Gjest Privatiststudent Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Jeg var utrolig skolelei da jeg begynte videregående, og gikk ut med veldig ymse karakterer. Nå jobber jeg, og tar opp fag som privatist for å forbedre snittet mitt, og til høsten ønsker jeg å gå lærerhøgskolen. Men nå er det vel 4-5 år siden jeg startet på videregående, og blir litt forvirret her. Jeg hadde 1MY på videregående. Og jeg må visstnok ha "1MY eller tilsvarende" for å ta allmennlærerutdanning. Men på privatistweb finnes det ikke noe 1MX eller 1MY. Det finnes 1X, 1Y, og videre 2MX og 2MY. Er 1Y det samme som 1MY?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Nei, 1X og 1Y er ikke tilsvarende 1MY. 1MY er litt enklere enn 1MX, og dette var førsteklassematematikk på vgs før kunnskapsløftet. 1MY og 1MX (fra reform 94) har gått ut nå, så du må muligens ta 1P og 2P eller 1T og 2T. 2MX/2MZ var andreklassematematikk på vgs, og siste privatisteksamen i dem blir avholdt nå. Jeg råder deg til å ringe en lokal videregående skole umiddelbart for å høre hva du må ta, for jeg mener fristen for å melde seg opp går ut i morgen.
babord Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Er ikke 1X og Y yrkesfagsmatte da? Mener at de som gikk salg og service hadde 1Y på skolen min..så i en bok de hadde, og det var ganske mye mindre omfattende enn MY og MX! Jeg hadde MX alle tre årene, og hjalp en venninne som hadde MY, og det synes jeg egentlig var mye det samme.. Men fagene uten M tror jeg er ganske mye mindre, de er vel 3timersfag mens M-fagene er 5timers?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Meg som svarte ovenfor her. Jo, 1Y og 1X er 3-timers yrkesfagsmatematikk. Jeg har 1MY, 2MX og 3MX. Samtlige er 5-timersfag. 1MY er ikke noe spesielt lett i forhold til 1MX, det er bare litt forskjellig pensum. (Man lærer litt mer om grafer og gjennomsnittlig vekstfart, pluss å finne momentan vekstfart på lommeregning, i tillegg til litt ekstra algebra). Personen ovenfor må ta 1P&2P eller 1T&2T, dette tilsvarer 8-timersfag, fordi kravet til generell studiekompetanse er nå 8 timer matematikk mot 5 timer tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 1MX og 1MY består av to deler: 1M og 1Y eller 1X. Dersom man går yrkesfag tar man 1M i førsteklasse. Hvis man tar påbygg senere, må man ta 1X eller 1Y. Tilsammen blir det 1MX eller 1MY når man er ferdig. Det vil riktignok stå som to separate karakterer på vitnemålet.
Nienna83 Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 (endret) ... Endret 10. februar 2009 av Nienna83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå