philippa starck Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Hvordan definerer dere vellykkethet? Jeg har feks et nabopar i slutten av 20-årene, begge ganske pene, flotte i klærne, kjører to flotte biler, har nettopp fått en liten gutt (bare merkeklær i ministørrelser...) eier en båt og har alt i orden, tilsynelatende. De har ikke noen kule jobber, ei heller særlig utdannelse, men tjener tilsynelatende ok. Disse to fremstår for meg som usannsynlig vellykkede, og single meg drømmer om å få det sånn en gang. Hva mener dere?
Kosejente Skrevet 25. juni 2003 #2 Skrevet 25. juni 2003 En "flott/vellykket" fasade er ikke ikke alltid enstydende med et lykkelig liv.....
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. juni 2003 #3 Skrevet 25. juni 2003 En "flott/vellykket" fasade er ikke ikke alltid enstydende med et lykkelig liv..... Men man skal heller ikke alltid konkludere med at såkalt "vellykkede mennesker" alltid har noe fælt som de bærer på inni seg. Man kan faktisk være lykkelig og ha godt med penger på en gang vet du. Jeg får inntrykk av at mange ikke fullt så vellykkede mennesker finner "trøst" i dette selv om det bare er tull. Minnie
Kosejente Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Legg merke til at jeg skrev "IKKE ALLTID".....
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Legg merke til at jeg skrev "IKKE ALLTID"..... Jeg så det, men hver bidige gang temaet som dette blir tatt opp kommer dette med at "vellykkede mennesker sikkert har det fælt inni seg" og blah blah blah. Dette synes jeg er tåpelig for ulykkelige mennesker finnes overalt, god økonomi eller ikke. Man skal ikke automatisk konkludere med at alle rike mennesker er ulykkelige. Minnie
Molanya Skrevet 25. juni 2003 #6 Skrevet 25. juni 2003 Jeg er en smule materalistisk selv (penger til litt ekstra når det gjelder klær, velvære, bolig etc. gjør ikke meg noe, med andre ord), men å stemple rike mennesker som "vellykkede" kunne ikke falle meg inn. Man kan ønske seg dithen når det gjelder økonomi, selvfølgelig, men noen tror jo at bare du har nok penger, blir alt bra. Det er vel dette innleggene du sikter til Minnie, kommer fra - som protester mot dette synet. Hvor bra man egentlig har det derimot, kommer an på helt andre ting enn kontoen. Heldigvis.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 Det er vel dette innleggene du sikter til Minnie, kommer fra - som protester mot dette synet. Det er helt riktig. Minnie
VesleBråka Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 Vellykket er vel noe de naboene må definere for seg selv, vel? Kanskje de synes selv at de har det helt topp, ikke en sky på himmelen. Det blir veldig individuelt. Jeg, f.eks. tror ikke at vellykkethet kan regnes i antall biler eller hvorvidt babyen har merkeklær. Det ligger helt utenfor hvorvidt de er vellykkede. Å nå sine mål, synes jeg har å gjøre med vellykkethet. Hvis deres mål var å ha egen bolig, begge ha jobb, starte familie sammen og ha en aktiv fritid ved sjøen, så har de nådd mange av sine mål, og er da vellykkede. Hvis du selv kunne tenke deg det samme, ergo har sammenfallende mål, så ja, da er de vellykkede i din målestokk.
