Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som kan gi meg et lite tips i forhold til å kjøpe et ekstra objektitv til mitt nye speilreflekskamera?

Jeg fikk ett Canon eos 1000D til jul fra kjæresten min, men har veldig lyst på ett objektiv der jeg kan zoome meg litt ekstra inn.

Har sett litt på forskjellige nettsider og tror jeg har funnet ett jeg vil kjøpe, men trenger kanskje noen andre tips.

Det jeg har funnet heter: Sigma 18-200/ DC3,5-6,3. kr. 2219,- Hva tror dere? Godt kjøp? Fant det på netonnet.no

Jeg skal i hovedsak bruke kameratet på å ta bilder av barna i forskjellige aktiviteter + portrett ol.

Takker for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest pastablasta
Skrevet
Hei, er det noen som kan gi meg et lite tips i forhold til å kjøpe et ekstra objektitv til mitt nye speilreflekskamera?

Jeg fikk ett Canon eos 1000D til jul fra kjæresten min, men har veldig lyst på ett objektiv der jeg kan zoome meg litt ekstra inn.

Har sett litt på forskjellige nettsider og tror jeg har funnet ett jeg vil kjøpe, men trenger kanskje noen andre tips.

Det jeg har funnet heter: Sigma 18-200/ DC3,5-6,3. kr. 2219,- Hva tror dere? Godt kjøp? Fant det på netonnet.no

Jeg skal i hovedsak bruke kameratet på å ta bilder av barna i forskjellige aktiviteter + portrett ol.

Takker for svar :-)

Aner ikke noe om kvaliteten på den linsa, men.. er det denne ? Det er 4 stk der som er godt fornøyd ihvertfall.

Her er noen flere objektiver folk har erfaringer med.

Tenkte på en ting.. du har allerede en linse som følger med kameraet, som er ok på kortere avstander ? Dermed trenger du sikkert ei linse som fyller ut med den ekstra zoomen du trenger? Dvs, du trenger ikke gå ned til f.eks 18mm, men fra ca 50mm og oppover ? Det er en ting du bør ta med i vurderingen. Ulempen er jo at du må bytte til den gamle linsa, når du skal ta portrettbilder f.eks. Men jeg tror kvaliteten på en linse bygd hovedsaklig for zoomområdet, er bedre enn en allroundlinse som tar alt fra macro til tele. Ei linse som ER veldig god i hele området, er sannsynligvis grisedyr. Så, du må veie mellom hvilket kvalitetsnivå du vil ligge på, og brukervennligheten.

Skrevet (endret)

Pastablasta har helt rett. Et objektiv med stort brennviddeomfang, som f.eks. denne, må inngå kompromisser på bildekvaliteten. En annen ting er at objektivet ikke er særlig lyssterkt og det har ikke IS. Du kan derfor regne med at det blir ekstremt vanskelig å få skarpe bilder på lange brennvidder, altså når du zoomer inn mye.

Denne her har iallfall bildestabilisator (IS):

http://www.prisguide.no/product.php?productId=79164

Bildestabilisator vil hjelpe deg når det gjelder å få skarpe bilder, spesielt med så billige teleobjektiver.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg har i alle fall meget gode erfaringer med allrounoptikk fra sigma. Den er ikke så knivskarp som høykvalitets nikon, men så er prisen også langt hyggeligere (ja, så du kjørte på cannon, men mitt sammenligningsgrunnlag.)

Fordelen med et systemkamera, er jo nettopp det at du kan bruke det forskjellig, ettersom hva du er ute på for fanteri. For optimal kvalitet kan du bestukke det med kvass og "kompromissløs" optikk med faste brennvidder, kvalitetszoomer til ulike formål, spesialoptikk for sære ting smo makro og arkitektur.

Det sigmarøret du nevner er et helt ok allroundobjektiv som duger når du ikke ønsker å dra på en hel fotobag med tretti kg glass. På feriereiser etc. Du får fotografert de fleste normale situasjoner, og skal du over 200mm bør du uansett dra med deg stativ, og da kan du like gjerne dra med deg en tele samtidig. Stativ eller rispose er uansett bra å ha med, om de ikke kommer i veien.

Har prøvd ulik "piratoptikk", og av de jeg har brukt, ender jeg med å beholde den fra sigma. Gjorde det sånn at jeg kjøpte originaloptikk der det var glass som ofte satt på kamerahuset, mens jeg kjøpte endel sær optikk fra rimeligere produsenter, der jeg bare skulle dekke inn sjeldnere behov. fiskøge, stor tele, fortegningsjusterbar vidvinkel etc. Kjekt å kunne mestre det meste, men ikke for enhver pris. Der er sigma et glitrende alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...