Gå til innhold

Dere som ikke har downlights

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som ikke har downlights - hva slags lyskilder har dere i stua?

Jeg er på lystipsjakt - hva er dere fornøyd med, hva funker bra, hva er dere ikke fornøyd med? Spot-skinner, vegglamper, uplights, med dimmer, uten dimmer, hva som helst!

(prøvde meg med en belysnings-tråd for en stund siden, men prøver nå en ny vri i håp om bedre respons :) )

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har ikke downlights og synes belysning kan være litt vanskelig. I en forholdsvis liten stue i kombinasjon med spisestue har vi følgende lyskilder:

En Ph-lampe, pendel 3/4, over stuebordet. Den gir godt og behagelig lys. På hver side av sofaen har vi AJ stålampe. Disse gir godt leselys når vi sitter i sofaen, og er samtidig behagelige når vi ikke leser. Over peisen har vi en Ikea-skinne med tre spotter uten dimmer, som jeg synes gir for sterk belysning. Den har derfor bare en pære igjen. Over spisebordet har vi en AJ pendel, som gir et veldig behagelig lys. På skjenken står det en Ph-lampe.

Det var det. Ikke helt optimalt, men det fungerer. God symmetri og balanse i belysningen, men muligens litt lite belysning dersom man skal jobbe med noe. Det hadde vært fint med muligehet for å dimme lyset, så jeg ville iallefall anbefalt at det fantes en lampe med den muligheten.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har pendel over spisestuebordet og over stuebordet med dimmere. I tillegg kommer det en leselampe, en bordlampe med svak pære og spotter på bokhyllen.

Lampen over stuebordet er en hvit glasskule, jeg er ikke særlig fornøyd med denne siden den sprer lyset like mye i alle retninger og lyset blir veldig flatt. Jeg kommer nok til å bytte den ut med en lampe som konsentrer lyset litt mer nedover mot bordplaten. Ellers er jeg fornøyd med belysningen, med de lyspunktene vi har blir det en lun og fin stemning i stuen selv om rommet i utgangspunktet er ganske kaldt og hvitt.

Skrevet

Dette har vi også slitt veldig med. Jeg syns det finnes utrolig mange flotte lamper som gir fint lys, men de er ofte så dyre. Vi har ikke råd til lamper til 4000-5000 kroner nå.

Vi har stue med vinduer på hele ene endeveggen, derfor er det kjempestor forskjell på lysbehov om vinteren og sommeren. Det syns jeg var vanskelig å ta hensyn til.

Vi har en Snowball fra Northern Lightning, gulvlampen, mellom to sofaer i 90 graders vinkel. Denne kan dimmes, og lyser opp i 360 grader. I taket over denne har vi tre spotter på skinne, disse er rettet mot sofabordet og sofaene. Disse har vi mest fordi det er en kontakt i taket som går på lysbryter på veggen, men den gir godt, rettet lys også.

På hver side av tv-en har vi en Herstal vegglampe. Disse gir godt bakgrunnslys for tv-en, både oppover og nedover. Ulempen/fordelen med disse er at de også får veggfargen til å se helt annerledes ut, som en fondvegg, selv om det er samme farge på alle veggene (90% hvit, 10% svart).

Over spisebordet har vi en Norm 69 i hvitt, størrelse large. Den gir kjempeflott lys, og sprer lyset veldig fint i tillegg til å lyse opp bordet. Vi har også lys i vitrinskapet som står like ved.

I vinduet henger en lampe med tre tuber i hvitt, frostet glass fra Herstal, disse er alltid tent på kvelden.

I tillegg har vi noen bordlamper, en i vinduskarmen, og en på et bord, men de er sjelden tent.

Jeg syns lys er kjempevanskelig... :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg er på lystipsjakt - hva er dere fornøyd med, hva funker bra, hva er dere ikke fornøyd med? Spot-skinner, vegglamper, uplights, med dimmer, uten dimmer, hva som helst!

(prøvde meg med en belysnings-tråd for en stund siden, men prøver nå en ny vri i håp om bedre respons :) )

Vi har en nesten kvadratisk stue med alle vinduene på en vegg (bor i bygård). I midt i taket har vi en stor 9-armet lysekrone i sandblåst glass som henger i stukkaturen - den har vi dimmer på, men sjelden at vi bruker den - og har den bare på maks når vi rengjør - den er mest til pynt og den ser staselig ut.

For å lyse opp generelt har vi en Orgel gulvlampe fra IKEA. Billig, og gir fint og behagelig lys. Vi har også en slik lampe fra Glashütte Limburg. Den var ikke billig, men det er skikkelig kvalitet. Den kan dimmes. Kjøkkenlampene våre er også fra Glashütte Limburg.

For å skape litt stemning har vi en Stranne lampe fra IKEA stående i det ene vinduet. Den gir fint lys og er litt spesiell. I det andre vinduet har vi en Bourgie lampe fra Kartell. Den gir utrolig behagelig lys og kan dimmes.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med alle lampene - en fin blanding av forskjellig typer lys og billige/dyre lamper. Er nok aller mest glad i Bourgien for den kaster så fint lys rundt seg. Alle som er hos oss synes at vi har det så koselig og jeg tror det er ene og alene belysnigens fortjeneste.

Endret av Tropehus
Skrevet

En myte at mange har downlights. Syns det er stygt når alle tak har det.

til nød, greit over vask på bad, evt en gang. Kommer i stuer og lyskildene ser ut som svermer i taket....

Dette har vert inne en stund,men vil forsvinne. Da er det greit å la være å kjøpe de, så slipper en å ødelegge taket.

Vi har lamper. Rammbelysning på noen store bilder. Mye koselamper,men har også leselamper som slås på ved lesing

doenl. syns jeg egner seg fint ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...