Nala Skrevet 25. juni 2003 #9 Skrevet 25. juni 2003 Hmmm, vanskelig å si hva det er å være vellykket. Er enig med Veslebråka i at det kanskje handler om å realisere egne mål og drømmer. Men samtidig må jeg innrømme at jeg ikke betrakter feks et ungt par hvor den ene har jobba på Rimi siden ungdomsskolen, den andre for tida er arbeidsledig, de har barn men sliter enormt med å klare sine utgifter osv osv som spesielt vellykkede - uansett hvor lykkelige de måtte være. Er nok litt snobbete sånn sett ja. For min egen del er lykken å være gift med en super mann, ha ei super datter, bo i egen bolig med hage, garasje og jadda jadda jadda. Jeg er fornøyd med å ha oppnådd MINE mål og drømmer i forhold til utdanning og karriere. Men lykke og vellykkethet er vel ikke det samme? Hvem definerer vellykkethet? Andre? Hmmm, ikke vet jeg. Vanskelig spørsmål.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Selv om jeg liker... hva skal vi si... ting av kvalitet når jeg først kjøper ting, så måler jeg slett ikke vellykkethet i en materiell skala. Som det kom frem av innleggene over kan man på ingen måte konkludere med at rikdom eller mangel på det tilsier noe som helst om hvor lykkelige folk er. Jeg tror selvfølgelig at man må ha en minstestandard for å kunne ha "overskudd" til å være lykkelig. F.eks. må man ha nok penger til å ha et anstendig sted å bo, til mat, klær og andre nødvendige ting. Også å ha penger til ting som "folk flest" tar som en selvfølge. Når dette er sagt er de menneskene som jeg betrakter som vellykkede absolutt ikke ekstremt materielt rike, men heller ikke fattige. Hva som gjør dem vellykkede i mine øyne har med hvordan de har utviklet seg til å bli i en "indre" skala. Det har mer med bevissthet og å utvikle sitt potensiale å gjøre. Disse menneskene har en indre styrke og ro, og har noe å lære andre, i kraft av den de er. Men det er altfor lettvint å si at velstående mennesker automatisk er ulykkelige eller grunne. Det er en generalisering som ikke holder vann. Noen ganger er det heller ikke sammenheng mellom materialisme og at man kjøper dyre ting. Jeg velger kvalitet. Men ikke fordi det er "in" eller fordi jeg er opptatt av hva andre synes. Jeg har glede av en ting som er varig, som har god design og som har en tidløshet ved seg. F.eks. kan jeg velge å kjøpe en hårreisende dyr genser eller kjøkkenting (i andres øyne), men det festlige er at etter noen år eksisterer det jeg kjøpte i beste velgående, mens min venninnes genser har blitt ødelagt bare noen måneder etter at hun kjøpte den. Og hun har kjøpt utallige andre i mellomtiden. Jeg har heller ikke leiligheten full av nips og unødvendige ting som har kostet en formue tilsammen. Måtte bare si dette da jeg har sett at disse unyanserte holdningene blir uttrykt hele tiden her på kg. Som det er litt "syndig" å kjøpe kvalitet, og at det å kjøpe billig av prinsipp er mer "høyverdig" atferd. Som alltid protesterer jeg kraftig mot å sette mennesker i bås, uansett hva navnet på båsen er.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #11 Skrevet 25. juni 2003 At de er så vellykkede pga det du nevner? Min erfaring med slike folk, er at de kompenserer med masse ting og tang for noe annet. Penger er ikke svaret på vellykke for meg. Folk med masse penger tror jeg ikke er mer vellykkede enn andre. Vi har god råd. Kan reise dit vi vi vil. Kan flytte til større bolig....osv.. Vil dette gjøre meg mer lykkelig? Neppe. Ser på oss som vellykket av den grunn: vi har jobber vi trives i. Tjener bra. Vi har det godt i lag. At barn og øvrige fam. har det bra. Vi bor nøkternt i en leilighet. Har en bil på 10 år som fungerer til vårt bruk. Jo jeg kn kjøpe merkeklær, men alltid på salg. Slik har tar jeg med råd til slike klær. Kan vi gjøre andre glad, blir vi selv glad. hva mere kan vi ønske? Ikke se på det ytre til andre. Det er det indre som teller. Er det ikke bra innvendig, kan du alltids maskere det på utsiden så lenge det går.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 25. juni 2003 #12 Skrevet 25. juni 2003 Min erfaring med slike folk, er at de kompenserer med masse ting og tang for noe annet. For en ekstremt grov generalisering! :evil: Hvem er "de"? Kjenner du personlig en hel mengde slike folk som alle som en kompenserer for noe annet? Mangler alle et dypt og rikt sjelsliv BARE fordi at de har god råd? (Og jeg sier ikke at NOEN kan gjøre det). Hva er "ting og tang"? Er det f.eks. en stor leilighet med kvalitetsting eller en fylt med alskens tant og fjas bare fordi det var billig? Hvis noen har "masse ting og tang" er det da automatikk i at de innerst inne er ulykkelige og grunne?
Tusenfryd Skrevet 25. juni 2003 #13 Skrevet 25. juni 2003 Å ha masse penger så man kan kjøpe dyre klær og dyre biler - er ikke tegn på vellykethet i mine øyne. Men det er heller ikke bevis for at de skjuler noe vobdt og vanskelig. For meg kan det være helt andre ting som gjør at jeg ser på noen som vellykket. At de oppnår sine drømmer og mål i livet. At de har en tilfredsstillende jobb og hyggelige interesser kan være noe som bli drømt om, og som gjør at noen kan føle seg vellykket. Jeg ønsker meg ubegrenset med penger og en stor bil, ja - men det betyr ikke at jeg ikke har lykkes og er vellykket - i egne øyne. I andres øyne? Det driter jeg ærlig talt i. Jeg er vellykket fordi jeg trives med mannen min og familien min. Jeg har et koselig hjem jeg trives i. Jeg gjør morsomme ting på fritiden - ting jeg aldri hadde drømt om for 10 år siden. Det er noe som mangler, men jeg er strålende fornøyd likevel.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 25. juni 2003 #14 Skrevet 25. juni 2003 Mangler alle et dypt og rikt sjelsliv BARE fordi at de har god råd? (Og jeg sier ikke at NOEN kan gjøre det). Hva er "ting og tang"? Er det f.eks. en stor leilighet med kvalitetsting eller en fylt med alskens tant og fjas bare fordi det var billig? Hvis noen har "masse ting og tang" er det da automatikk i at de innerst inne er ulykkelige og grunne? Denne typen holdninger har jeg møtt mer enn en gang og det gjør meg skikkelig oppgitt. Enkelte har tom. gått så langt at de kobler min barnløshet sammen med min interesse for feks. interiør og det er ikke bare frekt, det er direkte dumt. Ellers er dette med "ting og tang" ganske interessant, barelillemeg har noen gode poenger her. Minnie
Gjest Embla s Skrevet 25. juni 2003 #16 Skrevet 25. juni 2003 Man skal ikke automatisk konkludere med at alle rike mennesker er ulykkelige. Minnie Hørte en ny vri på et gammelt ordtak: Bedre rik og ulykkelig enn fattig og ulykkelig! "alltid" framstilles "fattige" som med så mye mer riktige verdier, bedre familiesammhold, snillere, etc. ala eventyrene... Når det er sagt så er min erfaring at man aldri vet hvordan folk har det, og de man tror er vellykkede kanskje ikke er det når det kommer til stykket. Alle har sitt å stri med!
Klips Skrevet 25. juni 2003 #17 Skrevet 25. juni 2003 Som alltid protesterer jeg kraftig mot å sette mennesker i bås, uansett hva navnet på båsen er. Åh, kjære deg, er du tvillingen min? Reiser fullstendig bust av all slags båssetting jeg også. Hvorfor er det slik at fordi noen har skaffet seg fx. båt eller fin bil, så må det være fordi de er opptatt av status, og å vise seg. Kanskje de bare virkelig liker å kjøre båt? Veldig mange liker visst å innbille seg at alle andre mennesker er så grunne, og så skriver de innlegg som liksom skal åpne øynene til alle de andre som ikke har skjønt hva som virkelig er viktig. Jeg synes ærlig talt det virker som om de fleste er ganske bevisste på hva som virkelig er viktig for dem, jeg.
Litago Skrevet 25. juni 2003 #18 Skrevet 25. juni 2003 For meg så har ordet "vellykket" å gjøre med kvaliteten på et resultat, en situasjon eller en ting. F.eks: Var middagen jeg lagde i går vellykket? Festen var vellykket. Det var en vellykket frisyre. Jeg bruker det derfor sjeldent om personer generelt. Men har full respekt for at andre bruker ordet på den måten. Diskusjonen om rike mennesker også kan være lykkelig er en helt annen diskusjon. Der er min mening som følger: Lykke er noe du har inne i deg selv, - med eller uten penger. Ettersom jeg er såpass voksen som jeg er, så har jeg fått samlet meg mange materielle verdier. Hvor lykkelig jeg til enhver tid er har ingen sammenheng med størrelsen på "bankboksen".
Gjest Embla s Skrevet 25. juni 2003 #19 Skrevet 25. juni 2003 Hvorfor er det slik at fordi noen har skaffet seg fx. båt eller fin bil, så må det være fordi de er opptatt av status, og å vise seg. Kanskje de bare virkelig liker å kjøre båt? Veldig mange liker visst å innbille seg at alle andre mennesker er så grunne, og så skriver de innlegg som liksom skal åpne øynene til alle de andre som ikke har skjønt hva som virkelig er viktig. Jeg synes ærlig talt det virker som om de fleste er ganske bevisste på hva som virkelig er viktig for dem, jeg. *Klapper begeistret i hendene* Så enig!! Lurer også på hvorfor det har seg slik at veldig mange er negative til sk "vellykkede" (i form av tilsynelatende god råd)? Alle ønsker seg vel god råd?
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #20 Skrevet 25. juni 2003 Vet dere hvorfor det er mest kvinner rundt om på kjøpesentra? De bruker det som terapi. For alt som er galt. De blir j....lykkelig en stund. Mange har ikke råd til det. Der rundt går det mange psykologtimer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå