Gå til innhold

Rhesus negativ

Duracella

Anbefalte innlegg

Noen andre her som har blodtype rhesus negativ (og mannen positiv), og som kunne tenke seg å dele sine tanker og erfaringer om det ang. både det å lage/bære barn nummer 1 og kanskje helst dem som kommer etter.

Jeg selv er førstegangsfødende, har rhesus minus, men blodprøvene viste ikke danning av antistoffer i den første blodprøva i beg. av svangerskapet, og jeg håper og tror det ikke vil vises i neste prøve heller. Dette tror jeg fordi jeg er ganske sikker på jeg ikke har spontanabortert før (selv om man aldri er helt sikker da selvsagt) og fosteret er veldig aktivt.

Men jeg må innrømme jeg er bekymra for en evt. neste gang..

Kort om Rhesus (Tatt fra http://www.helsenytt.no/artikler/gravid_komplikasjoner.htm)

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen/eller abort kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

Bare 15% av befolkningen er rhesus negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er RH negativ - og fikk 2 barn med en RH positiv mann. Hadde ingen problemer i svangerskapet - men det ble tatt blodprøver jevnlig for å sjekket at jeg ikke dannet antistoffer.

Etter fødselene fikk jeg sprøyter - og det var det for min del.

Begge barna mine er RH positive - og det virker ikke som om noen av oss har tatt skade av at vi er forskjellige.

(Det eneste som irriterte meg litt med alle de boldprøvene under svangerskapet var at jeg ble testet for HIV hver gang .. av en eller annen grunn var det visst rutine. Så utrolig bortkastet det var å sjekke meg 8-10 ganger i løpet av hvert svangerskap ...... kunne de ikke variert litt - og sjekket for noe annet "morsomt" noen av gangene i stedet)

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kashmir

Jeg er Rhesus negativ og har to barn med en Rhesus positiv mann. Jeg kjenner til flere andre med kombinasjonen negativ/positiv, bl.a tre av søstrene mine, som har fått til sammen seks barn uten komplikasjoner.

Man blir så godt fulgt opp med blodprøver i svangerskapet, og får dessuten den nevnte sprøyten (det er ren rutine) etter fødsel. Jeg har til dags dato kun hørt om èn eneste baby som måtte skifte blod pga komplikasjoner.

Du er ikke tjent med å bekymre deg unødig over dette. Ta en prat med lege/jordmor som du går til kontroll hos og sørg for å få ordentlig informasjon.

Edit: Sakset dette fra Helsenett: Kun en av 1000 kvinner utvikler rhesus antistoff i svangerskapet. Det hører faktisk med til sjeldenhetene at man i dag må skifte ut blod hos den nyfødte.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er Rhesus negativ, og fødte 3 barn som er Rhesus positiv. Første kom for 33 år siden. Så tror ikke det er noe å bekymre seg for den dag idag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Jeg er rehsus negativ, og må ærlig inrømme at det ikke bekymrer meg stort. Er ingen big deal. Dette er jo helt vanlig, og det er mange som er reh.neg.

Du får en sprøyte med antiD etter fødsel uansett, så syns ikke du skal bekymre deg unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rhesus negativ, og har fått to fine unger med sambo som er rhesus positiv. Har ikke bekymra meg i det hele tatt, og fikk sprøyte etter begge fødslene. Ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også Rh- og får mitt tredje barn med Rh+ mann. Har aldri hatt noen problemer med, det det er to ekstra blodprøver i svangerskapet og en sprøyte etter fødsel.

Jeg har også hatt to aborter (MA og SA) og fikk ingen sprøyte etter disse, har sett i ettertid at det burde jeg fått. Men det har altså gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Rh- og har fått tre barn med min mann som er Rh+

Barn nr 1 var Rh-, og jeg fikk da ikke noen sprøyte etter fødsel

Barn nr 2 var Rh+, og jeg fikk da sprøyte etter fødsel

Barn nr 3 var Rh-, og jeg fikk da ikke noen sprøyte etter fødsel

På "mitt" sykehus sjekkes Rh-status på alle barn av Rh- mødre, og det gis sprøyte bare dersom barnet har annen Rh-status enn mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
På "mitt" sykehus sjekkes Rh-status på alle barn av Rh- mødre, og det gis sprøyte bare dersom barnet har annen Rh-status enn mor

Dette gjøres på mitt sykehus også. Det taes rehsusprøve av barnet med en gang etter fødsel, og er barnet rehsus positiv får mor antiD, om barnet er rehsus neg er jo ikke det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme prosedyre her som Chiquita beskriver. Jeg er rh- og har et rh+ barn med en rh+ mann. Det var et problemfritt svangerskap, to ekstra blodprøver og ei sprøyte etter fødsel. Ikke gå rundt og tenk på det, det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er RH- og har RH+ mann. Har ikke hatt noen tanker om blodtypen min dette svangerskapet. Det er ingenting å bekymre seg over. Har hatt en abort da jeg fikk sprøyte etterpå pga RH-. Etter første fødsel fik jeg ingen sprøyte, fordi barnet fikk RH- også. Så vil de jo vise seg om barnet arver meg eller pappaen denne gangen.

Her har det bare vært 2 eller 3 blodprøver gjennom svangerskapet pga RH-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Her har det bare vært 2 eller 3 blodprøver gjennom svangerskapet pga RH-.

Det er jo ganske mange det i forhold til andre?

Rettningslinjene sier vel rundt uke 12, så uke 32 og uke 36. Altså tre gjennom hele svnagerskapet, så sant man ikke har beynt å danne antistoffer ved en av prøvene. Da tar man jo mangle flere kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ganske mange det i forhold til andre?

Rettningslinjene sier vel rundt uke 12, så uke 32 og uke 36. Altså tre gjennom hele svnagerskapet, så sant man ikke har beynt å danne antistoffer ved en av prøvene. Da tar man jo mangle flere kontroller.

Det var jo nettopp det hun sa, 2 eller 3 blodprøver pga Rh-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å være RH- kvinne og få barn/bli gravid med en A eller B blodtype mann? For det er vel 4 blodtyper (A, B, RH- og RH+)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Det var jo nettopp det hun sa, 2 eller 3 blodprøver pga Rh-

trodde hun mente hittil i svangerskapet. Hun er jo bare 30 uker eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest ¤bella¤
Hvordan er det å være RH- kvinne og få barn/bli gravid med en A eller B blodtype mann? For det er vel 4 blodtyper (A, B, RH- og RH+)??

Rh neg og positiv er ingen egen type ;)

Man har jo A Rh-, A rh+, B Rh+, Brh- osv..

Jeg er A rh -, mens mannen er B rh +. Ingen problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rh neg og positiv er ingen egen type ;)

Man har jo A Rh-, A rh+, B Rh+, Brh- osv..

Jeg er A rh -, mens mannen er B rh +. Ingen problem det.

Og for å si det litt klarere så skrives det ofte som A -, A +, B -, B +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det virkelig som TS skriver at det bare er 15% av befolkningen som er Rhesus negativ?

Jeg er selv A-, og når jeg senest på fredag var på kontroll, fikk jeg beskjed av legen om at det var mer vanlig å være negativ enn positiv...??

Nå er jeg førstegangsfødende, så jeg bekymrer meg egntlig ikke så mye.. Men jeg får kanskje sjekke opp blodtypen til mannen også! Tipper svigermor har oversikt! :ler:

Visste igrunnen ikke så mye om dette her jeg.. Visste faktisk ikke at jeg var rhesus negativ engang før jeg å det på journalen min hos legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...