Gå til innhold

reise alene til Italia

Anbefalte innlegg

Gjest jente 23
Skrevet

Jeg er en jente på 23 år som alltid har drømt om å reise til Italia og nå har jeg bestemt meg får å gjøre det i år. Jeg er singel og vennene mine er fattige studenter, så med mindre noe endrer seg på kjærlighetsfronten drar jeg alene.

Er det noen som har noen tips til når jeg burde dra og hvor? Jeg vil gjerne oppleve flere steder som Roma, Toscana, Firenze osv.

Takk for alle tips

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Her kommer mitt høyst personlige svar:

Jeg ville reist i siste halvdel av september. Fly til Roma og hjem fra Firenze. Lei bil 2-3 dager fra f.eks Firenze så du kommer deg "fritt omkring" i landelige deler av Toscana.

Skrevet

Det går ganske så bra å reise med tog i Italia også, om du ikke har råd til å leie bil.

Jeg hadde en tur fra Roma, til Napoli, og videre til Pompeii. Napoli var mer et stoppested, men Roma og Pompeii er jo must. Fantastiske steder. Denne turen var med tog.

Jeg har også vært i Milano, som også var verdt å få med seg, og derfra reiste jeg videre til Venezia. Her reiste jeg sammen med andre, og vi leide bil. Kjørte over grensen til Sveits, og fikk med oss mange små landsbyer og borger og greier.

Jeg ville reist om våren, jeg. Før hele Europa har sommerferie (de har jo ferie senere enn oss), og mens det fremdeles er grønt og fint, og ikke gulnet og tørt. Det er også ikke fullt så varmt om våren (sightseeing i 35+ er ikke så gøyalt).

Mine foreldre har vært i Firenze, og derfra vært på fottur i de byene som kalles Cinque Terre (antageligvis stavet helt feil her, skal bety de fem byene :P ) Det var visstnok storveis det også. Det er fem små byer som ligger i gangavstand fra hverandre, med gangveier mellom, og tog om man har lyst til å hoppe over en by eller to. Men ikke å anbefale midt på sommeren, da må du isåfall gå i kø, noe som ikke er fullt så koselig.

Italia er et knall land å reise i :)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det går ganske så bra å reise med tog i Italia også, om du ikke har råd til å leie bil.

Jeg ville også reist med tog mellom byene. Men akkurat for å komme seg ut i å se det helt landlige Toscana nytter det jo ikke med tog (tog stopper jo ikke på enkeltvingårder akkurat ;) ). Busser går det jo en rekke steder hvor det ikke går tog, men det er alltid grenser for hvor langt man kan komme seg med kollektivtransport. Det var derfor jeg foreslo å leie bil et par dager for å få kommet seg skikkelig ut i "terrenget".

Skrevet

Hei

Kona og jeg var i Firenze og Toscana sommeren 2007 og det var helt nydelig. Vi begynte med noen dager i Firenze og deretter leide vi oss en bil og kjørt ut til Castellina in Chianti og brukte det som base for å utforske byene i nærheten. Det var stille og rolig med et nydelig landskap og det var godt og varmt om dagen. Både i Firenze og Chianti koste vi oss med god mat og deilig Italiensl rødvin...en av våre beste ferier :-) Her er et reisebrev med bilder og linker http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm

Vi var også i Roma for noen år siden og det er også en helt fantastisk by. Her er et reisebrev derfra http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Ta kontakt dersom du har noen spørsmål :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Er jente på 24år som selv kunne tenke meg å reise til Italia, på tros av at jeg verken har har kjæreste men venner som vil feriere bare med sin kjæreste. Så der står jeg...

Selv hadde jeg veldig lyst til å reise til Amalfi-kysten, Pompeii, kanskje Sicilia og Roma... Men siden jeg er alene tror jeg kanskej skal begrense meg til et sted. Men hvor trygt er Italia for en jente som reiser alene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...