 15. januar 2009 Kunne din kjære levere svømmeprøven til fastlegen sin?? Vio har måttet levere den på enten det ene eller andre sykehuset og alltid innen en time etter avgang. De må jo sjekke dette på en lab? Og husk at svømmekvaliteten kan endre seg. Håper vi alle lykkes snart Min leverte til fastlegen sin ja. Det var ikke i sammenheng med prøving og sånn, han ville bare sjekke fordi etter 20 år med fotball og slikt var han litt engstelig og trengte ro i sjela. Ja, jeg vet at det kan endre seg, og siden det er et par år siden skal vi selvfølgelig få sjekket ham igjen også. Ja, la 2009 bli et godt gravid-år for oss!
cypress Skrevet 15. januar 2009 #16 Skrevet 15. januar 2009 Syns alle som er nedfor pga dette kan bruke denne tråden litt, jeg. For min del er det bare godt å vite at jeg ikke er den eneste som syns det er vanskelig. Tar dette som en oppfordring.. Jeg oppdaget i går at jeg har PCOS (Polycystisk ovarialt syndrom), og ble ordentlig lei meg. Vi har planlagt å starte prøving etter bryllup i mai, men skjønner jo nå at sjansen for at det skal gå raskt og smertefritt er liten. Jeg liker ikke å ta sorgene på forskudd, men dette kom litt som et sjokk på meg..
Strix Skrevet 15. januar 2009 #17 Skrevet 15. januar 2009 Tar dette som en oppfordring.. Jeg oppdaget i går at jeg har PCOS (Polycystisk ovarialt syndrom), og ble ordentlig lei meg. Vi har planlagt å starte prøving etter bryllup i mai, men skjønner jo nå at sjansen for at det skal gå raskt og smertefritt er liten. Jeg liker ikke å ta sorgene på forskudd, men dette kom litt som et sjokk på meg.. Kan jeg spørre hva som skulle til for å få konstatert PCOS? Legen ved sykehuset der vi skal i gang med ivf mener jeg har PCO, men det er tydeligvis ikke tatt grundige nok prøver, selv om jeg har tatt ørten syklusprøver for å teste om jeg har el så har dette enda ikke gitt dem et tydelig svar. Men mine svingende hormonresultater tyder på PCO mente hun. Trist å ha et sånt utgangspunkt, men det er jo flere som får det til og noen trenger "bare" litt Pergo. Kan jo hende du er en av de heldige. men jeg forstår at det kanskje ikke er så lett å være positiv. Jeg var veldig bestemt på det når vi begynte at vi måtte være klar over at det kunne ta opptil 1 år og min mann var tålmodig og innstilt på det. Og det minnet han meg også på da det hadde gått et år og jeg begynte å bli en anelse bekymret. Nå som det snart har gått 2 år så begynner han også å bli en anelse lei. Du får komme i gang med prøvinga først Cypress, en vet jo aldri
Gjest Fugl Fønix Skrevet 15. januar 2009 #18 Skrevet 15. januar 2009 Tar dette som en oppfordring.. Jeg oppdaget i går at jeg har PCOS (Polycystisk ovarialt syndrom), og ble ordentlig lei meg. Vi har planlagt å starte prøving etter bryllup i mai, men skjønner jo nå at sjansen for at det skal gå raskt og smertefritt er liten. Jeg liker ikke å ta sorgene på forskudd, men dette kom litt som et sjokk på meg.. Det var en som fortalte meg at det fantes flere variasjoner av pcos, og at det ikke alltid var slik at det ble s¨vanskelig å bli gravid for det. Hun som fortalte det hadde også fått konstatert pcos, men av den greiere versjonen så hun skulle visstnok ikke få noen problemer. Hun hadde fått pcos konstatert på volvat, og fikk denne informasjonen av gynekologen der. Sa legen din noe om det?
Gjest Fugl Fønix Skrevet 15. januar 2009 #19 Skrevet 15. januar 2009 Skal be mannen sjekke om han kan levere til fastlegen. Legesenteret her har en ganske godt utstyr lab, og det er vel egentlig bare ett mikroskop de trenger for å sjekke hans? Dersom ting svømmer så er det vel i orden?
Donpedro Skrevet 15. januar 2009 #20 Skrevet 15. januar 2009 Skal be mannen sjekke om han kan levere til fastlegen. Legesenteret her har en ganske godt utstyr lab, og det er vel egentlig bare ett mikroskop de trenger for å sjekke hans? Dersom ting svømmer så er det vel i orden? Kan nok være emr komplisert enn som så. Mengde og kvalitet på de man finner er blent det de sjekker. hjelper ikke med masse svømming hvis de er av dårlig kvalitetm eller alt for få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå