Jens Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Ett vennepar av oss har ett gammelt hus i Sandefjord de mener det spøker i. De har flere ganger hørt skritt i annen etasje, banking på døren, etc, etc..... Nå, holder de på å rive hele huset, og bygge ett nytt på tomten. Jeg tror i utgangspunktet overhodet ikke på spøkelser, men blir jo skremt av tanken likevell, da dette venneparet er "normale" mennesker og ikke ville funnet på dette. Spørsmålet mitt da er, vil dette gjenferdet forsvinne i rivningen av huset? Kan jeg gjøre noe når jeg sover over der, da jeg absolutt ikke vil se noen skumle ting? Andre tips?
Chiquita Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Et "spøkelse" eller en ånd trenger ikke å forsvinne når huset rives. Noen ganger "sitter" ånden i grunnen. Hva du kan gjøre for å ikke se skumle ting vet jeg ikke, men jeg har hørt at de ikke "viser seg" for de som ikke er mottagelige, eller de som ikke "tåler" det... Vi har selv en jente her (jeg og ei annen har sett henne), og mannen min har "erfart" henne (nærkontakt på vaskerommet) Vi er spente på om hun "følger med oss", eller om hun tilhører huset. Vi flytter om noen måneder, så da får vi vel se 1
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Spøkelser og ånder finnes ikke. Dette er bare tull. Du er et nek hvis du tror på dette. Case closed, next.
Brunhilde Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Jeg bodde i et gammelt hus der det også bodde en jeg ikke kunne se, bare kjenne og lukte. Jeg flyttet og huset ble revet og jeg regnet kanskje med at jeg aldri ville få oppleve "vennen" min igjen, men en dag gjorde jeg det. Akkurat denne "vennen" følger altså meg, ikke huset, og jeg syns det kjennes godt.
ilcrappo Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Kan jeg gjøre noe når jeg sover over der, da jeg absolutt ikke vil se noen skumle ting? Andre tips? Ja, du kan for eksempel ikke tro på det tullet.
Jens Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2009 Spøkelser og ånder finnes ikke. Dette er bare tull. Du er et nek hvis du tror på dette. Case closed, next. jøss.....det var jo også ett svar!, ha ha
Jens Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2009 Ja, du kan for eksempel ikke tro på det tullet. jeg sier jo at jeg ikke tror, men trenger tips, just in case...
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Spøkelser er et resultat av instinktiv, irrasjonell og ubegrunnet frykt, og det er en særdeles primitiv virkelighetstolkning, men den kan overkommes om du fokuserer på å se ting for hva de er uten å hoppe til fantastiske konklusjoner.
Chiquita Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Spøkelser er et resultat av instinktiv, irrasjonell og ubegrunnet frykt, og det er en særdeles primitiv virkelighetstolkning, men den kan overkommes om du fokuserer på å se ting for hva de er uten å hoppe til fantastiske konklusjoner. Nå lurer jeg på hvordan du mener at "instinktiv, irrasjonell og ubegrunnet frykt" er årsaken til at min mann fikk boksen med vaskemidler "i hodet" to ganger da han skulle legge klær i maskinen en dag. (boksen med vaskemidler står oppå tørketrommelen, som står oppå vaskemaskina) Ok, den første gangen kan det ha vært en tilfeldighet, men etter at han da hadde ryddet opp og satt boksen langt innpå maskina, så havnet den nede på gulvet igjen når han bøyde seg ned igjen. Maskinene stod ikke og gikk, så det var ikke risting fra disse som var årsaken til at boksen ramlet ned heller. Vi er overbevist at det er den samme jenta som jeg har sett her som hadde det litt morro med ham (på samme måte som hun har det morro med oss med andre ting også - men alt er helt uskyldig, og hun plager oss ikke) 1
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Nå lurer jeg på hvordan du mener at "instinktiv, irrasjonell og ubegrunnet frykt" er årsaken til at min mann fikk boksen med vaskemidler "i hodet" to ganger da han skulle legge klær i maskinen en dag. (boksen med vaskemidler står oppå tørketrommelen, som står oppå vaskemaskina) Ok, den første gangen kan det ha vært en tilfeldighet, men etter at han da hadde ryddet opp og satt boksen langt innpå maskina, så havnet den nede på gulvet igjen når han bøyde seg ned igjen. Maskinene stod ikke og gikk, så det var ikke risting fra disse som var årsaken til at boksen ramlet ned heller. Vi er overbevist at det er den samme jenta som jeg har sett her som hadde det litt morro med ham (på samme måte som hun har det morro med oss med andre ting også - men alt er helt uskyldig, og hun plager oss ikke) Beklager, det er selvsagt ei lita, død jente som kaster vaskemiddel rundt om i huset deres. Å tro det er ikke irrasjonelt i det hele tatt, og bunner ikke ut i frykt på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Deres overbeviselser er særdeles lite overbevisende.
Gjest 1 Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Spøkelser og ånder finnes ikke. Dette er bare tull. Du er et nek hvis du tror på dette. Case closed, next. (confirmation bias og cold reading..) hei igjen gjest! ... anbefales å bli oversett!
Gjest 1 Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Ett vennepar av oss har ett gammelt hus i Sandefjord de mener det spøker i. De har flere ganger hørt skritt i annen etasje, banking på døren, etc, etc..... Nå, holder de på å rive hele huset, og bygge ett nytt på tomten. Jeg tror i utgangspunktet overhodet ikke på spøkelser, men blir jo skremt av tanken likevell, da dette venneparet er "normale" mennesker og ikke ville funnet på dette. Spørsmålet mitt da er, vil dette gjenferdet forsvinne i rivningen av huset? Kan jeg gjøre noe når jeg sover over der, da jeg absolutt ikke vil se noen skumle ting? Andre tips? Vet ikke hva du kan gjøre annet enn å ikke overnatte der. Det er stor sannsynlighet for at også du vil høre (og event. se) hvis de som bor der gjør det. Det er mange som både ser og hører noe de ikke kan forklare. Dette skjer ikke bare i hus, men også i områder ute der det kan ha skjedd forbrytelser etc.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Ett vennepar av oss har ett gammelt hus i Sandefjord de mener det spøker i. De har flere ganger hørt skritt i annen etasje, banking på døren, etc, etc..... Nå, holder de på å rive hele huset, og bygge ett nytt på tomten. Jeg tror i utgangspunktet overhodet ikke på spøkelser, men blir jo skremt av tanken likevell, da dette venneparet er "normale" mennesker og ikke ville funnet på dette. Spørsmålet mitt da er, vil dette gjenferdet forsvinne i rivningen av huset? Kan jeg gjøre noe når jeg sover over der, da jeg absolutt ikke vil se noen skumle ting? Andre tips? Venneparet deres drikker antakeligvis bare for mye kaffe. Ellers så er det andre grunner til at de hallusinerer. Jeg ville tatt det med knusende ro hvis jeg var deg
Sheherasade Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 Jeg ville tatt kontakt med noen av de fra Åndenes makt. You never know, det kan jo hjelpe det! Jeg synes forøvrig det er ganske arrogant å tro at dagens vitenskap allerede har forstått alt som finnes i universet. 1
Gjest VinglePetter Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Jeg synes forøvrig det er ganske arrogant å tro at dagens vitenskap allerede har forstått alt som finnes i universet. Tro du meg, det er blitt forsket mye på "spøkelser" og "ånder". Vitenskapen rundt dette betegnes fremdeles som pseudovitenskap. Ingen konkrete bevis eksisterer og de beste teoriene går ut på at det nok bare er vår fantastiske hjerne som spiller oss noen puss. Altså ingen magi, ånder eller hokus pokus. Bare ren mistolking av sanseinntrykk.
Sheherasade Skrevet 16. januar 2009 #17 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Tro du meg, det er blitt forsket mye på "spøkelser" og "ånder". Vitenskapen rundt dette betegnes fremdeles som pseudovitenskap. Ingen konkrete bevis eksisterer og de beste teoriene går ut på at det nok bare er vår fantastiske hjerne som spiller oss noen puss. Altså ingen magi, ånder eller hokus pokus. Bare ren mistolking av sanseinntrykk. Radioaktive strålinger og røntgenstråler visste man heller ikke eksisterte før. Og leser du nok om de nyeste funnene innen kvantefysikken kan man begynne å tvile på hva som er materie og hva som er ikke-materie. Ja, kanskje dagens vitenskap rundt det er pseudovitenskap. Men tror du virkelig ikke at mennesker om 200 år kommer til å le av oss og vår uvitenhet? Slik vi rister på hodet over de forestillingene som fantes på 1800-tallet? Endret 16. januar 2009 av Sheherasade
Gjest VinglePetter Skrevet 16. januar 2009 #18 Skrevet 16. januar 2009 Radioaktive strålinger og røntgenstråler visste man heller ikke eksisterte før. Og leser du nok om de nyeste funnene innen kvantefysikken kan man begynne å tvile på hva som er materie og hva som er ikke-materie. Ja, kanskje dagens vitenskap rundt det er pseudovitenskap. Men tror du virkelig ikke at mennesker om 200 år kommer til å le av oss og vår uvitenhet? Slik vi rister på hodet over de forestillingene som fantes på 1800-tallet? Det finnes flere eksempler på at pseudovitenskap har blitt til vitenskap. Du har f.eks teorien rundt kontinentaldrift, På begynnelsen av 1900-tallet ble denne teorien nærmest latterliggjort. Senere dukket det opp håndfaste bevis, som resultat av studier og bruk av den vitenskaplige metode. Teoriene rundt ånder og spøkelser baserer seg stort sett på vitneutsagn og vage fotografier som lett kan tolkes på mange måter. Den enkleset forklaringen er at hjernen vår spiller oss ett puss, og vi mistolker inntrykket gjerne med referanser til populære, tidsaktuelle og fantasifulle forklaringer. (Spøkelser, demoner, Ufo, ET, Greys, Shadow people, etc. etc.) Hvorfor kan vi ikke bare godta at det er slik det henger sammen, i stedenfor å klamre oss fast til fantastiske forklaringer om magi og døde sjeler? Hvis du gjerne ønsker å holde deg til forklaringen om magi og døde sjeler, så må du gjerne spørre deg selv hvorfor du vil tro på akkurat det. Kanskje svaret er at du synes det er tøfft om spøkelser finnes, og at det kan gi deg håp om "noe" etter dette livet?
Sheherasade Skrevet 16. januar 2009 #19 Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hvis du gjerne ønsker å holde deg til forklaringen om magi og døde sjeler, så må du gjerne spørre deg selv hvorfor du vil tro på akkurat det. Kanskje svaret er at du synes det er tøfft om spøkelser finnes, og at det kan gi deg håp om "noe" etter dette livet? Universet er stort og eksistensen et mysterium. Hvis du gjerne ønsker å kun forholde deg til det som per i dag er beviselig, så kanskje du skal spørre deg selv hvorfor du har denne holdningen. Kanskje det er fordi du er redd for å flippe ut og få panikk over at det finnes mye du ikke kan kategorisere og forholde deg sikkert til? Endret 16. januar 2009 av Sheherasade
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2009 #20 Skrevet 16. januar 2009 Er man klar over at spøkelser og gjenferd stort sett er et fenomen som frekventerer nesten utelukkende i vestlig kultur?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå