Gå til innhold

Hva er forskjell på garanti og reklamasjon

Anbefalte innlegg

Gjest lottapotta
Skrevet

Hei. Spm står vel i overskriften, men kan noen gi meg en ordentlig forklaring? Ex jeg kjøpte en klokke nå, og har fått med 2 års garanti? Men i hht til kjøpslove har jeg vel strengt tatt 5 års reklamasjonstid? Kan noen forklare meg forskjellen? Og hvorfor kunne ikke bare klokkeprodusentet gitt med 5 års garanti med en gang`?

Skjønne rikke noe jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I ditt tilfelle er garantien verdiløs ja. Selger håper kanskje at hvis klokka slutter å fungere etter 3 år, så lar du være å reklamere på den.

Skrevet

Garanti er noe en selger gir, reklamasjonsrett er noe du har etter kjøpsloven.

Det er ikke lov å si at man gir en garanti dersom denne ikke gir deg videre rettigheter utover det du uansett har etter kjøpsloven.

Skrevet (endret)

Slik jeg forstår det:

Garanti dekker ofte så og si alle feil og mangler, og kostnadsfri utbedring av problemer under garantitiden (med mindre det er snakk om feil bruk fra din side). Det fungerer litt slik at varen skal være "så god som ny" under denne tiden (mao. skal den tåle slitasje osv.)

Når garantitiden har gått ut så har man fortsatt muligheten til å reklamere, fordi varen er ment å vare "vesentlig lengre". Men den er ikke lenger å regne som "så god som ny", og feil som skyldes blant annet slitasje vil ikke dekkes.

Mao. så må du selv betale for batteriskifte etter 2 år. Sannsyneligvis må du også betale for skifte av reim, skruer ol. etter to år. Så lenge du er innenfor garantitiden så pleier dette skiftes ut gratis, under garanti. Men hvis selve urverket har en feil, og det hele må skiftes ut, så kan man reklamere på den, så lenge dette er en feil fra produsenten sin side, og ikke pga. unormal eller hard/feil bruk fra din side. (Noe jeg vil tro er ganske vanskelig med en klokke)

En garanti er altså en slags ekstraavtale mellom deg og selger (evntl. produsent) om ekstra tjenester utover reklamasjon. En reklamasjon er en slags klage om at produktet du har kjøpt ikke er som avtalt (at det var noe feil eller mangler med den fra kjøpspunktet som ble oppdaget i ettertid).

Se her for mer informasjon.

edit: alle garantier er forskjellige, mens reklamasjon er bestemt av loven, så sett deg inn i hva din garanti inneholder når du klager på produktet ditt.

Endret av Phaedra
Gjest Gjest_Dokkelise_*
Skrevet

Bare sånn for ordens skyld, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. :)

Skrevet

Garanti er når selgeren gir deg ekstra rettigheter ved et kjøp i tillegg til forbrukerkjøpsloven. Feks at de garanterer at klokkeglasset ikke skal bli ripete i 2 år hvis det da skjer så gir de deg nytt glass kostnadsfritt.

Hvis det derimot er en svakhet ved klokken som feks at viserne faller av urskiven, så trer reklamasjonsretten inn, da produktet ikke holder mål. Reklamasjon er enten 2 eller 5 år avhengig av hvor lenge produktet er ment å holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...