Gå til innhold

Felles konto med samboer


Nanella

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har erfaring med og ha felles konto med mann/samboer med et bankkort hver?

Jeg og samboer har vurdert dette. For min del tror jeg det blir lettere å holde kontroll på pengene hvis alt blir trukket fra samme konto dvs. lån, mat, strøm etc. I tillegg er det ikke bare å shoppe bort pengene til ting til seg selv da det ikke er mine penger men våre. Dessuten blir utgiftene mer rettferdig fordelt. Syns det blir for dumt å si at f.eks. JEG betalte strømmen og DU betalte den maten og Jeg betalte telefonen når det var du som snakket mest forrige mnd. Skjønner?? Man får liksom et mer felles ansvar.

Men det er sånn jeg tenker. Er det noen kommentarer?? Positive og negative takk :lol:

Også lurer jeg på.. Jeg og min samboer har ikke samme adr. for tiden men vi bor sammen. Dette av skattemessige årsaker som ikke ligningskontoret må få greie på. Vil det da kunne bli problemer med å opprette en slik konto? Siden vi på papiret ikke er samboere lenger? (Har vært samboere i 3 år men på papiret bare 2 år- forskjellig adresse fra aug. 02) Det er vel opp til oss og bestemme...?

Takker for svar!

XSiljeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere signerer i banken på at dere har felles råderett over kontoen. Adresse har ikke noe med saken å gjøre, det går på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min har hatt sammen konto i flere år, med ett visakort hver. Fungerer kjempe bra! Så har vi en avsettningskonto som går til regninger (felles), hver sin BSU og en konto som barnetrygden går inn på.

Synes det er veldig oversiktlig, spesielt med nettbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi tenkte at regninger ble trukket fra den kontoen også vi da.. Avtalegiro. Har jo nettbank så er jo ikke noen problem med å holde oversikt over slike trekk.

Tenkte jo også da at vi skulle trekke ut en viss sum i mnd som går på en sparekonto så vi kan ha til ferieturer og evt uforutsette utgifter.

Jeg trodde ikke heller at det hadde noe å si med adressen, var bare samboer som ble litt nervøs for at de skulle stille noen spørsmål om det. Men har prøvd å berolige han.. Det er jo ikke de som mottar skatten :lol:

Nei jeg tror dette blir bra jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har vær vår lønnskonto og en regningskonto hvor vi setter av et visst beløp hver måned.

Fungerer greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine

Ville aldri ha hatt felles konto med min kjære. Vi har hver vår konto og en felles der vi overfører penger til faste utgifter, osv. Mange av mine venner og bekjente har hatt ekstremt dårlige erfaringer med felles konto. Omkvedet er at slik blir det bare bråk av. Min holdning er at når felles utgifter og sparing er ordnet er det opp til partene hva deres egne penger skal brukes til. Nå må jeg innrømme at jeg er ekstremt selvstendig og grøsser bare ved tanken på "deler alt"-holdning, men kan jo se at det kan passe for noen.

Før jeg begynte på skolen igjen jobbet jeg i bank og da kom det hele tiden inn par som ville ha opphevet felles konto og få hver sin. Årsaken var her også at det bare ble bråk av det, og i noen tilfeller hadde uenighetene gått på forholdet løs :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er jo klar over at det kan bli uenigheter også men det er jo litt hva man innstiller seg på også da.

For min del ser jeg det slik at man må ta litt mer ansvar og det krever at man tenker litt nøyere igjennom hva man kjøper. Er lettere og bruke av egne penger da det bare går ut over seg selv. Nå blir det liksom våre penger som det skal tas av og da er det greit å tenke seg en gang til.

Men for all del, jeg ser hvor det kan bli problemer hen. Det er ikke det, men da er det jo godt da at det fins en vei tilbake.. At man kan oppheve og skaffe egne kontoer igjen.

Men jeg tror det kan passe for oss hvertfall. Men godt at noen kommer med motargumenter på det også, greit å se fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min mann og jeg har hver vår konto som det trekkes et fast beløp fra hver lønningsdag over til en felles utgiftskonto vi begge har kort til. Fra denne kontoen trekkes lånet på huset og vi betaler regninger derfra i tillegg til å handle mat i butikken på felleskontoen. Da er i prinsippet det som er igjen på min konto mitt og kan brukes til det jeg vil. Selv om vi begge har et fornuftig forhold til penger, ville jeg ikke likt å bare ha en felles konto. Jeg sløser ikke med pengene mine, men jeg ville hatt større sperrer mot å kjøpe klær etc. med penger fra en felleskonto. Når jeg nå får spøkefulle kommentarer om at jeg har handelt for mye klær, vet jeg at jeg har bidratt med min del til fellesskapet og ikke bør ha dårlig samvittighet for å bruke opp resten!

Men dersom du ikke er så selvdisiplinert som du kanskje vil være, Silje, så kan det jo være greit med en slik sperre! :wink: Fordelen med en felleskonto OG hver sin konto er også at det beløpet som overføres kan reguleres i forhold til inntekten. Dersom du tjener dobbelt så mye som din samboer, bidrar du med dobbelt så mye til felleskontoen. Det blir mest rettferdig (min mening).

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ordnet oss felles konto da vi begge var ferdig med å studere og vi fikk fast jobb begge to. Kontoen vi begge har bankkort til er min konto, men vi har begge tilgang til nettbanken. Vi har i tillegg flere andre kontoer også, men alle kontoene har vi felles (selv om de ikke står med begge våre navn). Vi er også gift, så jeg synes dette er en naturlig del av det å være gift.

Synes dette med felles konto er en mye enklere måte å ha økonomien på også, for det er veldig slitsomt å holde styr på ”dine” og ”mine” penger. Det har heller aldri blitt noen problemer eller diskusjoner ut av dette. Det er som vi sier, ”alt blir jo tatt fra vår økonomi, uavhengig av hvilken konto som blir brukt.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt felles konto hele tiden, omtrent fra vi ble sammen. Nå er vi gift og har vært sammen noen år. Ikke en eneste dårlig erfaring med felles konto. Gir myyyye bedre oversikt over hva som går inn og ut og gjør det lettere å spare.. spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to felleskonto, brukskonto og sparekonto.

Brukskonto blir brukt til betaling av regninger og ellers innkjøp, sparekonto til sparing, har lyst til å pusse opp badet.

Med meg som adminstrator av alle kontoene er dette veldig bra løsning for oss :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening Cappo :enig: Vi utnevnte en økonomisjef som har hovedansvaret (meg), og så lenge jeg ikke drar på lørdagstur til IKEA, fungerer det godt :sjarmor:

Desuten liker ikke mannen min å gå i butikker, så det er stort sett jeg som kjøper alt som skal kjøpes.

Vi har aldri kranglet om penger, og tror felles kontoer har bidratt til det. Vi har jo begge like stor råderett når alt er felles. Synes ikke noen av oss er midre selvstendige av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter nå med flere bankforhold (Tyskland + norge) hvorav den ene er en felleskonto.

For oss fungerer det kjempefint.

Vi har vel noe ala "fellesøkonomi". Faste regninger her går fra felleskontoen. Mat og slikt ligeså. Regninger i norge fra konto i norge.

Grunnen til at vi har valgt å beholde alle kontiene er for å beholde kundeforhold. Vi hadde jo begge konto før vi ble sammen og får lønn dit fortsatt. Har også skandiabanken da de er greie å bruke i utland og gir ganske gode renter på selv lave beløp.

Jeg har penger på "min" konto, men ser ikke på dem som "mine penger". Anser at begge må hjelpe til hvis økonomien skal gå rundt. Ønsker jeg meg noe og det ikke er dyrt - så kjøper jeg det. Koster det en del diskuterer vi om det er nødvendig eller ikke.

For oss fungerer i allefall dette sammensuriumet bra :lol: og jeg har ingen betenkligheter med felleskonto så lenge man er fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er samboer så vil skatten spille en rolle her. Husker ikke helt hvordan. Men vi spurte i banken om felleskonto. Hun anbefalte det ikke. Tror det kommmer av at dere blir lignet som to individer ikke som et ektepar. Men hør med banken din du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vi blir samboere om ikke lenge, og vi har bestemt oss for å ha en felles konto hvor begge setter inn et fast beløp hver måned, som skal gå til felles utgifter og regninger. I tillegg vil vi begge ha hver vår konto til personlig forbruk. Jeg tror dette kan fungere veldig bra - men det blir selvsagt en overgang å samkjøre økonomien på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi har totalt felles økonomi, det finnes ingen penger som er MINE, men felles bakkonto har vi aldri tenkt på å opprette. Hvem som betaler hva, det tenker vi ikke over, det bare betales. Jeg har ikke noe lettere for å gå og kjøpe meg klær om pengene står på en konto med mitt navn, eller i våre navn, for summen av penger er uansett lik, og det skal gå opp hver måned. Vi tenker derfor slett ikke over hvem som har betalt husleia, hvem som har betalt maten, og om det er jeg som har betalt hans mobilregning. Regninger er regninger, og de må betales, uanhengig an hvem som eier kontoen.

Men, om dere synes det ville være lettere for dere med en felles konto, så er det bare å opprette en. Du må STOLE 150% på ham da, for har du sparepengene dine på en felleskonto, så kan han ta dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Janna

Synes at hver sin lønnskonto og en felles regnings/lån-konto er det mest fornuftige.

Jeg har i tillegg en sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får angst av tanken på å bare ha felles-penger og ingen egne. Men jeg er også veldig individualist. (Innerst inne synes jeg kanskje det er litt gammaldags å ha helt felles økonomi - sårri)

Vi har felles regningskonto som vi overfører penger til. Men de andre kontoene er våre egne.

Mamman min har alltid sagt at en dame skal sørge for å ha sine egne penger. Fordi det gir frihet den dagen man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Gammeldags me felles økonomi?

Nja, for oss er det rett og slett praktisk (det har seg slik at vi har ikke mer enn vi trenger, og knapt nok det. For et år siden gikk jeg også arbeidsledig uten noe trygd (nyutdannet) i noen måneder. Skulle jeg sørget for "egne penger" måtte jeg flyttet fra min samboer og inn på pikerommet hjemme hos mine foreldre.... Langt bedre at vi da sørget for felles økonomi, så kunne vi leve av det han tjente, pluss det "jeg" hadde igjen av sparepenger. Ja, hevm sine sparepenger det var, det var vel VÅRE, for vi hadde brukt en del av pengene på alt vi trengte da vi flytta, så det er vel ikke rett å si at det er mine ting, og hans penger, elelr motsatt, bare basert på hvilken konto pengene kom fra.

For oss er det rett og slett praktisk. Jada, jeg har min egen konto, og sparekonto også, og han har ikke tilgang til disse pengene, men jeg tenker ikke på dem som MINE, vi er enige om at de er VÅRE, og når den tid kommer (etter sommeren trur vi) at vi har litt mer penger enn til å dekke de nødvendige behov, så skal vi i samråd bestemme hva vi skal bruke dem på. Faller meg ikke inn å løpe til frisøren, og på shopping fordi jeg har litt ekstra på konto denne måneden, når jeg vet at vi trenger det fordi han får mindre inn neste måned. Det er jo ikke HANS problem, det er VÅRT. Om du anser dette som gammeldags.... ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha felles økonomi selv om man ikke har felles konto.

Jeg har prøvd mange rare løsninger på dette, og som det var sagt før her, skal du ha felles konto må du vite at den andre parten også tenker seg om før han/hun bruker penger.

Ikke noe som er kjipere enn å stå å handle mat og så er kontoen tom fordi din kjære har kjøpt et eller annet og tømt den :evil:

Oversikten på nettet er grei å ha, men man sjekker vel ikke den hver gang man skal handle??

Har nå egne kontoer begge to og den som har penger betaler. Tenker ikke på hvem som betaler hva. Og når min er tom kan jeg gå inn på hans og hente litt der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...