Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har brukt mastercardet mitt litt det siste året. Gjelda er på ca 16.000 nå, og jeg driver å betaler det ned igjen. Men til sommeren er jeg ferdig utdannet, og skal søke på boliglån. Jeg vet det bør oppgis, men jeg har ikke lyst. Vet at jeg får gjelda unna raskt, når jeg går ut i full jobb i juni. Tror nemlig ikke at jeg greier å kvitte meg med alt inntil da. Selv om jeg får bort noe.

Ser bankene man skal søke bolighos hos dette automatisk? Vil det gå ut over det man kan låne?... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg spurte de om jeg hadde og jeg svarte at det hadde jeg. Men han kunne ikke se hvor mye det var, bortsett fra på forrige lingning som jeg hadde med.

Den gjelden vil vanligvis bli lagt til totalgjeld du kan ha, hvertfall gjordet de det på meg.

Gjest Gjest_pia23_*
Skrevet

Hei,

jeg mener å vite at det er slik at når du søker om boliglån så får bankene innsikt i hele din økonomiske situasjon. Dette har jo å gjøre med bankens sikkerher for pengene de låner ut. De må vite at du er i stand til å betale tilbake pengene du låner.

Skrevet

Nei, de kan ikke se dette. De kan se hva som var på siste likning. Samlet gjeld, ikke noe spesifikt. De fleste bankene ber nok om en utskrift av selvangivelsen/likningen før de gir lån og der står det jo.

Forbrukerombudet eller hvem det er ønsker å ha et sentralt register for dette, slik at man ikke kan få lån på lån på lån på lån - og ikke klare å betjene dem.

Skrevet

Jeg har jo studielån på selvangivelsen som de selvsagt ser. Vil mastercardgjelda (som da vil være relativt liten) stå detaljert? Eller blander den seg med resten? Det er jo ikke snakk om mange tusenlappene, men jeg begynte bare å lure litt på det :) Liker ikke å ha denne gjelda. Skal definitivt ikke bruke noe mastercard flere ganger - det jeg har klipper jeg opp!

Skrevet
Jeg er student og har brukt mastercardet mitt litt det siste året. Gjelda er på ca 16.000 nå, og jeg driver å betaler det ned igjen. Men til sommeren er jeg ferdig utdannet, og skal søke på boliglån. Jeg vet det bør oppgis, men jeg har ikke lyst. Vet at jeg får gjelda unna raskt, når jeg går ut i full jobb i juni. Tror nemlig ikke at jeg greier å kvitte meg med alt inntil da. Selv om jeg får bort noe.

Ser bankene man skal søke bolighos hos dette automatisk? Vil det gå ut over det man kan låne?... :(

Bankene ser det på selvangivelsen din. Du må også gjøre regning med at rådgiveren går gjennom kontoen din for å se hvordan du bruker pengene dine. Innbetalinger til kortselskapet får varselsbjellene til å ringe. Har du fått spørsmål om du har kredittkort, og svarer nei på det, vil det være veldig negativt for deg hvis rådgiveren da ser at du betaler på kredittgjeld. Alle kredittkort skal oppgis ved en lånesøknad, også de som det ikke har blitt brukt (dette er nemlig kreditt som er innvilget og som kan brukes når som helst). Kredittkortgrensene vil ha betydning for for hvor mye du kan låne.

Ved å ikke oppgi alle relevante opplysninger i forbindelse med en lånesøknad, lurer du ikke bare banken, men også deg selv. Du risikerer å få et lån som er for stort i forhold til din økonomi.

Liker ikke å ha denne gjelda. Skal definitivt ikke bruke noe mastercard flere ganger - det jeg har klipper jeg opp!

Husk å si opp mastercardet skriftlig når du har betalt gjelden din. Selv om du har klipt i stykker kortet, har du fremdeles den innvilgede kredittgrensen. Når utløpsdatoen går ut vil du få tilsendt nytt hvis du ikke har sagt det opp.

Skrevet

16000 er ingenting i lån da du skal ha boliglån. Til sommeren er det litt mindre også. Kortet du har brukt, er da helt lovlig. Jo, de ser hvor og hva du skylder.

jeg glemte av 2000 kr da vi søkte,men jamen det kom det opp.

Enhver bankansatt skjønner man bruker litt penger på kort det siste året.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...