Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært veldig forkjølet, men begynner å bli bedre.

De 3 siste dagene har jeg hatt digre propper i øret (slike du får av å fly og i dype tunneler), har det bare i et øre omgangen.

Og så forsvinner plutselig den proppen og erstattes av den ny i det andre øret. Noen ganger verker disse proppene intenst, andre ganger smeller de uten at proppen sprikker.

Hva kan dette være, kan ikke huske at øreverk foregikk slik. Burde jeg ta en tur til legevakten imorgen hvis det ikke er blitt bedre?

Er litt redd for at trommehinnene mine skal sprekke :P

Noen andre som har hatt det slik?

Skrevet

Jeg har hatt det slik etter kraftige forkjølelser. Tror det er vanlig øreverk.

Jeg har pleid å dryppe litt saltvann(nesespray/dråper) i øret. Det hjelper etter ca 1 døgn, men saltsmaken i munnen blir værende litt lenger.

Jeg synes også det hjelper å ligge på motsatt øre (det som ikke gjør vondt) når jeg hviler.

Det hjelper også å ikke snufse. Snyt nesen så ofte som mulig, slik at det ikke bygges opp trykk i kanalene.

Ellers tror jeg du må bare la det gå noen dager. Jeg har hatt det i 3-5 dager etter at forkjølelsen begynner å bli litt bedre. Etter de værste 3-5 dagene, henger proppen igjen i noen uker, men ikke like vond. Bare nedsatt hørsel.

Men du kjenner best på din egen kropp om dette er noe som legen bør se på. Hvis det er "levelig" kan du jo drøye et par dager og se?

God bedring :klemmer:

Skrevet

Høres litt ut som når jeg hadde ørebetennelse det.. Fikk bare beskjed om å bruke mye nesespray, og det løsnet opp..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Og kanskje prøve ørelys (fås kjøpt på helsekost) Noen mener det er noe stort tull, noen mener at det virker, deriblant jeg. Om ikke annet får du renset ørene for ørevoks, og varmen fra lyset lindrer veldig godt.

Gjest Wrangler
Skrevet

Ikke noe farlig, helt vanlig, men plagsomt!

Nesespray eller rinexin kan hjelpe.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skal kjøpe meg nesespray imorgen!

:klemmer:

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg oxo har hatt ørebetennelse nå og fikk beskjed av lege å bruke nesespray for å løse opp dottene i øra. men syns det nesten blir tettere å dårligere hørsel jeg. er det vanlig før det blir bedre? tar det vanligvis lang tid før man merker noe effekt?

blir litt nrvøs når det er snakk om hørselen.....

Gjest Gjest
Skrevet

dette her kan også være ørevoks som sitter veldig langt inne i øret. jeg har hatt det, og da dro jeg til legen og han fyllte en stor sprøyte med vann og skyllte. ørevoksen kom ut og problemet var borte. så ville anbefalt en tur til legen :)

Skrevet
Jeg oxo har hatt ørebetennelse nå og fikk beskjed av lege å bruke nesespray for å løse opp dottene i øra. men syns det nesten blir tettere å dårligere hørsel jeg. er det vanlig før det blir bedre? tar det vanligvis lang tid før man merker noe effekt?

blir litt nrvøs når det er snakk om hørselen.....

Bruker du nesepray i øret da eller????? Nesespray brukt i nesen renser også opp i kanalsystemet mellom mellomøret og halsen slik at evt. væske i mellomøret forsvinner.

Spm. er vel egentlig om "dotten" liggger utenfor (voks) eller innenfor (væske) trommehinnen.

Om det er en vokspropp er det et svært fasinerende syn å få den spylt ut ...

Skrevet

Jeg har vært til lege, som jeg skrev. Å det er snakk om væske som ligger innenfor trommehinnen. Å selvfølgelig bruker jeg ikke nesespray i øret, er ikke helt dum da.

Men ingen som vet da eller?

Skrevet

Høres ut som om du har fått deg en ørebetennelse,ja. Prøv nesespray i noen dager,dersom det ikke hjelper burde du muligens prøve deg på en antibiotikakur. Jeg gikk med sånne "propper" i over en måned,og når jeg tilslutt gikk til fastlegen min fikk jeg beskjed om at det kan skade hørselen på lang sikt å gå med en infeksjon så lenge.

God bedring!!

Skrevet

Takk for det. Nei var ikke særlig godt akkurat, nå er det bare irriterende. Legen sa jeg måtte komme tilbake om det ikke ble bedre etter 2 uker.

• 9 måneder senere...
Gjest Takknemlig
Skrevet

Tusen takk, jeg fulgte Frustrerts råd: "Det hjelper også å ikke snufse. Snyt nesen så ofte som mulig, slik at det ikke bygges opp trykk i kanalene." og vips så slapp min propp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...